הכלים הדיגיטליים להורדת מפלס הלחץ הנפשי ולייצר מרווח נשימה

מאז פרוץ המלחמה חווים ישראלים רבים תחושות חוסר ביטחון וחוסר ודאות • לצד טיפול פסיכולוגי מקצועי, יש כמה כלים זמינים המציעים סיוע ראשוני והפחתת מתחים

צילום: Unsplash
צילום: Unsplash

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

מאז השבת השחורה שבה ביצע של ארגון הטרור חמאס מתקפה ברוטלית ומזעזעת, ישראלים רבים מרגישים חוסר ביטחון וחוסר ודאות, ונמצאים ברמת לחץ גבוהה. לצד האפשרות לפנות לטיפול פסיכולוגי מקצועי, יש כמה כלים טכנולוגיים ודיגיטליים שכדאי להכיר.

בדיקה טכנולוגית | הכלים בסמארטפון שיכולים להציל את חייכם
בדיקה טכנולוגית | כולנו שגרירים: כך תהפכו לפעילי הסברה ברשתות

חלקם מציעים סיוע נפשי ראשוני מציל חיים, אחרים מרגיעים בזמן התקף פאניקה בשל המצב הביטחוני, והמטרה של כולם היא להוריד את מפלס הלחץ ולהביא להירגעות עד כמה שניתן במצב המורכב הנוכחי.

יש עם מי לדבר כלים לסיוע ראשוני

יש לא מעט כלים המאפשרים קבלת סיוע נפשי ראשוני. אחד המוכרים מביניהם הוא ער"ן, עמותה המעניקה בהתנדבות עזרה ראשונה נפשית בטלפון ובאינטרנט, בכל שעות היממה. לער"ן יש 1,600 מתנדבים, הזמינים גם בווטאסאפ (טלפון לחיילים ובני משפחותיהם: 1201 שלוחה 5 או *2201).

גם ארגון נט"ל, הפועל מעל 25 שנה, מעניק סיוע נפשי לנפגעי טראומה על רקע טרור ומלחמה. באתר העמותה קוראים לחיילים ולמשוחררים לפנות אליהם למספר 1-800-363-363, או בצ'אט באתר.

לצד הפעילות הקבועה של שני הארגונים האלו, מטפלים בישראל הבינו מהר מאוד שמדובר באירוע בסדר גודל אחר, והחליטו להציע מענה נוסף. מטה בריאות הנפש במחאה בישראל ומטה ההייטק במחאה פנו לחברת TalkSpace (ישראלית שפועלת בארה"ב) וזו התחייבה לשתף פעולה בהתנדבות בחצי שנה הקרובה, ולהעמיד שירות סיוע נפשי ראשוני: נכנסים לאתר www.talkspace.com/israel-support, ממלאים טופס, ותוך כמה שעות מתקבל מענה.

דרך האפליקציה אפשר לקיים שיחות וידיאו מוצפנות, ולקבל סיוע נפשי ראשוני. "הקמנו מסגרת שבה אנשים יכולים לקבל סיוע נפשי ראשוני, אך לא מדובר בטיפול", מסבירה הפסיכולוגית הקלינית ד"ר הדס שהרבני סיידון. "אנחנו מאפשרים עד ארבעה מפגשים עם מטפל - משמע, אם מישהו החליט שהוא צריך יותר משיחה אחת, נשמרת רציפות, ואפשר לתת מענה כמו שצריך. הבנו שאדם שיוצר קשר עם מוקד, לא יצטרף בכל פעם לקבל מענה מאדם אחר".

במערך הזה רשומים יותר מ־1,000 מטפלים שצריכים לעבור בדיקה ובחינה להתאמה, וכרגע יש כבר 200 מטפלים פעילים שפגשו מטופלים. מאז השבוע השני של המלחמה, כ־800 מטופלים קיבלו מענה בשירות הזה. השירות הוא בהתנדבות מלאה של כל הצדדים.

ד"ר שהרבני סיידון היא גם ראש עוטף לב, מערך סיוע נפשי מבית החמ"ל האזרחי. בסוף השבוע הקרוב יוקם מערך סיוע נפשי - אתר שבו ניתן יהיה למצוא מידע על כלים למענה נפשי, לצד טופס לבקשת עזרה. "אם צריך, נגיע גם לאנשים הביתה", היא מסכמת.

