ישראל במלחמה | סיקור שוטף

14 החטופים הישראלים ששוחררו היום שבו ארצה

14 חטופים ישראלים, בהם תשעה ילדים וארבע נשים, נמצאים בידי צה"ל והועברו לבסיס חצרים לבדיקות ראשוניות • חטופה בת 84 הוטסה לסורוקה במצב קשה • בין המשוחררים: חן גולדשטיין-אלמוג ו-3 ילדיה, הגר ברודץ ו-3 ילדיה, האחיות דפנה ואלה אליקים, אביגיל עידן בת ה-4, אלמה אברהם ואביבה אדריאן-סיגל • חמאס מבקש להאריך את ההפוגה מעבר ל-4 הימים שסוכמו • עדכונים שוטפים

רכב של הצלב האדום מוביל את החטופים ששוחררו דרך מעבר רפיח, לפני זמן קצר / צילום: ap, Hatem Ali
רכב של הצלב האדום מוביל את החטופים ששוחררו דרך מעבר רפיח, לפני זמן קצר / צילום: ap, Hatem Ali

עדכונים שוטפים 

22:19 - מנהל סורוקה: "מצבה הגופני של אלמה אברהם ירוד וקשה, לא טופלה כראוי בשבי"
מנהל בית החולים סורוקה בבאר שבע שלומי קודש מסר הצהרה והתייחס למצבה של אלמה אברהם בת ה-84 ששוחררה היום משבי חמאס. "אלמה הגיעה לבית החולים במצב גופני ירוד וקשה", אמר קודש. "היא לצערי בסכנת חיים מטופלת במערך מציל החיים במחלקה לרפואה דחופה ותעבור ליחידה לטיפול נמרץ שם תמשיך לקבל טיפול מייצב במטרה לשפר את מצבה. מצבה מייצג תקופה ממושכת של אישה מבוגרת שככל הנראה לא טופלה בצורה שצריך והיעדר הטיפול גורם למחירים שאנחנו נאלצים להתמודד איתם".

21:58 - נתניהו שוחח עם ביידן: נקבל מתווה להארכת הפסקת האש בתמורה לשחרור 10 חטופים מדי יום

21:32 - אחרי 51 יום בשבי חמאס: דפנה ואלה אליקים מקבלות חיבוק ראשון מאימא מעין

מעין צין התאחדה עם בנותיה דפנה ואלה אליקים ששוחררו משבי חמאס. "אחרי תקופה ארוכה שבה חייתי באי ודאות נוראית - הבנות שלי סוף סוף נמצאות איתי", מסרה. "אלו היו 51 ימים בהם חייתי בין ייאוש לתקווה, בין כאב לאופטימיות ואני שמחה שעכשיו אני נמצאת כאן איתן".

"הבנות חוזרות לסיטואציה חדשה ומורכבת, וכעת יש לנו תקופת החלמה שתידרש לה זמן", הדגישה צין. "יגיע הרגע להודות לכל מי שהיה סביבי ותמך , לכל מי שעזר לצעוק את צעקתי בארץ ובעולם. זו שמחה שמהולה בעצב. שמחה על הבנות שכאן ועצב על מי שעוד לא שב. הלב שלי לא יהיה שלם עד שכולם יחזרו לביתם בשלום".

21:29 - אימה של מיה רגב ששוחררה ושבנה איתי עדיין חטוף: "חזרה אבל הלב שלנו עדיין בעזה"

מירית רגב, אימה של מיה ששוחררה ושבנה איתי עדיין חטוף, אמרה כי "מיה חזרה אבל הלב שלנו עדיין בעזה עם איתי ושאר החטופים. אנחנו רוצים להודות לקבינט ולצה"ל על החלטת העסקה. לכם, אזרחי ישראל, תודה על התמיכה העצומה בנו ובמשפחת החטופים, שלא בחרנו בה. משפחה אוהבת ומכילה. צפיתי היום באזרחים שהיו באופקים ושמחו עם השבים הביתה. אתם שמחים ועצובים איתנו. אנחנו צריכים אתכם עד שהילדים, הנשים והגברים יחזרו הביתה".

21:04 - נשקפת סכנה לחייה של אלמה בת ה-84 ששוחררה במצב קשה מהשבי
בית החולים סורוקה בבאר שבע עדכן כי נשקפת סכנה לחייה של אלמה אברהם, בת ה-84 ששוחררה מעזה והוטסה לבית החולים במצב קשה. בבית החולים ציינו כי מצבה הגופני ירוד ומצבה הקליני קשה.

20:40 - חמאס בהצהרה: מבקשים להאריך את ההפוגה מעבר ל-4 הימים שסוכמו

חמאס פרסם הצהרה רשמית שלפיה הוא "חותר להאריך את הפסקת האש מעבר לארבעת הימים ולדון בהגדלת מספר המשוחררים". ישראל מסכימה תמורת החזרת 10 חטופים לכל יום נוסף.

20:19 - דובר צה"ל: "אביגיל היא ההוכחה שהמלחמה בחמאס מוצדקת"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אמר הערב עם שחרורם של 14 החטופים הישראלים: "היום שבו הביתה הגר, עופרי, יובל, אוריה, חן, אגם, גל, טל, דפנה, אלה, אלמה, אביבה, רון ואביגיל - יתומה מאב ואם, שהוריה נרצחו על ידי ארגון הטרור האכזרי חמאס. היא גיבורה וההוכחה שהמלחמה בחמאס היא מוצדקת כאין כמוה". הגרי עדכן כי "לאחר הערכה רפואית ראשונית, הגיעו השבים כרגע לבסיס חצרים ומשם לבתי החולים, שם מחכים להם משפחותיהם ויקיריהם".

