יכולותיה הגרעיניות של פקיסטן עלולות ליפול לידיים הלא הנכונות

שני פוליטיקאים שהואשמו בפלילים ואישה צעירה ופורצת דרך הודיעו על התמודדותם: האם דפוסי ההצבעה בפקיסטן ישתנו, ומה יקרה אם הנשק הגרעיני של המדינה יגיע לארגוני טרור כמו הטליבאן או טחריק א־ג'יהאד? • העולם הולך לבחירות, פרויקט מיוחד

ראש הממשלה הפקיסטני לשעבר אימראן חאן בבית המשפט העליון / צילום: ap
ראש הממשלה הפקיסטני לשעבר אימראן חאן בבית המשפט העליון / צילום: ap

אודות הפרויקט

מארה"ב עד הודו, מבריטניה עד איראן: מיליארדי אנשים יכריעו בשנה הקרובה את גורל מדינותיהם בבחירות לפרלמנט ולנשיאות. צללנו בפרויקט מיוחד למדינות שתוצאות הבחירות בהן עשויות לשנות סדרי עולם

פקיסטן, מעצמה גרעינית, תסגור את רשימות המועמדים והמועמדות בבחירות הכלליות ביום ראשון, לקראת ההגעה לקלפי ב־8 בפברואר (האסיפה הלאומית - הבית התחתון) וב־3 במרץ (הסנאט - הבית העליון). בדרך כלל, ראש הממשלה שנבחר הוא מנהיג מפלגת הרוב באסיפה הלאומית. התעלומה שנותרה בעינה היא האם המרוץ יכלול את ראשי הממשלה הקודמים, נוואז שריף ואימראן חאן - על שניהם נאסרה ההשתתפות משום שהורשעו בפלילים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

במקרה של חאן, כוכב הקריקט שכיהן עד לשנה שעברה כראש הממשלה והפך לראשון בהיסטוריה המקומית שמוחלף בהצבעת אי־אמון, הסיפור יותר מסובך. הוא מואשם בשלל עבירות, מהדלפות ועד שחיתות, אבל זה לא מפריע לכוונתו להגיש את מסמכי המועמדות מתוך כלא עדיאלה.

שריף וחאן מקווים להספיק לקבל מבית משפט מקומי אור ירוק להתמודד, באמצעות ערעורים. ערעורו של חאן על הדחתו מהשלטון כבר נדחה בבית המשפט המחוזי, הסיכוי האחרון שנותר לו הוא בבית המשפט העליון.

בשנה וחצי האחרונות, תומכיו של אימראן חאן יצאו לרחובות בזעם על הדחתו, ומנגד בנובמבר אשתקד הוא שרד ניסיון חיסול באירוע פוליטי במחוז פונג'אב. הישנות אירועים שכאלו עלולה להפוך את מערכת הבחירות הנוכחית לבעיה עולמית, שכן 170 ראשי קרב גרעיניים שנמצאים בידי פקיסטן עלולים להתגלגל לידיים שאף אחד לא מעוניין שהן יאחזו בהם.

פסיקות בתי המשפט בנוגע לשני ראשי הממשלות הקודמים עשויים להשפיע על דפוסי ההצבעה בפקיסטן, מדינה שבה שיעורי ההגעה לקלפיות נמוכים. בבחירות האחרונות ב־2018, שיעור ההצבעה עמד על 51%. זהו אמנם לא השפל (35% ב־1997) אבל ההיסטוריה מלמדת שאין סיבות רבות לקוות לתוצאה אחרת, שהרי את רף ה־60% חצתה המדינה רק בשתי מערכות הבחירות הראשונות שלה.

איבה עם שלטון הטאליבן השכן

ארגוני טרור קמים בפקסיטן כפטריות אחר הגשם. האחרון הוא טחריק א־ג'יהאד - שאחראי השנה על הרג חיילי צבא פקיסטן. גם המדינה האסלאמית (דאעש) פועלים במרחב. מן הזווית הישראלית, זכור ארגון הטרור לשקאר א־טייבה, שביצע את הפיגוע בבית חב"ד במומבאי ב־2008.

בעת הנוכחית, לצד העימותים בין ממשלת פקיסטן לארגוני הטרור, יש גם מתיחות, דיפלומטית בעיקרה, בין אסלאמבאד לשלטון הטליבאן בשכנה אפגניסטן. ב־1 בנובמבר פקע האולטימטום שעליו הכריזה פקיסטן, לפיו 1.5 מיליון פליטים אפגנים נדרשים לשוב למדינתם. חסרי ביטחון ופרנסה, יותר מ־350 אלף פליטים נאלצו לשוב לאפגניסטן.

"בפקיסטן יש את חבל ואזיריסטן, בגבול עם אפגניסטן, שבו יש עלייה בהתפרסות פעילי ג'יהאד גלובלי", אומר ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינ"ל למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "טליבאן פקיסטן קרובים לאל־קאעידה ונמצאים בברית עם טליבאן אפגניסטן".

ד"ר ברק מציין כי מי שמסייע להם במימון ובסיוע לוגיסטי הוא שר הפנים של טליבאן אפגניסטן. "טליבאן פקיסטן שואפים להפיל את המשטר ולכונן משטר על בסיס שריעה".

בהיעדר ייצוג נשי ראוי במדינה המוסלמית, מי שטורפת את הקלפים היא רופאה הינדית בת 25 בלבד, סבירה פרקאש. היא החליטה להתמודד על מושב מטעם מפלגת העם הפקיסטנית, שמנהיג שר החוץ בילוואל בהוטו זרדרי, בסנאט. זהו צעד שאף אישה הינדית פקיסטנית לא עשתה קודם לכן.