ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הותר לפרסום: שלושה קצינים בצנחנים נהרגו בקרב בדרום עזה

דיווח: ישראל הציעה לחמאס הסכם שחרור חטופים שיכלול הפסקה של חודשיים בלחימה • שיר סיגל, שאימה שוחררה מהשבי ואביה מוחזק ברצועה 108 ימים: "מגיע לאבא שלי להיות בחיים ולחזור הביתה" • הדובר הצבאי של החות'ים: תקפנו ספינת משא צבאית אמריקנית במפרץ עדן • צה"ל: תקפנו מטרות של חיזבאללה בחמישה מרחבים בדרום לבנון • סוכל פיגוע של דאעש בפעם השנייה בתוך חודש • עדכונים שוטפים

פעילות צה''ל במרחב ח'אן יונס, היום / צילום: דובר צה''ל
פעילות צה''ל במרחב ח'אן יונס, היום / צילום: דובר צה''ל

עדכונים שוטפים 

22:29 - דיווח: ישראל הציעה לחמאס הסכם שחרור חטופים רב-שלבי שיכלול הפסקה של חודשיים בלחימה

ישראל הציעה לחמאס, באמצעות מתווכים קטארים ומצריים, עד חודשיים של הפסקה בלחימה כחלק מהסכם רב-שלבי שיכלול את שחרור כל החטופים המוחזקים בעזה - כך לפי דיווח המצטט שני גורמים ישראלים באתר החדשות האמריקני אקסיוס.

21:00 - משפחות החטופים צבעו את רחוב עזה, סמוך למעון רה"מ בירושלים, באדום: "דם החטופים על הידיים שלך"

במחאה למען שחרור יקיריהן שנמצאים בידי חמאס בעזה כבר 108 ימים, משפחות חטופים וחטופות צבעו את רחוב עזה באדום. ממשפחות החטופים שמוחות מול מעון רה"מ נמסר: "ראש ממשלת ישראל הוא האחראי הישיר לחיי החטופים אשר מופקרים כבר 108 ימים. המשפחות דורשות לקדם עסקה באופן מיידי - גם במחיר הפסקת הלחימה, נסיגה ושחרור אסירים. דם החטופים והחיילים שנפגעים בלחימה ללא יעד ברור הם על ידיה של הממשלה והעומד בראשה. עליו לפעול מיד לשחרורם או לפנות את מקומו למי שמסוגל".

ממטה המשפחות להחזרת החטופים נמסר כי מיצג הדם הזורם בירושלים אינו חלק מפעולות המטה ואינו מייצג את פעילותם. "מטה המשפחות מבהיר כי מיצג זה בוצע באופן עצמאי ולא תואם מול משפחות החטופים ומול המטה. למטה אין נגיעה או קשר לפעילות עצמאית של משפחות בענייני מחאה שונים", נמסר.

20:39 - בלבנון מדווחים: צה"ל תקף בעיתרון שבדרום המדינה

20:16 - מחאת משפחות החטופים והחטופות מול מעון רה"מ ברחוב עזה בירושלים

אביבה סיגל ששוחררה משבי החמאס בעשה מפגינה הערב מול מעון רה"מ בקריאה לשחרור מיידי של בעלה קית', שעדיין מוחק בידי ארגון הטרור ברצועה.

20:03 - צה"ל השמיד את "בית הספר" למחבלים של חמאס בצפון הרצועה

לוחמי חטיבה 401 פשטו על מוצב אימונים של חמאס בצפון רצועת עזה, שמהווה את אחד המרכזים הגדולים של ארגון הטרור להכשרת מחבלים. לקריאת הכתבה המלאה

19:50 - הדובר הצבאי של החות'ים יחיא סריע: תקפנו ספינת משא צבאית אמריקנית במפרץ עדן. "אנחנו ממשיכים להגיב לכל תוקפנות אמריקנית או בריטית נגדנו בים האדום והערבי".

19:18 - על רקע המגעים להתנעת עסקה לשחרור חטופים: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:30.