דובר צה"ל אמר עוד: "צה"ל ממשיך להתכונן ולהיערך להמשך הלחימה. הרמטכ"ל הגיע היום לפיקוד הדרום ואישר תוכניות להמשך המלחמה. לפני מספר שבועות, עדכנתי על תקיפה משמעותיות שחמאס ניסה להסתיר את תוצאותיה. היום אפשר לאשר כי צה"ל ושב"כ חיסלו חמישה מחבלים בכירים של חמאס בעזה. כולם היו דמויות מפתח בארגון - שעסקו בליבת פעילות הטרור נגד אזרחי ישראל ושותפים מרכזיים לטבח שהיה ב-7 באוקטובר".

20:10 - חמאס ליווה את מסירת החטופים במפגן של חמושים

בניגוד לפעימות הקודמות, החטופים הוצאו אחר הצהריים מהעיר עזה בנוכחות ציבור עזתי ובמפגן של מחבלים חמושים של הזרוע הצבאית של חמאס.

20:00 - התפרצות שמחה באופקים: מאות תושבים מלווים את שיירת המשוחררים בכפיים ובדגלי ישראל

מאות מתושבי אופקים מלווים בכפיים ובדגלים את שיירת החטופים המשוחררים בדרכה לבסיס חצרים. החטופים מנופפים להם בחזרה.

19:56 - שב"ס: שחררנו 39 אסירים ביטחוניים

שירות בתי הסוהר (שב"ס) מסר כי במהלך הערב שוחררו 39 אסירים ביטחוניים מבתי הסוהר גלבוע, קציעות, נפחא, רמון, דמון, מגידו ועופר, בליווי של לוחמי יחידת נחשון של שב"ס ובסיוע המשטרה. כלל האסירים שוחררו מבית הסוהר עופר ובית המעצר ירושלים, למעט אסיר תושב עזה ששוחרר במעבר כרם שלום.

19:30 - רון קריבוי, הישראלי בעל האזרחות הרוסית, הועבר לישראל יחד עם המשוחררים הזרים

יחידה מובחרת של צה"ל וכוח של שב"כ מלווים בשטח ישראל ארבעה חטופים, בהם רון קריבוי, הישראלי בעל האזרחות הרוסית, ושלושה תאילנדים הנמצאים במעבר כרם שלום. הם יפונו במסוק לבתי החולים.

19:23 - 13 חטופים כבר בשטח ישראל, ישראלי נוסף הועבר דרך רפיח

דובר צה"ל מסר כי 12 מהחטופים השבים ארצה נמצאים בדרכם לבסיס חצרים, משם ימריאו לאחר הערכה ראשונית של מצבם הרפואי לבתי החולים ויתאחדו עם בני משפחותיהם. חטופה נוספת, בת 84, פונתה במצב קשה לבית החולים סורוקה בבאר שבע. במקביל, נציגי הצלב האדום העבירו דרך מעבר רפיח למצרים ארבעה חטופים, בהם חטוף ישראלי ושלושה חטופים בעלי אזרחות זרה. נציגי צה"ל מלווים את משפחותיהם בבתי החולים ומעבירים להם עדכונים שוטפים.

19:05 - ביידן בהצהרה: הלוואי שהייתי שם בשחרור של אביגיל

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נשא הצהרה לאחר הפעימה השלישית של שחרור החטופים והתייחס לשחרורה של אביגיל עידן, בת ה-4: "היא חופשיה והיא בישראל. היא הייתה בטראומה נוראית - אימה ואביה נרצחו לנגד עיניה". עוד הוא הוסיף: " הלוואי שהייתי שם בשחרור של אביגיל. לא ראיתי עדיין תמונה שלה. אני לא יודע מה מצבה, רק שהיא בטוחה בישראל".

ביידן אמר עוד: "אנחנו מצפים שאמריקנים נוספים ישוחררו מהשבי. נעשה הכול כדי שכל החטופים יחזרו. אני רוצה לראות הפוגה כל עוד חטופים ממשיכים להשתחרר. פועלים לכך ששחרור החטופים לא ייפסק, ושחמאס לא ישלוט בעזה".

18:43 - הסב שכלתו ונכדיו שוחררו מהשבי: "זו סערת רגשות מוחלטת"
שמואל ברודץ, שכלתו ושלושה מנכדיו שוחררו משבי חמאס, אמר לחדשות 12: "הוקל לי, זו סערת רגשות מוחלטת. אני אפגוש אותם בהמשך הערב. אני לא רוצה להיות בהסתערות הראשונה. אני מקווה שאוכל להשקיע את אותו המאמץ עד שהחטוף האחרון יחזור. אני שמח מאוד אבל מרגיש מחויבות גדולה לשאר המשפחות. מדינת ישראל לא צריכה להרפות עד שאחרון החטופים יחזור, כולל חיילי צה"ל". 

18:35 - צה"ל ושב"כ מעדכנים: 13 מהחטופים נמצאים בישראל, ארבעה נוספים במעבר רפיח
דובר צה"ל ודוברות השב"כ מסרו כי 13 חטופות וחטופים השבים ארצה מלווים על-ידי כוח צה"ל ונמצאים בשטח ישראל. יחידה מובחרת של צה"ל וכוח של השב"כ מלווים בשטח ישראל את 12 החטופים השבים ארצה לבסיס חצרים. אזרחית נוספת נחתה בבית החולים. במקביל, ארבעה חטופים נוספים נמצאים בדרכם למעבר רפיח. 

