באופן חריג: שר האוצר נעדר מהאירוע השנתי של אגף התקציבים

כמה מבוגרי אגף התקציבים שהשתתפו באירוע תכננו לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ' במקרה שהיה מגיע • ותיקי האגף ציינו כי זוהי הפעם הראשונה שזכורה להם ששר האוצר נפקד מההתכנסות החגיגית • הכנס התקיים ימים אחדים אחרי שאושר תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, אבל התקציב החדש בקושי הוזכר

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האירוע השנתי של בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר נערך היום (ג') בירושלים, בהשתתפות עובדי האגף בעבר ובהווה ובכירים אחרים במשרד. בלט בהיעדרו מהמפגש שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ותיקי האגף ציינו כי זוהי הפעם הראשונה שזכורה להם ששר האוצר נפקד מההתכנסות החגיגית.

כמה מבוגרי אגף התקציבים שהשתתפו באירוע תכננו לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ' במקרה שהוא היה מגיע. התכנון של אותם עובדים לשעבר היה לקום ולצאת מהאולם ברגע שהשר יעלה לנאום, זאת כביקורת על מה שהם מכנים "מדיניות כלכלית הרסנית הפוגעת בישראל".

תקציב המדינה המתוקן אושר, אבל מה יישאר ממנו בסוף השנה?
תשלמו יותר ותקבלו פחות: אלו הקיצוצים בתקציב שתרגישו ממש בקרוב
פרשנות | התקציב אושר, אבל אין חגיגות: גפני הצליח לכופף את האוצר, ועכשיו למשקיעים הזרים יש סיבה לדאגה 

בלשכתו של סמוטריץ' השיבו לפניית גלובס כי השר נעדר בשל אירוע אישי, והוסיפו כי הוא שלח סרטון מצולם. אולם חלק מהמשתתפים בכנס האוצר העריכו כי סמוטריץ' נמנע מהגעה לאור ביקורת גלויה שהשמיעו כלפיו בכירי אגף התקציבים לשעבר. לפני כשנה חתמו כ-200 מבוגרי האגף על קריאה לסמוטריץ' לעצור את המהפכה המשפטית שהוביל באותם הימים.

מערכת היחסים של סמוטריץ' עכורה גם מול ההנהלה המכהנת של אגף התקציבים, בין היתר על רקע מאבקים סביב הכספים הקואליציוניים בתקציב המדינה. עדות פומבית קטנה לכך ניתן היה לראות בשבוע שעבר בכנסת, עת הקריא סמוטריץ' רשימת תודות ארוכה למי שסייעו בהעברת התקציב. שר האוצר לא שכח להודות באופן אישי לכל העוסקים במלאכה, לרבות "לאנשי הלשכה שלי - התותחים הכבדים", מלבד לאחראים המרכזיים לתקציב - אנשי אגף התקציבים. 

התקציב החדש בקושי הוזכר

היעדרותו של שר האוצר לא הייתה הנקודה התמוהה היחידה באירוע השנה. הכנס התקיים ימים אחדים אחרי שאושר תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, אבל התקציב החדש בקושי הוזכר בתכנים שבהם עסק הכנס.

הנאום המרכזי באירוע, שנשא הממונה על התקציבים יוגב גרדוס, עסק בעיקר באתגרים ארוכי השנים של הכלכלה הישראלית ועל הצורך בהגדלת השתתפות האוכלוסייה החרדית בשוק העבודה, כפי שכבר הדגיש בנאומים קודמים. אולם גרדוס לא נכנס לסוגיות האקטואליות הבוערות, כמו למשל תוספות של 600 מיליון שקל לרשתות החינוך הפרטיות של המפלגות החרדיות, שאותם מעוניין להעביר סמוטריץ' בניגוד לעמדת אגף התקציבים.

בהתייחסות מסוימת לתקציב שאושר, אמר גרדוס לנוכחים כי גם סוכנויות דירוג האשראי החמיאו להתאמות שנערכו בעקבות המלחמה. אומנם, חברת מודי'ס שיבחה בחודש שעבר את החבילה הפיסקלית שהייתה אמורה לעבור לצד התקציב ולקזז בשנים הבאות את הגידול הקבוע בהוצאות הביטחון של המדינה. אלא שזה לא מנע ממודי'ס להוריד באותה נשימה את הדירוג של ישראל, בין השאר על רקע ספקנות כלפי כוונות הפוליטיקאים הישראלים ליישם את התוכנית במלואה. ואכן, לא חלפו שבועות אחדים, והחשדות של האנליסטים התממשו, כאשר יו"ר ועדת הכספים משה גפני קיצץ לאוצר את תוכנית ההתכנסות בשליש, באופן שעלול לגרוע 6.6 מיליארד שקל מקופת המדינה עד 2027.

הכנס מתקיים מדי שנה לזכר נופלי האגף במלחמת יום הכיפורים. גרדוס תיאר כיצד עם פרוץ המלחמה הנוכחית בעזה התרוקנו מסדרונות האגף מעובדים, שקרוב לשליש מהם גויסו למילואים. הוא ערך השוואה בין אתגרי תקציב הביטחון העכשוויים לבין השנים שאחרי מלחמת 73', בהם זינקה ההוצאה הביטחונית של המדינה עד לרמה של כ-30% מהתוצר והביאה ל"עשור האבוד" בכלכלה.