שעונים חכמים ניטור מדדים חשובים

אם ברשותכם שעון חכם, תוכלו להיעזר בו על מנת לעקוב אחרי מדדים רפואיים שונים, ולקבל תמונה טובה על הבריאות שלכם. כך, לדוגמה, השעון החכם של ענקית הטכנולוגיה אפל מנטר מדדים כמו דפיקות לב ועוד, אך הם גם מציעים כלים פרקטיים. למשל, המכשיר יציע לכם מעת לעת לבצע נשימות לפי תדירות מסוימת ואורך הפעולה, מה שיכול להרגיע במיוחד ביום לחוץ או מטריד בשל רצף הדיווחים והידיעות.

באחרונה הטמיעה אפל פיצ'ר שמאפשר לדווח על המצב הנפשי ומצב הרוח באפליקציה. הפיצ'ר למעשה מבצע מעקב אחרי התיעוד הידני שלכן, ומציע תרשימים אינטראקטיביים עם תובנות לגבי מצב התודעה של המשתמש, איך השתנה לאורך זמן, ואיזה גורמים עשויים להשפיע עליו לטובה, כמו פעילות גופנית, שינה או מיינדפולנס.

שעון חכם של אפל עם אפליקציית מיינדפולנס
 שעון חכם של אפל עם אפליקציית מיינדפולנס

אוזניות ואפליקציה ביטול רעשים מלחיצים

עבור לא מעט אנשים, שמיעת אזעקות לאורך זמן, שלא לדבר על יירוטים או נפילות - שמתאפיינים בבומים חזקים - היא חוויה מלחיצה ומבהילה. מה שיכול לסייע להם אלה אוזניות מבטלות רעשים. ברגע ששומעים אזעקה רצים למרחב המוגן, ואחרי שנמצאים במצב בטוח אפשר לשים את האוזניות מבטלות הרעשים, ולהמתין 10 דקות כהמלצת פיקוד העורף.

ניתן גם לשנות את הצליל באפליקציית פיקוד העורף. כידוע, האפליקציה מתריעה בעת אזעקה, ומשמיעה סאונד מאוד מרתיע שעלול להגביר את רמות הלחץ. תחת ההגדרות באפליקציה, אפשר לשנות את הצליל למילים "צבע אדום".

מיזם דיגיטלי חיזוק החוסן המנטלי

מיזם דיגיטלי חדש, שפועל תחת הסלוגן "מכניסים אוויר לפיד", מנגיש כלים פשוטים למבוגרים, הורים, חיילים וילדים שמתמודדים עם חרדה ולחץ. בעמודים ייעודיים באינסטגרם ובטיקטוק בשם linshom עולים סרטונים ואנימציות, המבוססים על ייעוץ של פסיכולוגיות קליניות.

שחקנים ושחקניות מבית ליסין והבימה נרתמו לצלם את הסרטונים ולהנגיש שיטות להרגעת חרדה, או לתת הסברים כיצד לתווך מצב מלחמה לילדים ולהגיב נכון לשאלות שלהם.

מיזם linshom באינסטגרם
 מיזם linshom באינסטגרם

מאחורי היוזמה עומדות אורי סלומון, סטודנטית לפיזיקה וכימיה באוניברסיטת בן גוריון, רחל קוטין, מנהלת שיווק ומדיה מערד, ותמר שכטר, מוזיקאית ומחנכת בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה. המיזם נהגה ומלווה על ידי גדי עברון, והפסיכולוגית שיאל אהרון־סלומון, ונתמך בימים אלה על ידי עמותת בוגרי 8200 ו"יוזמות - מערך התנדבות אזרחי" שהקימו בוגרי היחידה.

אפליקציות מוזיקה דמיון מודרך ומיינדפולנס

אפליקציות מוזיקה כמו ספוטיפיי, אפל מיוזק ויוטיוב מציעות סרטונים, קובצי אודיו ועוד, שיכולים לסייע בהירגעות ולתת מרווח נשימה. בחיפוש לפי מילות מפתח כמו דמיון מודרך, מיינדפולנס או מוזיקה למדיטציה, תקבלו הדרכות וסאונד באורכים שונים ובהתאמה למצבים שונים.

השורה התחתונה: לייצר מרווח נשימה

המצב במדינה מורכב וקשה, וכולנו מתמודדים עם לחץ ברמות שונות לצד שברון לב או חוסר ודאות לגבי העתיד הקרוב והרחוק. במצב כזה, ההמלצה הברורה היא ללכת לטיפול ולמצוא את הפתרונות שיורידו את מפלס הלחץ, ישימו זרקור על בריאות הנפש ויתנו מרווח נשימה.

אין שום בושה בקבלת עזרה, וחשוב לעודד את כל מי שזקוק לכך. הכלים המוצעים בכתבה זו אינם מחליפים טיפול פסיכולוגי או עזרה מקצועית סדורה, אך יכולים לסייע מעט למצב הנפשי בעת הנוכחית.