"מתווה 90 הימים לעזה": WSJ חושף את היוזמה החדשה של ארה"ב וקטר
חדשות רעות לישראל: זה מספר פעילי חמאס שחוסלו עד כה
ארדואן מעלה הילוך: לראשונה טורקיה בצעדים כלכליים נגד ישראל
המלחמה בעזה ממשיכה לייצר פייקים, הפעם עם ילדים

18:35 - הותרו לפרסום שמותיהם של שלושה חיילי צה"ל שנפלו בקרב בדרום הרצועה; שלושה נפצעו קשה

רס"ן דוד נתי אלפסי, בן 27 מבאר שבע, סמג"ד ב' בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים; רס"ן איליי לוי, בן 24 מתל אביב, מפקד פלוגה בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים; וסרן אייל מבורך טויטו, בן 22 מבית גמליאל, מפקד מחלקה בגדוד 202 של חטיבת הצנחנים; נפלו בקרב בדרום רצועת עזה. באותו הקרב נפצע לוחם צנחנים נוסף מגדוד 202 באורח קשה. 

בנוסף, שני לוחמים בגדוד ההנדסה 603, עוצבת "סער מגולן" (7), נפצעו באורח קשה בקרב בדרום רצועת עזה. 

18:20 - חברות התקשורת הפלסטיניות פאלטל וג'ואל: שירותי התקשורת ברצועת עזה נותקו בפעם העשירית מאז תחילת המלחמה

18:00 - צה"ל: פתחנו במתקפה משולבת של ארבע חטיבות על מערב ח'אן יונס, הכוחות החלו לתמרן בתוך מחנה הפליטים

בהמשך לדיווחים הפלסטיניים מהיממה האחרונה, צה"ל הודיע רשמית כי פתח במתקפה משולבת של ארבע חטיבות - הקומנדו, הצנחנים, חטיבה 7 וגבעתי - על מערב ח'אן יונס. הכוחות מכתרים כעת את מחנה הפליטים ח'אן יונס ממערב והחלו לתמרן גם אל תוך המחנה. לפי צה"ל, המתקפה האוגדתית תימשך עוד מספר ימים ותכלול פשיטות ומבצעים צבאיים נוספים, במטרה לפרק את המסגרת הצבאית של חמאס באזור.

לפני ההתקפה הקרקעית, יצאו לפועל מספר מטסי תקיפה של חיל האוויר על המרחב. משעות הבוקר חוסלו יותר מ-50 מחבלים באזור, בהם מפקד פלוגה שתכנן להוציא לפועל מספר מתווי פיגועים נגד כוחותינו.

מערב ח'אן יונס הוא אזור רגיש, שיש בו מחסות הומניטריים רבים, בתי חולים ואתרים רגישים נוספים. בצה"ל נערכים ל"מלכודות לגיטימציה" שחמאס ינסה לבצע בהקשר הזה, ואומרים כי יפעלו להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים. 

17:02 - צה"ל: תקפנו מטרות חיזבאללה בחמישה מרחבים שונים בדרום לבנון

מטוסי קרב של צה"ל תקפו מוקדם יותר היום במרחב מארון א-ראס בדרום לבנון מבנה צבאי בו שהו מחבלי חיזבאללה, כך לפי הודעת דובר צה"ל. "לאחר תקיפת המבנה ניתן לראות פיצוצי משנה רבים המעידים על המצאות אמצעי לחימה במקום", נמסר.

נוסף על כך הותקפו שלוש עמדות תצפית ומבנה צבאי של חיזבאללה במרחבים מרווחין, שיחין, טייבה וטיר-חרפא בדרום לבנון. כמו כן, כוחות צה"ל תקפו במספר מרחבים נוספים באזור. 

16:18 - הפלסטינים מדווחים: יותר מ-60 נהרגו מתחילת היום בתקיפות הישראליות הממושכות במערב ח'אן יונס 

בח'אן יונס דיווחו כי יותר מ-60 בני אדם נהרגו בתקיפות הישראליות הממושכות במערב העיר, מאז שהחל היום.

בנוסף, בחיזבאללה הודיעו על מחבל נוסף מהארגון שחוסל, ההרוג ה-166 מתחילת המלחמה. 

16:05 - הקואליציה מחרימה את ההצעה לאי-אמון בממשלה: "לא ניקח חלק במופעים פוליטיים בזמן מלחמה"; סמוטריץ' עונה ללפיד: "יש תאריך מוסכם לבחירות בעוד שנתיים וחצי"

מליאת הכנסת התכנסה, והיא דנה בהצעה לאי-אמון נגד הממשלה שהגישה מפלגת העבודה. בקואליציה החרימו את הדיון.