המומחה שמעריך: זו הסיבה שחמאס עיכב את שחרור החטופים 
נפשית, פיזית וכלכלית: מהן הזכויות המגיעות לחטופים שישוחררו 
עמוס גלעד מעריך: זה מה שחמאס מנסה להשיג בעסקת החטופים
"טירוף דיפלומטי": מאחורי הקלעים של עסקת החטופים 
התעשיין שעובד סביב השעון כדי לעזור לצה"ל לנצח 

18:23 - החטופים ששוחררו היום הועברו לידי צה"ל
דובר צה"ל מסר כי נציגי הצלב האדום העבירו 12 חטופים השבים ארצה לידי כוח צה"ל ושב"כ סמוך לגדר הגבול במרכז רצועת עזה. לאחר מכן הם יעשו את דרכם לבסיס חצרים. חטופה אחת נוספת ששבה ארצה פונתה במסוק ישירות לבית החולים. במקביל, ארבעה חטופים שבים ארצה דרך מעבר רפיח למצרים, משם יעשו דרכם לנקודת המפגש עם כוחותינו בשטח ישראל. נציגי צה"ל מעדכנים את משפחות החטופים באופן שוטף.

18:16 - החטופים בדרך לישראל: אביגיל בת ה-4, משפחת ברודץ והאחיות אליקים
תשעה ילדים, ארבע נשים וגבר אחד הועברו לצלב האדום אחרי 51 יום בשבי חמאס. לפי הרשימה שהועברה לישראל, בפעימה השלישית משתחררים אביגיל עידן בת הארבע, שהתייתמה מהוריה במתקפה. שני אחיה מחכים לה ויחגגו איתה את יום הולדתה הרביעי שחל ביום שישי האחרון; הגר ברודץ ושלושת ילדיה, עופרי, יובל ואוריה, שיזכו להתאחד עם האב אביחי; אלה ודפנה אליקים, שאביהן נרצח, ופשיטת המחבלים על ביתם תועדה בפייסבוק בידי המחבלים; חן גולדשטיין-אלמוג ושלושת ילדיה, גל, אגם וטל, שאיבדו במתקפה את האחות הגדולה ים ואת אב המשפחה נדב; אלמה אברהם, שנחטפה מנחל עוז; ואביבה סיגל, שנחטפה יחד עם בעלה קית' מכפר עזה. בעלה יישאר בשבי. בנוסף, רוני קריבוי בן ה-25 מכרמיאל, ישראלי עם אזרחות רוסית, שוחרר כמחווה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין. 

18:09 - 17 החטופים הועברו לידי צה"ל, נמצאים בדרך לגבול ישראל

18:00 - גלנט בצפון: משנים את המצב, מסיגים את חיזבאללה מהחזית
שר הביטחון יואב גלנט קיים היום הערכת מצב באוגדה 210, סמוך להר דב, יחד עם מפקד הגיס המטכל"י האלוף דוד זיני, מפקד האוגדה תא"ל ציון רצון ומפקדי החטיבות באוגדה. שר הביטחון קיבל סקירה על פעילות הכוחות בגזרה המזרחית של גבול לבנון ובגבול סוריה, להגנת המרחב, סיכול חוליות ירי וגביית מחיר מחיזבאללה וארגוני הטרור הנוספים. 

"הלוחמים מבצעים עבודה מצוינת", אמר גלנט. "התוצאה היא פגיעה והריגה של יותר מ-100 מחבלי חיזבאללה, השמדה של עשרות רבות של עמדות תצפית, מחסנים, בונקרים ומפקדות והסגה של כוחות חיזבאללה מהחזית אחורה אל עומק השטח. נתרגם את ההישגים הצבאיים ואת הסגת חיזבאללה מהחזית למצב שיאפשר את החזרת תושבי הצפון בתנאים אחרים מכפי שפתחנו את המערכה". 

גלנט אמר עוד: "ביקרתי אתמול את הכוחות ברצועת עזה, בעומק השטח, כדי ללמוד את תמונת המצב ולראות את התוצאות של פעולת חיילי צה"ל. יש על מי לסמוך, הכוחות דרוכים, איתנים, נחושים, הביאו הישגים מצוינים. ההישגים האלה של הכוח המתמרן הם שאפשרו את המהלך שיוצר את התנאים להחזרת החטופים בימים האחרונים".

"ביחד עם זה, הכוחות מתארגנים ונערכים", המשיך שר הביטחון. "בסוף השבוע האחרון הנחתי את צה"ל להיערך לחזרה ללחימה בעוצמה גבוהה. אנחנו נחזור להילחם ולהכות את החמאס ברגע שתיגמר ההפוגה הזמנית שמיועדת להחזרת חטופים. אנחנו נכונים לעשות את המשימה הזאת, ונדע כיצד להמשיך לפעול עד לריסוק מוחלט של ארגון החמאס והחזרת חטופים אל ביתם".

17:52 - דריכות בשפיים לפני זיהוי המשוחררים: מפוני כפר עזה מחכים להגעת החטופים

17:51 - הרמטכ"ל אישר תוכניות להמשך הלחימה אחרי ההפוגה
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, קיים הערכת מצב בפיקוד הדרום ואישר תוכניות להמשך הלחימה בסיום ההפוגה עם מפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן - כך מסר דובר צה"ל.

