מטא רכשה בישראל שתי חברות, לא דיווחה - ונקנסה במיליוני שקלים

ענקית הטכנולוגיה תשלם קנס של 25 מיליון שקל לאחר שלא דיווחה לרשות התחרות על שתי רכישות שביצעה בישראל

מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: צילום מסך
מארק צוקרברג, מנכ''ל פייסבוק וחברת מטא / צילום: צילום מסך

בכל הנוגע למיזוגים ורכישות, ישנן חברות השומרות על חשאיות ואינן נוטות לתקשר את המהלכים לציבור משיקולים שונים - כגון הרצון להימנע מתחרות ולשמור את הקלפים קרוב לחזה. כאלה הן אפל ומטא, למשל. כעת משלמת על כך מטא בריבית דריבית לאחר שלא דיווחה לרשות התחרות על שתי עסקאות רכישה שביצעה בישראל בשנים 2018 ו-2019, ככל הנראה בתמורה לסכום זעום.  

משחק הווידיאו נגנז, וחברת הגיימינג הישראלית מפטרת 45 עובדים
גוגל נערכת לגל פיטורים, חשש בישראל שיגיע גם אליה   

מטא רכשה את שירות המסרים האוטומטי "סרבריס פרנד" בספטמבר 2019. קודם לכן רכשה את הסטארט-אפ רד קיקס של האחים אודי ורועי אנתבי, שפיתח מערכת שליחת מודעות המוני, בעשרות מיליוני שקלים. העסקה השנייה דווחה לתקשורת על ידי מטא בעצמה, אך הדיווח אירע בשלב מאוחר מדי, ורשות התחרות לא הייתה בסוד העניינים. 

"חברה המחזיקה בנתח שוק מונופוליסטי חייבת להודיע לממונה על התחרות על חתימת הסכם לרכישת חברה, להמתין להחלטת הממונה, ורק לאחר הסכמתה לבצע את הרכישה", נכתב בהודעה שפורסמה הבוקר (רביעי) על ידי רשות התחרות. לאחר משא ומתן עם מטא, הגיעה עמה רשות התחרות להחלטה משותפת כי מטא תשלם לאוצר המדינה 25 מיליון שקל ותתחייב לדווח על כל מיזוג חברות שתבצע בעתיד, כל עוד תמשיך להיות מוגדרת כמונופול בתחום הרשתות החברתיות למשתמשים פרטיים. על פי הממונה, לו היתה מוגשת בקשה שכזו בזמן, הרשות היתה מתקבלת ללא תנאים. 

ממטא נמסר: "אנחנו מברכים על הסכם הפשרה, כך שכל הצדדים יכולים לסגור את הנושא. תמיד עמדנו בחובת הדיווח שלנו לפי החוק הישראלי, ונעשה זאת גם בעתיד".