בנוסף, לאחר שראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבוע יחד תאריך לבחירות, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב: "יש תאריך מוסכם לבחירות, בעוד שנתיים וחצי-שלוש".

15:00 - שר הפנים של גרמניה: אזרחים ישראלים יכולים לשהות בגרמניה ללא ויזה עד 26 באפריל

14:52 - הפלסטינים מדווחים: פעילות מאסיבית של צה"ל בח'אן יונס, עשרות נמלטו לרפיח

בתמונות שמגיעות מח'אן יונס נראים תושבים רבים על רכבים עם כל חפציהם נעים דרומה - מה שעשוי ללמד על התקדמות הלחימה במרחב.

התמרון באזור ח'אן יונס מתעצם כל העת, ועל-פי דיווחים, צה"ל הכריע כבר שלושה מתוך ארבעה גדודי החטיבה.  

14:30 - לפיד: "פונה לראש הממשלה - נשב ונקבע מועד בחירות. בסוף זה יקרה ממילא"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד פנה לראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת סיעת יש עתיד והציע לו להחליט יחד על תאריך לבחירות. "הרי בסוף זה יקרה ממילא, או באי-אמון קונסטרוקטיבי, או שיהיה רוב לפיזור הכנסת", אמר לפיד. "ייקח עוד חודש, עוד חודשיים, בסוף זה יגיע. יש מספיק אנשים בקואליציה שלך שלא יכולים לשאת את זה יותר. הגיע הזמן שההנהגה תיתן דוגמה שאפשר לעשות את זה אחרת, בהחלטה משותפת של שני חלקי הבית". 

14:20 - נתניהו נפגש עם נציגי משפחות החטופים: "יש יוזמה שלנו, לא אפרט"

לאחר שקיבלו הזמנה מהממונה על החטופים והנעדרים גל הירש, המשפחות הגיעו למשרד ראש הממשלה בירושלים. לאחר הפגישה הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי בניגוד לדיווחים, אין הצעה אמיתית של חמאס על הפרק: "זה לא נכון. אני אומר את זה בצורה הכי ברורה שאני יכול, משום שיש כל-כך הרבה דברים לא נכונים שוודאי מייסרים אתכם. לעומת זאת, יש יוזמה שלנו, ולא אפרט", אמר. 

13:48 - שר הביטחון גלנט לשר ההגנה הצרפתי: "ישראל לא תנצור את האש עד שתבטיח את החזרת תושבי הצפון לביתם"

בפגישה בלשכת שר הביטחון שהתקיימה הבוקר סקר השר יואב גלנט בפני שר ההגנה הצרפתי, סבסטיאן לקרנו, את התקדמות המערכה ברצועת עזה והדגיש כי הלחימה תימשך עד להשגת המטרות. באשר לגבול הצפון, גלנט אמר בפגישה כי ישראל מעדיפה לסיים את העימות עם חיזבאללה בהשגת פתרון מדיני, אך יחד עם זאת יש להחזיר את התושבים באופן בטוח - גם בדרך צבאית.

"מלחמה בצפון תהיה קשה לישראל, אך הרסנית לחיזבאללה ולבנון", אמר גלנט, והדגיש כי גם אם חיזבאללה יחדל את האש באופן חד-צדדי, ישראל לא תנצור את האש עד שתבטיח את החזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון לאחר שינוי המצב הביטחוני בגבול. 

12:57 - סוכל פיגוע של דאעש בפעם השנייה בתוך חודש, שני מחבלים נעצרו בירושלים

שב"כ והמשטרה סיכלו פיגוע טרור ועצרו שני מחבלים תומכי דאעש במזרח ירושלים. המחבלים החזיקו בבתיהם דגלי דאעש וחמאס ומחברת עם פירוט אופן הכנת חומרי נפץ, ורכשו חומרים כימיים להכנת המטענים, איתם לפי החשד תכננו לבצע פיגועים באזור ירושלים. היום יוגש נגדם כתב אישום בבית משפט השלום בירושלים. 

12:10 - משפחות החטופים התפרצו לוועדת הכספים

עשרות מוחים שחסמו את ציר הכניסה לכנסת פוזרו על-ידי המשטרה, והועברו למתחם המחאה בו מותר להפגין באזור. יחד עם זאת, מספר מוחים ממשפחות החטופים הצליחו להיכנס לדיון וועדת הכספים בכנסת, צעקו על חברי הכנסת "קומו מהכיסאות" ואחזו שלטים בהם נכתב: "אתם לא תשבו כאן כשהם מתים שם". 

