טלפון חצי שעה לפני המתקפה: מי ידע על הזוועות שמתכנן חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כמה בכירי חמאס ידעו על המתקפה של ה-7 באוקטובר, ספק לגבי היכולת של ישראל למוטט את חמאס והקשיים של כוח המשימה הבינלאומי בים האדום • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: כמה בכירי חמאס ידעו על המתקפה של ה-7 באוקטובר, ספק לגבי היכולת של ישראל למוטט את חמאס והקשיים של כוח המשימה הבינלאומי בים האדום.

מחסני הנשק האמריקאיים בישראל ותחזית אימים לשנת 2025 
גרמניה שוקלת גיוס חובה ושר הביטחון מפציר בה להיות "מוכנה למלחמה" 

1בכירי חמאס מעטים ידעו על מתקפת ה-7 באוקטובר

רק שלושה או ארבעה בכירים בחמאס ידעו על תזמון והתוכנית המדויקת להתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר על דרום ישראל; כך מדווח העיתון הצרפתי לה פיגרו בתחקיר מקיף על החשאיות הרבה בחמאס סביב תזמון ואופי המתקפה, שכולל ראיונות בירדן, קטר, צרפת ולבנון. לפי הדיווח, התוכנית הכללית לפלוש לישראל כבר הוצגה בפני בכיר ברצועה, שעזב אותה לאירופה, על ידי מנהיג חמאס יחיא סינוואר לפני כשנתיים. סינוואר אמר לבן-שיחו כי במלחמה הבאה אלפי מחבלי חמאס יתקפו את אשקלון, שבשטחה היה הכפר הערבי הגדול אל-מג'דל, ממנו הגיעה משפחתו של סינוואר לדרום הרצועה ב-1948.

עוד מדווח העיתון כי חאלד משעל טוען שההנהגה "הפוליטית" של חמאס לא קיבלה הודעה על המתקפה, ורק בכיר חמאס בלבנון סאלח אל-ערורי קיבל עליה הודעה כחצי שעה לפני שיצאה לדרך, מסינווואר עצמו, בין היתר כדי לעדכן את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה.

מאת ז'ורז' מלברונו. מתוך הלה פיגרו. לקריאת הכתבה המלאה. 

2האם בכלל ניתן להביס צבאית את חמאס?

הניו יורק טיימס האמריקאי, שנקט גישה ביקורתית כלפי ישראל בחודשי המלחמה עד כה, מפרסם ניתוח המתבסס על ראיונות עם מומחים ישראל ופלסטינים וכן פוליטיקאים בינלאומיים, לגבי הספק ביכולת של ישראל "למוטט את חמאס" כאחת ממטרות המלחמה בעזה.

ד"ר מיכאל מילשטיין, האלוף במיל' גיורא איילנד וכן פרשנים פלסטינים, תמימי דעים כי חמאס עדיין שורד ואפילו "טוב מהמצופה", ויש מי שקוראים לשאיפה הישראלית להרוס את הארגון מן היסוד "פנטזיה". העיתונאי הפלסטיני עזאם תמימי אמר לעיתון כי חמאס יצר "מנגנון קל של העברת פיקוד" כך שהוא חסין לחיסולים ומעצרים.

מאת ניל מקפרקואר. מתוך הניו יורק טיימס. לקריאת הכתבה המלאה.

3ארה"ב מתקשה לגבש כוח משימה שיגן על התעבורה בים האדום

יותר משבוע אחרי שארה"ב הכריזה על כוח משימה ימי בינלאומי שיגן על התעבורה בים האדום מפני התקפות החות'ים מתימן, כתבי סוכנות רויטרס מדווחים כי הקואליציה צולעת וכי מדינות "לא מצטרפות באופן נחרץ כפי שקיוו בארה"ב". וושינגטון הודיעה על כ-20 מדינות שישתתפו בקואליציה החדשה, אך לפי ניתוח הסוכנות עשר מהן עדיין לא הודיעו על היקף ההשתתפות, שיכולה לנוע בין שליחת ספינה לבין שליחת קצינים מתאמים בלבד. ספרד, למשל, הודיעה כי לא תיקח חלק בכוח הבינלאומי, ולפי מרואיין בכתבה הדבר נובע מחילוקי הדעות עם ארה"ב סביב המלחמה בעזה, ומכך ש"הממשלה חוששת שהציבור יפנה נגדה".

מאת פיל סטיוארט, דייוויד לטונה ואנג'לו אמנטה. מתוך רויטרס. לקריאת הכתבה המלאה.

4אלמונים הציתו מבני חברת בטון  בברלין בשל "קשריה עם ישראל"

שריפה שהשתוללה באמצע השבוע במתקני חברת הבטון Cemex שבשכונת קרויצברג בברלין התבררה כחבלה מכוונת על ידי פעילי שמאל קיצוני, שתקפו את החברה גם על רקע טביעת הרגל הפחמנית של תעשיית הבטון וגם על רקע קשריה של החברה הבינלאומית לישראל (היא מחזיקה בשליטה בחברה הישראלית "רדימיקס"). השריפה כילתה כמה משאיות תובלה, קו ייצור אך לא הביאה לנפגעים בנפש. עשרות כבאיות נשלחו כדי לסייע לכבות אותה.

פעילי שמאל אנונימיים קיבלו אחריות על הפעולה בכרוז שהופץ באתר Indymedia, ואמרו כי היא היתה גם חלק מפעולה פאן-אירופית נגד תעשיית הבטון שכרוכה בשחרור פחמן דו-חמצני רב לאטמוספירה, אך גם בשל "המעורבות שלה בבנייה בישראל".

מתוך ה-BZ Berlin. לקריאת הכתבה המלאה.