דיווח: מערכת מנהרות החיזבאללה גדולה ומתוחכמת מזו של חמאס

עיתון "ליברסיון" הצרפתי חושף כי מערכת ההגנה התת־קרקעית של ארגון הטרור מצוידת באמצעי לחימה רבים, ומגיעה ככל הנראה עד סוריה • לפני כחודש, בניו יורק טיימס דווח כי הערכות מדינת ישראל באשר לאורכן של מנהרות חמאס ברצועת עזה היו שגויות

כוחות צה''ל סורקים מנהרות חמאס סמוך למעבר ארז / צילום: Associated Press, Ariel Schalit
כוחות צה''ל סורקים מנהרות חמאס סמוך למעבר ארז / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

מערכת המנהרות של חיזבאללה גדולה ומתוחכמת מזו של חמאס, כך עולה מחשיפה של העיתון "ליברסיון" הצרפתי. לפי הדיווח, בסיוע צפון קוריאה, שצברה בעצמה ניסיון ארוך שנים בתחום, חיזבאללה החלו בשנות ה־80 לבנות מערכת הגנה תת־קרקעית באורך מאות ק"מ, אשר מגיעה, כנראה, עד סוריה.

המומחית שבטוחה: "זו נראית כמו מלחמת התשה, אבל חיזבאללה סופג פגיעות מאוד משמעותיות"
שאלות ותשובות | צרפת הגישה ללבנון הצעה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה. כך היא נראית
ראש המל"ל לשעבר: אסור לישראל לוותר על הצעד החיוני הזה

לפי העיתון הצרפתי, המלאכה של חיזבאללה בדרום לבנון מתבצעת בעבודת כפיים עם פטישים או עם מכונות הידראוליות, עבודה שקטה יותר שנובעת מהמאפיינים הגיאולוגיים. במתווה הזה, לפי הערכות, מדובר על התקדמות של כ־15 מטר בחודש. בעיתון מצטטים את מכון המחקר עלמה הישראלי, שהעריך כי רשת ההגנה של חיזבאללה כוללת עשרות מרכזים מבצעיים, שמנהלים רשת שכוללת מנהרות מקומיות ובין־אזוריות. המנהרות הללו בעומק של כ־80-40 מטרים.

המנהרות הללו, ככל הנראה, מצוידות ברקטות פתאח 110 מתוצרת איראן שמיועדים לטווח קצר, ואף בטילים בליסטיים. כמו כן, בדוח שפרסם מכון עלמא ביוני האחרון, ציינו מנהרות נפץ, כאלו שאטומות בצד אחד ומסוגלות להקריס מנהרה על יושביה, או לגרום למפולות קרקע.

נזכיר כי בחודש ינואר, נחשף בניו יורק טיימס שהערכות מדינת ישראל מחודש דצמבר, לפיהן אורך מנהרות חמאס ברצועת עזה עומד על 400 ק"מ, היו שגויות. לפי אותו דיווח, אורך מנהרות חמאס עומד על כ־720-560 ק"מ, עם כ־5,700 פירים שונים. כל זאת, ברצועה שאורכה עומד על כ־40 ק"מ.