משפחות החטופים התפרצו לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, היום / צילום: דוברות ועדת הכספים
 משפחות החטופים התפרצו לדיון בוועדת הכספים של הכנסת, היום / צילום: דוברות ועדת הכספים

12:00 - כוחות חטיבת כפיר פשטו על הקסבה בח'אן יונס, חיסלו עשרות מחבלים ותקפו מאות מטרות טרור

דובר צה"ל פרסם כי במהלך הלחימה של חטיבת כפיר בשבועות האחרונים בקסבה בח'אן יונס, איתרו הכוחות אמצעי לחימה רבים, בהם נשקים, מטענים, רימונים מחסניות ורקטות. באחת הפשיטות אף נמצאה והושמדה מחרטה ביתית ששימשה ליצירת כלי נשק. 

במהלך הלחימה חיסלו הכוחות עשרות מחבלים, פשטו על עשרות תשתיות טרור והשתלטו על מפקדות של ארגון הטרור חמאס, בשיתוף עם כוחות שריון, אוויר והנדסה, מעל ומתחת לקרקע.

11:48 - החל מפגש משפחות החטופים עם ראש הממשלה בנימין נתניהו

לאחר שקיבלו הזמנה מהממונה על החטופים והנעדרים גל הירש, המשפחות הגיעו למשרד ראש הממשלה בירושלים. הפגישה החלה. 

11:26 - כוחות הביטחון עצרו 15 מבוקשים ביהודה ושומרון והחרימו כספי טרור

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו במהלך הלילה 15 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון ובחטיבת הבקעה והעמקים - כך דיווח דובר צה"ל. בנוסף, הושמדו מטעני נפץ שאותרו במרחב, ואף הוחרמו כספי טרור רבים שהועברו להמשך טיפול כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו. 

10:39 - דיווח: רכב הותקף סמוך למעבר רפיח בדרום הרצועה

באזור מעבר רפיח מדווחים כי רכב הותקף. בדיווחים טרם נכתב לגבי נפגעים או זהות היעד לכאורה של התקיפה.

במקביל, בעזה תועדו טנקים של כוחות צה"ל פועלים במערב ח'אן יונס, לעיני העזתים. 

09:35 - דובר צה"ל: חוסלה חוליית מחבלים שהתקרבה לעבר כוחותינו במרכז הרצועה 

במסגרת פעילות של חטיבת יפתח הלילה במרכז רצועת עזה, חוסלה חוליית מחבלים שנראתה מתקרבת לעבר הכוחות. בהמשך זוהו גם מספר מחבלים שניסו לארוב ללוחמים במרחב, ובשיתוף-פעולה עם חיל האוויר חוסלו המחבלים - כך מסר דובר צה"ל.

בנוסף, בצפון הרצועה כוחות מחטיבה 5 זיהו חוליית מחבלים חמושים, הגיבו בירי וחיסלו מחבל אחד. בהכוונת כלי טיס של חיל האוויר חוסלו יתר המחבלים, ומטוס קרב אף השמיד את המבנה הצבאי בו פעלה החוליה.

08:46 - פיצוץ עז התרחש באיראן 

אירוע ביטחוני התרחש בעיירת התעשייה גרמסאר במחוז סמנאן באיראן, בו נמצא גם מרכז החלל שממנו משוגרים טילים. ראש תחום התעשייה בעיר מסר כי עד כה לא נקבע מקור הפיצוץ. 

08:29 - גורם מצרי על המשא-ומתן לעסקה: "יש לקבוע חזון ברור למלחמה ולהתמודד עם ההשלכות, גם עם המצב בעזה ביום שאחרי" 

הגורם המצרי לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו-קטרי: "יש תפנית באפשרות לגבש הסכם מדורג שמבוסס על הפסקת אש בשלבים עם ערבויות". לדבריו, מתנהלות כעת התייעצויות לקביעת הסעיפים בכל שלב בהסכם - כך שתהיה לכך הסכמה משני הצדדים.