17:40 - צה"ל מאשר: 17 חטופים הועברו לצלב האדום - 14 מהם ישראלים ועוד 3 זרים
דובר צה"ל אישר כי 14 אזרחים ישראלים ושלושה בעלי אזרחות זרה הועברו לידי הצלב האדום בעזה. החטופים, בהם תשעה ילדים וארבע נשים, החלו בנסיעה למעבר רפיח. 

17:26 - נתניהו נכנס לתוך רצועת עזה: "ממשיכים עד הניצחון"
ראש הממשלה בנימין נתניהו סייר היום ברצועת עזה, שם קיבל סקירות ביטחוניות, שוחח עם המפקדים והלוחמים וביקר באחת המנהרות שנחשפו. "אנחנו פה ברצועה עם הלוחמים הגיבורים שלנו. אנחנו עושים כל מאמץ להחזיר את חטופינו, ובסופו של דבר נחזיר את כולם", אמר נתניהו. "יש לנו שלושה יעדים למלחמה הזאת: לחסל את חמאס, להחזיר את כל חטופינו ולהבטיח שעזה לא תחזור להיות איום למדינת ישראל". 

17:15 - גורם ישראלי: בשעה זו מתבצעת החבירה של 13 החטופים לצלב האדום
13 הישראלים שמשוחררים היום משבי חמאס במסגרת הפעימה השלישית של עסקת החטופים מועברים לצלב האדום. בין המשוחררים תשעה ילדים וארבעה נשים. מלבדם ישוחרר ישראלי עם אזרחות רוסית, וכן ישוחררו ארבעה עובדים זרים.

17:08 - חנה פרי שוחררה מבית החולים
חנה פרי מקיבוץ ניר עוז, ששוחררה שלשום משבי חמאס בפעימה הראשונה, שוחררה מבית החולים וולפסון בחולון. מנכ"לית בית החולים, ד"ר ענת אנגל, אמרה כי "אלה רגעים של שמחה והתרגשות המהולים בכאב ותקווה לשובם של כל החטופים והחטופות. הצוותים הנהדרים שלנו טיפלו בחנה במקצועיות וברגישות, ואין ספק שהיא מייצגת את החוסן של עם ישראל. אני מייחלת לרגעים נוספים כאלה". 

16:56 - גורם ישראלי: כרגע אין תקלות ועיכובים, תחילת השחרור של 13 החטופים - בקרוב
גורם ישראלי אמר כי הפעימה שלישית של שחרור החטופים צפויה להתרחש בקרוב. "כרגע אין תקלות ועיכובים", ציין הגורם. 

 16:35 - ארה"ב מאשרת: הצלב האדום אמור לבקר את החטופים ולהעביר מידע עד מחר
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אישר פעמיים שקיים בהסכם סעיף שלפיו הצלב האדום אמור לבקר את החטופים שיישארו בעזה ולהעביר מידע על מצבם, לטענתו עד מחר. הוא הוסיף כי הוא "מקווה שיעמדו בכך, אבל לא יודעים. מקווים שקטאר ומצרים יוודאו שזה הכיוון". 

16:25 - לפני הפעימה השלישית: חמאס הודיע רשמית כי שחרר חטוף ישראלי עם אזרחות רוסית
חמאס הודיע רשמית כי שחרר חטוף ישראלי בעל אזרחות רוסית. סוכנות הידיעות TASS ציטטה את הודעה שגרירות ישראל ברוסיה, שלפיה "בני משפחה של חטופים רוסים בעזה הגיעו למוסקבה".

16:21 - הבית הלבן: ביידן אמור לשוחח עם נתניהו במהלך היום
היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, אמר לרשת NBC האמריקאית כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ישוחח הערב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי לראות אם ניתן להאריך את הפסקת האש הזמנית, אחרי ששוחח אתמול עם אמיר קטאר. במקביל, קבינט המלחמה יכונס הערב.

סאליבן נשאל בראיון ל-CNN אם הנשיא ביידן יתמוך בהמשך הלחימה של צה"ל בעזה כשייפסק שחרור החטופים. סאליבן השיב כי ביידן תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה, והדגיש כי "זה נעשה תוך הבחנה בין אזרחים לטרוריסטים ומתן אפשרות לאזרחים לקבלת סיוע הומניטרי".

16:12 - בסוריה מדווחים: ישראל תקפה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק
כלי תקשורת בסוריה דיווחו על "תקיפה ישראלית" בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק. המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם ציין כי אתרי היעד בדמשק שייכים למיליציות איראניות. לפי דיווח בעיתון "אל-וטן" המזוהה עם שלטון אסד, הטיסות הנכנסות לסוריה הועברו לנמלי התעופה בחלב ובלטקיה. 

15:31 - גורמים ישראליים: "אופטימיות זהירה לגבי הפעימה השלישית"
גורמים ישראליים אומרים כי ישנה "אופטימיות זהירה" לגבי יישום הפעימה השלישית היום כחלק מעסקת החטופים. "המשא-ומתן לקראת שחרור החטופים בפעימה השלישית מתקדם לקראת ביצוע", אמרו. 

במקביל, באל-ערביה מדווחים כי מצרים כבר קיבלה את שמות 13 החטופים הישראלים שצפויים להשתחרר היום, ושמות של 39 אסירים פלסטינים שישוחררו מבתי הכלא הישראליים. 

בתוך כך, ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקאי מדווחים כי אם הפעימה השלישית כחלק מעסקת החטופים היום תתנהל כמתוכנן, צפוי להתחיל משא-ומתן על הארכת הפסקת האש בארבעה ימים נוספים, בתמורה לשחרור חטופים נוספים - כ-10 חטופים בכל יום. בכך יגדל מספר המשוחררים בעוד כ-50-40, מלבד ה-50 שמשתחררים כחלק מההסכם הראשוני. 

