החברה הישראלית שמפתחת טיפולים מבוססי תאי גזע והולכת לנאסד"ק

ניסוי ראש בראש שהסתיים בהצלחה לחברה ישראלית • החברה שעוזבת את הבורסה בתל אביב לטובת נאסד"ק • והחברה שסיימה את השנה עם חריקות • השבוע בביומד

חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock
חדשות הביומד / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילום: shutterstock

קדימהסטם הולכת לנאסד"ק

חברת תאי הגזע קדימהסטם הנסחרת בבורסה בתל אביב ב-27 מיליון שקל, הודיעה על כוונתה להתמזג עם חברה קנדית הנסחרת בנאסד"ק ולהימחק מן המסחר בתל אביב. שמה של החברה הרוכשת לא פורסם. לאחר ביצוע העסקה, בעלי המניות של קדימהסטם יחזיקו 88% מהחברה ופעילות קדימהסטם תהיה פעילות החברה הממוזגת. בעקבות ההודעה עלתה מניית קדימהסטם 30% ביום חמישי שעבר.

המוצר הישראלי שהקפיץ את מניית חברת התרופות האמריקאית ב-42% 
החברה הישראלית שעשויה לפרוץ דרך לדור חדש של טיפולי אלצהיימר 
חלוצת הפסיכדליה מסתערת על השוק עם שם חדש וגיוס של 100 מיליון דולר 

קדימהסטם, שהוקמה ב-2009 על בסיס מחקריו של פרופ' מישל רבל ממכון ויצמן, הונפקה בבורסה בתל אביב ב-2014 ומאז איבדה מנייתה כ-98% מערכה. החברה מפתחת טיפולים מבוססי תאי גזע למחלות כמו ALS וסוכרת. המוצר ל- ALS החל ניסוי קליני רב מרכזי בארה"ב במרץ 2023, והמוצר לסוכרת נמצא לפני ניסויים קליניים. בקופתה היו 4.2 מיליון שקל נכון לסוף המחצית השניה של 2023, ובדו"חותיה נכללה הערת עסק חי.

בעבר ידעה החברה מתחים ואף מאבק שליטה בעיקר סביב מעורבותו הגבוהה של רבל - המייסד, סמנכ"ל הטכנולוגיה ומי שהיה אז בעל השליטה בחברה - בקביעת האסטרטגיה של החברה. היום החברה מנוהלת על ידי אסף שילוני (מנכ"ל) ורונן טוויטו (יו"ר). לאחר ירידה באחזקתו של רבל (27% היום), בעלי המניות העיקריים הנוספים של החברה הם כעת ג'וליאן רוג'רי (16.6%), אלפא קפיטל של מרטין שלאף (10.9%), קרן קלובר וולף של עדי וולף (10.6%) וחברת אילקס מדיקל (5.6%).

הרישום תחילה בבורסה בתל אביב ואחר כך בנאסד"ק הוא מסלול הגיוני עבור חברות ביומד, הזקוקות בדרך כלל לגיוסי הון משמעותיים לפני שהן מתחילות לראות הכנסות. נאסד"ק מאשפרת גישה לכמויות הון גדולות.

אך הרישום בנאסד"ק לא מחייב מחיקה מתל אביב. למעשה, החברות שנרשמו בנאסד"ק ועדיין המשיכו להיסחר גם בתל אביב, הן בדרך כלל אלה שהצליחו במהלך, וביניהן מזור ואיתמר מדיקל שנמכרו בסופו של דבר באקזיטים גדולים, וכן קמהדע, בריינסוויי וביוליין שהצליחו לנצל את הפלטפורמה הנאסד"קית לגיוס כספים משמעותיים וביסוס פעילותן.

החברות שהצמידו לרישום לנאסד"ק מחיקה מן הפעילות בארץ, לעיתים עשו זאת כדי לפתוח דף חדש, לאחר שהנפיקו בתל אביב בשלב מוקדם יחסית, והמשקיעים בארץ ליוו את החברות מהשלבים המאוד מוקדמים של פעילותן, החלומות הגדולים, האכזבות הכמעט בלתי נמנעות בתחום, גיוסי ההון בדיסקאונט, שחיקה במחיר המניה וחילופי ההנהלה.

אך רוב חברות הביומד שבחרו בנאסד"ק במקום ולא בנוסף לתל אביב, לא שגשגו גם מעבר לים. דוגמאות כאלה הן למשל סלקט וביונדווקס, שהצליחו להמציא את עצמן מחדש בנאסד"ק לזמן מסויים, אך כיום כבר לא מתקיימת בהן הפעילות המקורית איתה נרשמו לבורסה האמריקאית.

הצלחה למדיוונד בניסוי ראש בראש

חברת הביומד מדיוונד לקחה סיכון כאשר החליטה לבחון בניסוי קליני את התרופה שלה לטיפול בפצעים EscharX, מול התרופה סנטיל, המובילה בשוק לאותה מטרה של סילוק רקמות מתות מן הפצע ("הטריית" הפצע). תוצאות הניסוי שערכה מעידות שההימור הצליח. המוצר של מדיוונד השיג תוצאות עדיפות בסילוק הרקמות המתות, יצירת רקמות חדשות והזמן הנדרש עד לסגירת הפצעים.

