מנכ"ל אנרג'יאן: ישראל היא היחידה עם עצמאות אנרגטית בים התיכון

האם יש היגיון לשמור את הגז לעשרות השנים הבאות? בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, טוען מתיוס ריגס, מנכ"ל חברת הגז שמחזיקה במאגרי כריש ותנין, כי אין בכך היגיון • עוד הוא הוסיף: "לא בטוח כלל שיהיה צורך בעולם בגז בעוד עשרות שנים, ולכן כדאי ליהנות מזה כעת"

"עצמאות אנרגטית חשובה גם בלי קשר אם יש מלחמה או אין. ישראל היא המדינה היחידה בים התיכון שהיא עצמאית אנרגטית. הטעות שהאירופאים עשו הייתה שהם מסרו את המפתחות של האנרגיה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ובפרוץ המלחמה מחירי הגז הרקיעו שחקים. אבל בישראל הם נשארו יציבים" - כך אמר היום (ג') מתיוס ריגס, מנכ"ל חברת הגז אנרג'יאן, בעלת מאגר הגז כריש, בוועידת ישראל לעסקים של גלובס.

ועידת ישראל | יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר: "אלו שלקחו חלק במחדל הביטחוני הזה חייבים לקחת אחריות"
ועידת ישראל | חיים ילין: "האדמה שעליה נשפך דם חברינו, צריכה לחזור אלינו ולא לרמ"י"
ועידת ישראל | יו"ר נמל אשדוד: "החות'ים הם בעיה גלובלית, ישראל היא בורג קטן באירוע הזה"

ריגס אף הזהיר ואמר כי "האתגר הגדול ביותר שאנו ניצבים בפניו באירופה הוא שאם יהיה חורף קר ותהיה הפרעה כלשהי באספקת הגז, מחירי הגז באירופה ירקיעו שוב שחקים והאינפלציה תעלה. הסיבה היא שלא הייתה השקעה בהפקת גז. זה היתרון הגדול שיש לישראל היום". 

ישראל הצליחה להיות עצמאית אנרגטית

לדברי ריגס, הוויכוח על מתווה הגז הוכרע ואזרחי ישראל נהנים מכך שהממשלה בזמנו לא נכנעה ללחץ והוציאה את מתווה הגז לדרך: "ישראל התחילה לפני עשור את החיפוש אחרי המשאבים הטבעיים שלה, וכולם זוכרים את הוויכוחים וההפגנות שהיו על למי הגז שייך. היום העובדה שישראל יכולה לשמור על הגז שהיא צריכה, גם לייצא וגם להשאיר את מחירי הגז נמוכים יחסית, אפשרה לישראל להמשיך את חייה מבלי תלות באף אחד. בחיים וגם בעסקים להיות תלוי באחר הוא תמיד דבר רע מאוד וישראל הצליחה להיות עצמאית אנרגטית בזכות הגז שפיתחנו וחברות אחרות פיתחו בישראל". 

ריגס הסביר כי לטעמו אין היגיון לשמור את הגז לישראל למאה השנים הבאות משתי סיבות. הראשונה היא שבלי אפשרות להרוויח, חברות לא יפתחו מאגרי גז ולכן לא יהיה גז, והשנייה היא שבכלל לא בטוח שהעולם יצטרך גז בעוד 100 שנה: "ישראל נהנית ממחירי גז נמוכים ובשביל זה צריך גם לייצא. להחזיק גז באדמה למשך 100 שנה יש שתי בעיות. הסיבה הראשונה היא כי ההפקה לעולם לא תתרחש במקרה כזה. חברות נמצאות כאן כדי להרוויח כסף, אנחנו פונים למשקיעים בבורסה. משקיעים שהשקיעו במניות שלנו מצפים לראות תוצאות ודיווידנדים. מעבר לכך, ישראל עשתה עוד דבר חכם שאחרים לא עשו. הפקת הגז יוצרת רווחי מס היום. אני לא יודע מה יקרה עוד 100 שנה, אולי לא יצטרכו גז. אז היום הוא הזמן להפיק את המקורות עבור כל מדינה, לא רק ישראל". 

על ה-7 באוקטובר הוסיף מנכ"ל אנרג'יאן ואמר כי זה תפס אותו רגע לפני טיסה לישראל, אבל בפועל "זה היה יום נורא עבורנו ועבור כל אלו שהיו אמורים להשתתף בסיור שלנו. זה כמובן יצר המון דאגות אצלנו ואצל משקיעים. ניהול עסק בו אתה לא יודע מה קורה ויש לך המון עובדים שנמצאים על החוף ובים היה כנראה הרגע הכי מותח בקריירה שלי".

"מחויבים לחלוטין לישראל"

"תמיד היינו מחויבים לישראל, לביטחון אספקת הגז למדינה. זו הייתה ההבטחה שלי כשלקחתי את האחריות על כריש ב-2017. האירוע הנורא של 7 באוקטובר הפך אותנו באמצע משבר לספקים של 60% מצריכת הגז הישראלית. ניתן לתאר את גודל האחריות שהייתה לנו לאספקת האנרגיה של כל המדינה. כפי שאמרתי, אנרג'יאן מחויבת לחלוטין לישראל".

על השאלה האם הפקת הגז מחזקת או לפחות משאירה את הסכם השלום עם מצרים בחיים, אמר ריגס, כי "כולם יודעים שבהיסטוריה נפט היה סיבה שמלחמות גדולות פרצו. במקרה של הגז של ישראל אני חושב שזה בדיוק להפך. זהו כלי שמאפשר שלום. היינו הזרז שהכריח את שתי המדינות לבוא לידי הסכמה - הסכמה שאפשרה את ההפקה. בסופו של דבר כולנו בים התיכון צריכים את הגז הזה". 

לשאלה האם האיומים גדלו בעקבות הטבח בדרום ומלחמת חרבות ברזל, אמר ריגס, כי "כל מי שבוחר לעשות עסקים בתחום הגז והנפט במזרח התיכון חייב להיות מוכן לאתגרים כאלה. אני חי ביוון והיינו בקונפליקט עם טורקיה בערך 50 שנה. ישראל היא עדיפות גבוהה עבורנו. אני יכול לספר שעשינו עסקה ואלג'יריה חסמה את העסקה כי היא לא רצתה חברה שיש לה קשרים עם ישראל. אז שילמנו את המחיר על זה, כי אנחנו לא יכולים לעשות עסקים עם מקומות עוינים לישראל. עבור כאלה שלא מכירים את ישראל מפת הסיכונים גדלה. אבל עבורנו שחיים ונושמים את ישראל בשנים האחרונות אנחנו מרגישים בנוח עם המדינה והסיכונים, וממשיכים לקחת אותם. אנחנו מצפים שהממשלה תמשיך לתמוך בחברות שמחויבות לישראל כדי שימשיכו לתמוך באזור". 

*** גילוי מלא: ועידת ישראל לעסקים בשיתוף בנק הפועלים והפניקס בחסות מטא, שופרסל, בז"ן, אמדוקס, פאגאיה, אנרג'יאן, MSCI, סיסקו וקרן ינאי, ובהשתתפות מקורות, חברת נמלי ישראל, נמל אשדוד ורשות החדשנות