14:48 - מכלית ישראלית נוספת הותקפה באזור תימן
חברת הביטחון הימי אמבריי מסרה כי מכלית ישראלית נוספת הותקפה באזור תימן. מדובר במכלית "סנטרל פארק" ששטה תחת דגל ליבריה ובבעלות חברת זודיאק מריטיים של משפחת עופר. לפי כלי תקשורת איראניים, הפעולה בוצעה על-ידי הח'ותים. 

לפי הרישומים, הספינה יצאה מנמל סאפי במרוקו, והותקפה בקרבת חופי עדן. כלומר, בניגוד לחטיפת ספינת גלקסי לידר שהתבצעה בים האדום, האירוע הזה קרה באוקיאנוס ההודי.

לפי אמבריי, הצי האמריקאי מעורב באירוע "סנטרל פארק", שכאמור נמצאת בבעלות חברת זודיאק מריטיים שרשומה בבריטניה. לפי הדיווח, היא הותקפה על-ידי שמונה אנשים שהגיעו על גבי שתי סירות.

14:24 - הילה רותם-שושני: "אמא הייתה איתי בשבי, יומיים לפני השחרור הפרידו בינינו"
הילה רותם-שושני בת ה-13, ששוחררה אתמול מהשבי במסגרת פעימת השחרור השנייה, שוחררה ללא אימה רעיה. כעת מתברר כי הילה סיפרה למשפחתה אחרי השחרור: "אמא הייתה איתי כל תקופת השבי. החמאס הפריד בינינו יומיים לפני השחרור". 

מוקדם יותר דווח כי בישראל טוענים כי חמאס לא הפר את ההסכם בכך שלא שחרר את רעיה, אימה של הילה, משום שלדבריו, עד כה "הארגון לא מצא את האם". חמאס הציע לשחרר במקום זאת נשים מבוגרות, אבל ישראל בחרה לשחרר את הילדה. מלבדה שוחררה לבדה גם מיה רגב, שנחטפה יחד עם אחיה בן ה-18 איתי. גם לגביו חמאס טען שהם לא מוצאים אותו. 

14:13 - אמיליה ודניאל אלוני התקבלו בהתרגשות ביבנה
האם והבת שנחטפו ב-7 באוקטובר ושוחררו ביום שישי משבי חמאס, חזרו היום לעיר שבה הן גרות. תושבי העיר חיכו להן עם דגלי ישראל והריעו בהתרגשות רבה כשחלפו לידם עם רכבן. 

13:40 - בצלב האדום מבהירים: "אין אינדיקציה לכך שלא יתבצע היום שחרור חטופים"
הצלב האדום הוציא הודעת הבהרה שלפיה הדברים שאמר בכיר הארגון לסקיי ניוז הבריטי "בשום אופן לא מהווים אינדיקציה לכך שהפעימה השלישית של שחרור החטופים לא תקרה היום". הם הוסיפו: "כל ההכנות לשלב הבא של שחרור החטופים ממשיכות כמתוכנן".

מוקדם יותר, בכיר בארגון ההצלה הבינלאומי אמר לסקיי ניוז הבריטי כי הוא לא בטוח שייצא לפועל שלב הפעימה השלישית של עסקת החטופים, שבמסגרתה צפויים להשתחרר 13 חטופים ישראלים לצד 39 אסירים פלסטינים. גורם ישראלי הבהיר זמן קצר לאחר ההתבטאות: "לא ידוע על שום עיכוב בעסקה". ייתכן כי הבכיר בצלב האדום ביקש להסתייג מלהבטיח שהשחרור יתבצע היום לאור הקשיים שקרו אתמול, אך לא כיוון את דבריו למידע ספציפי או התפתחות מהיום.

מוקדם יותר פרסמנו כי גורמים בישראל מעריכים כי המכשולים היום מול חמאס עלולים להיות גבוהים ובעייתיים עוד יותר מאלה שהיו בשחרור אתמול. המשבר אתמול נגרם בשל פער בין מה שהסכימה לו ישראל ובין מה שחמאס הבין שיקבל, במיוחד ביחס לשאלה אחת: מספר משאיות הסיוע לצפון הרצועה. מכיוון שישראל לא מתכוונת לחרוג ממה שהתחייבה לו בהסכם, צפוי יום מתוח. 

13:09 - לבקשת פוטין: חמאס צפוי לשחרר היום ישראלי בעל אזרחות רוסית
חמאס צפוי לשחרר היום ישראלי בעל אזרחות רוסית לבקשת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כך לפי שני גורמים ישראלים. ככל הידוע, השחרור הזה צפוי לקרות עוד לפני שחרור 13 הישראלים במסגרת הפעימה השלישית. נזכיר כי רוסיה פועלת בציר משלה מול חמאס, כולל משלחת בכירי חמאס בראשות מוסא אבו מרזוק שהגיעה למוסקבה וקיבלה מידי הרוסים 8 שמות של ישראלים בעלי אזרחות רוסית שפוטין מבקש מחמאס לשחרר. 