סנטיל נמכרת כבר היום בארה"ב בכ-360 מיליון דולר בשנה. מדיוונד מאמינה שבזכות מוצר עם תוצאות עדיפות, היא יכולה גם לקחת נתח שוק משמעותי מהמתחרה וגם להרחיב את השוק לסוג הפתרון הזה, לעומת הפתרונות של ניתוח או טיפול שמרני בפצע.

יש לציין כי מדובר בניסוי קטן, 46 מטופלים במוצר של מדיוונד ורק 8 במתחרה, אולם התוצאות היו ברורות גם בכמות מטופלים קטנה זו. ניסוי שלב III במוצר של מדיוונד יחל במחצית השנייה של 2024.

מדיוונד, המנוהלת על ידי עופר גונן, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 120 מיליון דולר. מנייתה עלתה ב-2.9% מאז פרסום ההודעה על תוצאות הניסוי. לחברה מוצר שנמכר באירופה והושק בשנה שעברה גם בארה"ב, להטריית פצעי כוויות. דו"חות הרבעון הרביעי של 2023 שיתפרסמו בקרוב, יאפשרו לאמוד את הצלחת ההשקה.

חריקות בסיפור ההצלחה של אינמוד

חברת האסתטיקה הרפואית אינמוד דיווחה בשבוע שעבר על רבעון רביעי חלש יחסית, עם ירידה של כ-5% בהכנסות החברה לעומת הרבעון המקביל, ל-126.8 מיליון דולר. זו הפעם הראשונה מאז הרבעון השני של 2020, סגר הקורונה, שבו החברה מדווחת על חולשה בהכנסות.

הרווח שלה במונחי GAAP ברבעון צמח ל-55 מיליון דולר, לעומת 37 מיליון ברבעון המקביל. הרווחיות הגולמית שלה נותרה יציבה, כ-84%, אם כי הרווחיות התפעולית שלה נשחקה מעט, מ-45% ל-40%, בעקבות הוספת צוותי מכירות.

בתחילת דצמבר כבר פרסמה החברה אזהרת הכנסות (שבה עמדה) כך שההודעה הזו אינה מגיעה כהפתעה, ובכל זאת ירדה מניית החברה ב-14% מאז פרסום הדו"חות בשבוע שעבר, למחיר המגלם לחברה שווי של 1.9 מיליארד דולר. מחיר המניה נמוך ב-77% ממחירה בשיא שנרשם ב-2021. אינמוד עדיין נחשבת לאחת ההצלחות הישראליות הגדולות בתחום המכשור הרפואי.

במבט על השנה כולה רשמה החברה הכנסות של 492 מיליון דולר, גידול של 8%, ורווח GAAP של 221.5 מיליון דולר, לעומת 207.5 בתקופה המקבילה. התחזיות המקוריות שלה ל-2023 לפני התיקון היו להכנסות של 500-510 מיליון דולר, אך כרגע היא צופה הכנסות נמוכות מאלה גם עבור 2024. היא חוזה הכנסות של 495-505 מיליון דולר לעומת 492 בשנת 2023, ורווח של 2.42-2.57 דולר למניה, לעומת 2.57 השנה, כלומר לוקחת בחשבון ירידה ברווחיות.

מנכ"ל החברה משה מזרחי, הסביר את הירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי בחולשה בשוק האסתטי. סביבה של ריבית גבוהה מקשה על הקליניקות האסתטיות לממן רכישה של מכשירים חדשים. ירידה בריבית יכולה לעזור לחברה לשוב ולצמוח, אך מזרחי מדגיש בהודעת החברה על הדו"חות, כי הוא תולה את עתידה של החברה בשתי מערכות חדשות שהשיקה, אחת מערכת קלאסית לחברה בתחום טיפולי הפנים, ואחת מערכת יותר אמביציוזית, לטיפול בתסמונת העין היבשה.

מזרחי ציין בעבר כי האסטרטגיה שלו היא להרחיב את פעילות החברה לתחומים שהם לא רק אסתטיים אלא גם רפואיים, אבל אלקטיביים, ועשה זאת לראשונה עם מוצר גניקולוגי למיצוק רצפת האגן, שתרם להכנסות בשנים האחרונות. אולם, שווקים חדשים כאלה מהווים גם סיכון לחברה, כי לכל אחד מהם דינמיקה משלו.

נכס מאוד משמעותי של החברה הוא מזומן בהיקף של 742 מיליון דולר, בשוק שבו מזומן הוא המלך. החברה הזכירה בשיחת הוועידה של הרבעון בפעם הראשונה על אפשרות כי תרכוש חברה אסתטית נוספת, עם טכנולוגיה שאינה מבוססת לייזר. רכישה כזו תהיה אתגר מעניין עבור החברה שעד היום התבססה לחלוטין על חדשנות מבפנים, ועל תרבות ארגונית מאוד ממוקדת ברוחו של המנכ"ל.

החברה עשויה להשתמש במזומן שבידיה כדי לתת לרופאים תנאי ליסינג טובים יותר של המוצר שלה, בעיקר אם תנאי הריב יישארו מאתגרים, אך היא לא צפויה לממן את הרכישות עבור הרופאים באופן מלא. היא הביעה נכונות מסויימת לעשות זאת בשיחת הוועידה שלה, ולא דיווחה על כוונה לבצע רכישה חוזרת של מניות, למרות לחץ מצד חלק מן המשקיעים.