עוד הוסיף כי "אי-אפשר להגביל את התיווך לשחרור חטופים ואסירים בלבד". הוא הדגיש כי יש לקבוע "חזון ברור למלחמה ולהתמודד עם ההשלכות של המצב על כלל ההיבטים, ובראשם המצב בעזה ביום שאחרי המלחמה", וציין כי במהלך הימים האחרונים הצוות המצרי שמנהל את התיווך חש גמישות מצד הנהגת חמאס.

יחד עם זאת, הוא הבהיר: "גמישות זו באה יחד עם הקפדה על העיקרון של הפסקת אש כוללת שלא ניתן לבטלו. כולם יודעים שכשיש משא-ומתן, הצדדים מעלים את תקרת הדרישות כדי להגיע לפשרה ולפתרונות מעשיים".

08:03 - זוהו שלושה שיגורים מלבנון לעבר ישראל, פגיעה ישירה במבנה חקלאי  

בצה"ל מעדכנים כי אמש בחצות זוהו שלושה שיגורים שנפלו בשטחים פתוחים, בירי מלבנון לעבר שומרה. תחילה הודיעו בצבא כי מדובר היה בהתרעת שווא, אולם לאחר דיווחים של תושבים, מסרו כי אכן בוצע ירי, וכי לא היו נפגעים, ולא נגרם נזק. יחד עם זאת, הבוקר זוהתה פגיעה ישירה במבנה חקלאי בזרעית. לא היו נפגעים, נזק נגרם למקום. 

00:55 - זוהו שלושה שיגורים מלבנון לעבר ישראל 

בצה"ל מעדכנים: זוהו שלושה שיגורים שנפלו בשטחים פתוחים, בירי מלבנון לעבר שומרה לפני כשעה. תחילה הודיעו בצבא כי מדובר היה בהתרעת שווא, אולם לאחר דיווחים של תושבים, מסרו כי אכן בוצע ירי. לא היו נפגעים, ולא נגרם נזק. 

00:15 - האזעקה בשומרה - שווא 

בצה"ל עדכנו כי האזעקה שהופעלה בגליל המערבי היא שווא. 

00:06 - אחרי יממה ללא התרעות בצפון: אזעקה בגליל המערבי 

התרעה מפני ירי טילים ורקטות הופעלה בשומרה שבגליל המערבי. 

23:30 - מחאת משפחות החטופים מול מעון ראש הממשלה: "יש מחיר לחיים שלי?" 

משפחות החטופים הקימו אוהלים מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים. "בשעה שהצהרה גורלית מונחת על השולחן, הזדעזענו לשמוע שראש הממשלה החליט להקריב את חטופינו לגורלם הנורא במלתעות מפלצות החמאס", הצהירו במטה המשפחות. "המשפחות ביקשו לקיים הצהרה לתקשורת על-מנת להבהיר מסר ברור לראש הממשלה: אם החלטת להקריב את החטופים, אמור זאת ביושר. מי שהפקיר אותם - שעכשיו יחזיר אותם". 

אורין גנץ, אמה של עדן זכריה שנחטפה מהמסיבה ברעים ונרצחה בשבי חמאס, פנתה לקבינט בהצהרה מחוץ לבית ראש הממשלה: "קיבלתי גופה. אני ממש לא רוצה שזה יקרה לשאר המשפחות. באתי לתמוך במי שכבר אין לו כוח. הבת שלי לא מתה סתם - היא מתה במשמרת שלנו, של כל אחד מאיתנו. כל אחד צריך לשאול את עצמו: מה אנחנו עושים כדי להחזיר את כל החטופים? ביבי נתניהו, אנחנו סומכים עליך - אין מישהו אחר שיכול להחזיר אותם. אני יודעת שאין להם זמן, כי אני קיבלתי גופה, והייתה אינדיקציה שהבת שלי נלקחה חיה".

גבריאלה ליימברג, ששוחררה מהשבי אחרי 53 ימים עם בתה מיאה, ושניים מבני משפחתה נותרו מאחור, אמרה: "פרננדו מרמן, אח שלי, וגיסי לואיס הר מוחזקים בשבי החמאס. אדוני ראש הממשלה, זו לא קלישאה כשאנחנו אומרים שהזמן שלהם אוזל. אני עומדת כאן ויכולה להעיד - כל יום בשבי הוא גיהינום. אני לא מאחלת לאף אחד לחוות אפילו שעה אחת בתופת הזה". 

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12