12:41 - ישראל הכניסה 200 משאיות עם סיוע הומניטרי לרצועה
במתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) הודיעו כי כחלק מעסקת החטופים, 200 משאיות עם סיוע הומניטרי נכנסו היום לארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים ברצועת עזה, דרך מעבר רפיח. במתפ"ש ציינו כי המשאיות הוכנסו לאחר בידוק ביטחוני במעבר ניצנה ו"באישור הדרג המדיני, במסגרת ההפוגה ומתווה שחרור החטופים שסוכמו עם ארה"ב, בתיווך קטאר ומצרים".

עוד הודיע מתפ"ש כי מתוך השיירה, עשרות משאיות סיוע ושישה אמבולנסים נכנסו למרחב צפון הרצועה ולמחסות שטרם התפנו. "העברתן מתבצעת באישור ישראל דרך המעבר ההומניטרי", ציינו. "משאיות הסיוע ההומניטרי מכילות מזון, מים, ציוד למחסות ואספקה רפואית בלבד".

12:26 -  בכיר בצלב האדום: "לא בטוח ששחרור נוסף יקרה היום"; גורם ישראלי: "לא מכיר עיכוב" 
בכיר בארגון ההצלה הבינלאומי אמר לכלי התקשורת הבריטי כי הוא לא בטוח שייצא לפועל שלב הפעימה השלישית של עסקת החטופים, שבמסגרתה צפויים להשתחרר 13 חטופים ישראלים לצד 39 אסירים פלסטינים. עם זאת, הבכיר הדגיש כי צוות של הצלב האדום מוכן לאפשרות שהשלב הזה כן ייצא לפועל - ויוכל להעביר את החטופים למעבר רפיח ברגע שיידרש.

ישראל טרם הגיבה באופן רשמי להתפתחויות, אך גורם ישראלי הבהיר: "לא ידוע על שום עיכוב בעסקה". 

מוקדם יותר פרסמנו כי גורמים בישראל מעריכים כי המכשולים היום עלולים להיות גבוהים ובעייתיים עוד יותר מאלה שהיו בשחרור אתמול. המשבר אתמול נגרם בשל פער בין מה שהסכימה לו ישראל ובין מה שחמאס הבין שיקבל, במיוחד ביחס לשאלה אחת: מספר משאיות הסיוע לצפון הרצועה. מכיוון שישראל לא מתכוונת לחרוג ממה שהתחייבה לו בהסכם, צפוי יום מתוח. 

11:54 - חמאס מאשר: ראש המערך הרקטי ומפקד החטיבה הצפונית חוסלו
חמאס הודיע רשמית כי מפקד החטיבה הצפונית, אחמד ע'נדור, ומפקד המערך הרקטי, איימן סיאם, חוסלו בתקיפות צה"ל ברצועה שהתרחשו בתחילת החודש. זאת לאחר שלפני שבוע דובר צה"ל דניאל הגרי הודיע כי הצבא תקף שני מתחמים תת-קרקעיים שבהם שהו מפקדים בכירים בחמאס, בהם גם ע'נדור וסיאם. 

מכיוון שבצה"ל לא ידעו להוכיח עד כה שהשניים נהרגו, מבחינת הצבא הם הוגדרו עד היום "מנותקי קשר". עוד הוסיף הגרי בהצהרה ההיא כי במתחם נוסף שהותקף גם הוא, הסתתרו ראש ממשלת חמאס ברצועה, עיסאם אל-דעאליס, וכן רוחי מושתהא, המקורב למנהיג חמאס ברצועה יחיא סינוואר. לגביהם חמאס לא מסר הודעה כלשהי. 

11:17 - 5 מיליון שקל שאותרו ברצועה הועברו למשרד הביטחון
משרד הביטחון הודיע כי מתחילת הכניסה הקרקעית נתפסו 5 מיליון שקל ברצועת עזה. הכספים נמצאו בין היתר במעוזי חמאס ובבתים של מבוקשים שבהם הייתה פעילות של חמאס. בנוסף אותר כסף עיראקי, דינר ירדני ודולרים. במשרד ציינו כי הכספים הועברו לאגף הכספים במשרד הביטחון ויופקדו בקופת המדינה. 

11:09 - תאילנד: 18 אזרחים תאילנדים עדיין מוחזקים בעזה
משרד החוץ של תאילנד מסר כי לפי המידע שבידיהם ישנם עוד 18 חטופים תאילנדים שעדיין מוחזקים בידי חמאס ברצועה. זאת לאחר שבפעימה השנייה הלילה שוחררו ארבעה אזרחים מתאילנד, ובלילה לפני כן שוחררו עשרה. מדובר במספר גבוה יותר מהכתוב ברשימות החטופים. ההערכה היא שחלק מהמשוחררים עבדו בישראל ללא אישור מהממשלה, ועל כן כלל לא נכללו ברשימות. 

10:00 - הרמטכ"ל: "הצלחנו ליצור תנאים לשחרור חטופים ראשון"
הרמטכ"ל הרצי הלוי באיגרת לחיילי צה״ל ומפקדיו: "צה"ל ולוחמיו נלחמים בעוז ושומרים על חיי אנשינו ועל ערכי צה"ל. הצלחנו ליצור תנאים למתווה המדיני לשחרור ראשון של ילדים ואימהות. עם השלמת המהלך נשוב להילחם במלוא הנחישות, להמשך שחרור החטופים ועד לפירוקו של חמאס". 

09:39 - בישראל מעריכים: גם היום עלולים להיות מכשולים בשחרור החטופים
גורמים בישראל מעריכים כי המכשולים היום  בשחרור החטופים עלולים להיות גבוהים ובעייתיים עוד יותר. המשבר אתמול נגרם בשל פער בין מה שהסכימה לו ישראל ובין מה שחמאס הבין שיקבל, במיוחד ביחס לשאלה אחת: מספר משאיות הסיוע לצפון הרצועה.

