הכלכלנים מעריכים: מה צפוי היום במדד המחירים הישראלי?

הכלכלנים צופים שהמדד יתמתן • ככל הנראה, המשך הירידה במחירים לא תשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל בעוד כשבועיים

מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מה צפוי במדד המחירים לצרכן של חודש דצמבר? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היום (ה') צפוי להתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש ינואר, כאשר תחזית הכלכלנים בשוק מראה על המשך התמתנות האינפלציה בישראל. עם זאת, ככל הנראה החלטת הריבית בבנק ישראל בעוד כשבועיים לא תשתנה למרות המשך הירידה במחירים בארץ. מה אומרים בשוק לקראת הפרסום הערב?

האינפלציה ירדה לקצב של 3% בשנת 2023 והגיעה ליעד של בנק ישראל; מחירי הדירות ממשיכים לרדת  
●  "אל תיקחו עוד אשראי": בנק ישראל מזהיר את משקי הבית. אלה הסיבות 

"תחזית ינואר עומדת על בין 0.1% להישארות ללא שינוי", מסר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים. "המדד השנתי יתמתן ל-2.7%". לעומת זאת, בלאומי מעריכים שהקצב השנתי יתמתן ל-2.6%. במדד דצמבר עמדה האינפלציה על קצב שנתי של 3%.

שפריר הוסיף כי הסעיפים הצפויים לעלות במדד הקרוב הם: "מחירי המזון, שצפויים לעלות בכחצי אחוז; מחירי המים עלו ויתרמו להתייקרות סעיף אחזקת הדירה, כמו גם רכיב השכירות; ומחירי הדלקים יעלו בשל ביטול סבסוד מס הבלו".

מנגד, מספר סעיפים אמורים לרדת ולהוביל את התמתנות האינפלציה, ביניהם סעיף ההלבשה והנעלה, מחירי הרכבים המשומשים ורכיב התרבות ובידור. שפריר מציין כי גם בחודש הבא צפוי התמתנות נוספת: "המנהלים שדיווחו לסקר רמת המחירים (של הלמ"ס - א"כ) רואים במדד הקרוב עלייה משמעותית מתונה יותר מחודשים מקבילים בשנים הקודמות".

גם בלידר צופים ירידה. "המדד יושפע בעיקר מהתייקרות של 4% במחירי הדלקים, עלייה של 3.4% ברכיב נסיעות לחו"ל ועלייה מתונה בסעיף המזון. לעומת זאת, צפויה ירידה עונתית חזקה במחירי הלבשה והנעלה והבראה ונופש". מסר יונתן כץ, כלכלן ראשי בבית ההשקעות.

רפי גוזלן, כלכלן ראשי ב-אי.בי.אי, מציין כי גם הירידה באינפלציה במדד הקרוב היא תולדה של ביקוש חלש למוצרי צריכה מצד הציבור. עם זאת, "אנו רואים שהפעילות חוזרת למצב יותר נורמלי והמדדים הקודמים הושפעו מביקוש חלש יותר. אם לא נראה הידרדרות בצפון, הביקושים הולכים ומשתפרים והגורם שמשך את האינפלציה למטה ילך ויתפוגג".

איך תשפיע האינפלציה על הורדת הריבית?

ומה צפוי במדד המחירים הישראלי ל-12 החודשים הקרובים? שפריר מעריך שצפוי "מחסום" בקצב הורדת האינפלציה. כך, להערכתו, בעוד שנה המדד יעמוד על שיעור דומה לרמתו הנוכחית, מה שמצביע על דביקות האינפלציה בישראל.

לעומת שפריר, להערכת לאומי, בעוד שנה האינפלציה תעמוד סביב 2%, במרכז יעד בנק ישראל. לכן, בלאומי מעריכים, כי "הצפי למתווה הוא הפחתות של רבע אחוז בתחילת כל רבעון, אנו לא נראה את בנק ישראל מפחית את הריבית בהחלטה הקרובה אך בחודש אפריל יבצע הפחתה וגם ביולי - זאת בהנחה שלא יתרחשו אירועים גיאו-פוליטיים שליליים משמעותיים נוספים". בנוסף, ככל שהפד יוריד את הריבית בארה"ב, בישראל ירגישו בנוח לעשות זאת גם כן. התמתנות המצב הביטחוני וירידה בפרמיית הסיכון יכולים להשפיע לחיוב על מתווה הבנק באופן דומה.