בניגוד לפרסומים, סיפור הפרדת המשפחות לא היווה הפרה של העסקה מכיוונו של חמאס, בשל העובדה שחמאס טוען כי עד כה לא מצא את רעיה, אמה של הילה רותם-שושני, ואת איתי רגב, אחיה בן ה-18 של מיה רגב. חמאס הציע לשחרר במקום זאת נשים קשישות, אך ישראל בחרה לשחרר את הילדה. מכיוון שישראל לא מתכוונת לחרוג ממה שהתחייבה לו בהסכם, צפוי יום מתוח.  

09:31 - פורסמו תמונות ראשונות של חטופות ששוחררו הלילה עם בני משפחתן
משפחת אביגדורי: חן אביגדורי ובנו עומר התאחדו בבית החולים שיבא תל השומר עם בנות משפחתן - הבת נועם והאם שרון, שהוחזקו בשבי חמאס 50 ימים. שרון בת ה-52 נחטפה יחד עם נעם בת ה-12, בעת שהיו בביקור משפחתי בבארי, שם התגורר הדוד שלה אבשלום הרן. אבשלום נרצח. אשתו שושן הרן נחטפה עם בתה עדי, בעלה טל וילדיהם נווה ויהל. שושן, עדי, נווה ויהל שוחררו גם הן. 

אמילי הנד והילה רותם-שושני: תמונות ראשונות שהגיעו הלילה מבית החולים שיבא תל השומר מראות גם את המפגשים הראשונים של אמילי הנד בת ה-9 עם אביה. אביה בתחילה התבשר כי נרצחה, ורק בהמשך התברר כי נחטפה. הם תועדו מתחבקים בבית החולים. הילה רותם-שושני, שאמה רעיה נותרה בשבי, תועדה מתחבקת עם דודה. 

09:12 - העדויות מהשבי של המשוחררים מהפעימה הראשונה
חלק מהנשים המבוגרות מניר עוז שהשתחררו ביום שישי הספיקו לספר לקרוביהן מעט ממה שעבר עליהן בשבי. הן סיפרו כי לא עברו עינויים או התעללות, אך נתנו להן מעט מוצרי מזון, והן היו צריכות לבשל לעצמן ולילדים האחרים יחד עם יתר החטופים.

עוד הן סיפרו כי בשבועיים האחרונים אזלו המוצרים, והם נאלצו להסתפק במנות אורז מועטות והיו רעבים מאוד. בת-דודתו של קרן מונדר, מרב מור רביב, סיפרה: "היו ימים שלא הייתה אספקה, אז הם אכלו רק פיתות. לא עינו אותם, אבל היו ימים שבקושי היה להם אוכל, בימים האחרונים אכלו רק מעט מאוד אורז". לכתבה המלאה - לחצו כאן

08:10 - מיה רגב, ששוחררה הלילה, תעבור ניתוח בסורוקה
מיה רגב, בת 21 מהרצליה, שנחטפה מהמסיבה ברעים, היא אחת מהמשוחררים בפעימה השנייה. בסרטון שפרסם חמאס מרגע השחרור מהשבי, היא נראית מתהלכת על קביים ומועברת לאמבולנס. עם הגעתה לישראל, היא פונתה לבית החולים סורוקה.

ל-N12 נודע כי רגב צפויה לעבור ניתוח ברגלה במהלך היום, וכי מצבה מוגדר בינוני, ולא נשקפת סכנה לחייה. בבית החולים סורוקה מסרו כי "היא תקבל טיפול רפואי ונפשי וכל צורך אחר שיעלה". בני משפחתה פגשו אותה בבית החולים.

נזכיר כי אחיה איתי רגב בן ה-18 וחברם עומר שם-טוב, שהיו איתה במסיבה, עדיין חטופים בשבי חמאס. מיה היא היחידה עד כה מהצעירים שנחטפו מהמסיבה ששבה במסגרת עסקת החטופים. לכתבה המלאה - לחצו כאן

07:20 - 12 מהמשוחררים אמש העבירו את הלילה בשיבא: "אימי השבי ניכרים עליהם"
פרופ' איתי פסח, מומחה לרפואת ילדים בבית החולים שיבא, סיפר הבוקר על הלילה שהעבירו 12 מהחטופים ששוחררו בפעימה השנייה משבי חמאס. "הם יישארו פה כל זמן שיצטרכו", אמר, אך הבהיר כי מצבם הגופני טוב, וכי הם לא זקוקים לטיפול רפואי דחוף. הוא הוסיף כי "אימי השבי ניכרים עליהם".

05:24 - למרות "המשחקים" של חמאס - הסיוע ההומניטרי נמשך
61 משאיות סיוע הומניטרי נכנסו לצפון רצועת עזה וסיפקו מזון, מים ואספקת ציוד רפואי לתושבים. לפי האו"ם, מדובר במספר המשאיות הגדול ביותר שהגיע לצפון הרצועה מאז פרוץ המלחמה. כמו כן, צוין כי 129 אלף ליטרים של דלק עברו עד כה לעזה.

04:43 - משרד החוץ הקטארי: "מקווים שהפסקת האש תיצור מומנטום להסכמים נוספים"
בדוחא מקווים שהפסקת האש בין ישראל לחמאס תוארך מעבר לארבעה ימים - כך לפי דובר משרד החוץ הקטארי. בראיון ל-CNN הדגיש מאג'ד אל-אנסארי: "אנו מקווים שהמומנטום של שחרורי החטופים והפסקת האש לארבעה ימים יאפשר לנו להאריך את ההפוגה ולהגיע לסיכומים נוספים".

3:00 - אחרי עיכוב של שעות: התקבלה רשימת החטופים שישוחררו בפעימה השלישית
לאחר יום מורט עצבים שהסתיים בשחרור החטופים בפעימה השנייה: ישראל קיבלה את רשימת החטופים שצפויים להשתחרר היום בפעימה השלישית. משפחות החטופים מעודכנות בשעה זו. 

02:24 - פורסמו שמותיהם של ארבעת התאילנדים ששוחררו: "מצבם הבריאותי טוב"
ראש ממשלת תאילנד, סרטה תוויסין, בירך על שחרורם של ארבעה אזרחי תאילנד משבי חמאס: נאטהפון אונקאו, חומקריט חומבואה, אנוצ'ה אנגקו ומני ג'ירחאט. תוויסין אמר כי "מהבדיקה הגופנית הראשונית עולה כי כולם בריאים, ואף לא אחד נזקק לטיפול רפואי דחוף".

01:55 - ראש ממשלת אירלנד בציוץ בלתי נתפס: "ילדה תמימה הלכה לאיבוד - ונמצאה"
אחרי 50 ימים בשבי חמאס, ראש ממשלת אירלנד התייחס לשחרור אמילי הנד שנחטפה, אלא שטען כי הילדה רק "הלכה לאיבוד". "זהו יום של שמחה עבור אמילי הנד ומשפחתה", כתב ליאו ורדקר בציוץ בלתי נתפס. "ילדה תמימה שהלכה לאיבוד ועכשיו נמצאה וחזרה".

איילון לוי, דובר מערך ההסברה לתקשורת הזרה, מתח ביקורת על כך: "אמילי הנד לא 'הלכה לאיבוד', היא נחטפה באכזריות על-ידי חוליות המוות שטבחו בשכניה. היא לא 'נמצאה'. חמאס ידע היכן היא כל הזמן והחזיק אותה בציניות כבת ערובה. חמאס לא ענה לתפילותיך, הוא ענה ללחץ הצבאי של ישראל".

01:26 - לקראת הפעימה השלישית: ישראל מקשיחה עמדות מול חמאס
החטופים הגיעו לארץ בשתי דקות לחצות, ובישראל לא ראו בעין יפה את העיכוב של חמאס ואת "המשחקים" של ארגון הטרור. במערכת הביטחון לא מוכנים שהדבר יחזור על עצמו ונערכים להקשיח עמדות מול חמאס לקראת השחרור הצפוי מחר.

נדגיש כי בישראל גם זועמים על כך שחמאס הפר את ההסכם ופיצל בין אימהות וילדים, למרות שסוכם כי אין לעשות זאת. כך עשה כששחרר את הילה רותם, אך הותיר את אמה רעיה בשבי. בישראל מקווים שרעיה רותם תשוחרר כבר בפעימה הבאה.

01:15 - למרות "מריחת הזמן" של חמאס: שר ההגנה האמריקאי טוען כי יש להגדיל את הסיוע ההומניטרי

הפנטגון מעדכן: שר הגנה האמריקאי לוייד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט. השר בירך את מקבילו על שובם של החטופים, הדגיש את חשיבות התפקיד שממלאות ישראל, קטאר ומצרים ביישום ההסכם, וטען כי הסיוע ההומניטרי לעזה צריך לגדול.

01:00 - יהודה ושומרון: הפלסטינים חוגגים את שחרור המחבלים
כוחות מג"ב איו"ש פועלים כדי למנוע מהפלסטינים לחגוג את שחרור המחבלים. צפו בתיעוד ממעבר ביתוניא. במקביל, המחבלים ששוחררו זכו לקבלת-פנים חגיגית באל-בירה, במפגן של חמאס שכלל חגיגות שמחה וקריאות הלל לארגון הטרור.

00:37 - שירות בתי הסוהר מעדכן: 39 אסירים ביטחוניים שוחררו
לאחר הפעימה השנייה של העסקה, שוחררו 39 אסירות ביטחוניות ואסירים ביטחוניים משלושה בתי סוהר - דמון, מגידו ועופר. במקביל, כוחות מג"ב באיו"ש פועלים כדי למנוע מהפלסטינים לחגוג את שחרור המחבלים.

00:30 - מיה רגב בת ה-21, ששוחררה בלי אחיה, הוטסה לטיפול רפואי דחוף בבית החולים סורוקה
מיה רגב בת ה-21, הראשונה מבין חטופות המסיבה ברעים ששוחררו, הוטסה לבית החולים סורוקה. מיה תעבור שם הליך רפואי דחוף. היא אינה בסכנת חיים אך נזקקת לטיפול רפואי, ובשל כך שוחררה מטעמים הומניטריים. אחיה איתי נותר בשבי, וגם בן זוגה עומר שם טוב.

00:23 - שר החוץ של אירלנד על שחרורה של אמילי הנד: "מאושרים"
שר החוץ של אירלנד פרסם הודעה בעקבות שחרורה של אמילי הנד, בעלת אזרחות כפולה: "מאושרים לשמוע על שחרורה של אמילי ואיחודה עם משפחתה". הוא סיפר כי נפגש עם אביה תום לפני ביקורו בישראל בשבוע שעבר. "אני מודה למתווכים שהובילו לשחרור ומסיים בקריאה לשחרור כל החטופים מיידי וללא תנאים", הוסיף.

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12