פיגוע ותקיפה אווירית: חשש למלחמה בין פקיסטן לממשל הטרור באפגניסטן

מעצמת הגרעין, פקיסטן, מאשימה את ממשל הטליבאן במתן חסות לטרור על אדמתה • המתיחות הארוכה הגיעה לשיא בתקיפה אווירית באפגניסטן לראשונה, בתגובה לפיגוע במוצב צבאי

הלווייתו של קצין בכיר בצבא פקיסטן, שנהרג בפיגוע ביום שבת / צילום: Reuters
הלווייתו של קצין בכיר בצבא פקיסטן, שנהרג בפיגוע ביום שבת / צילום: Reuters

כשבועיים בלבד לאחר חזרתו של שהבאז שריף לעמדת ראש ממשלת פקיסטן, הוא נאלץ להתמודד עם רצף אירועים חריג מאוד: חילופי אש עם ארגון הטרור טליבאן, ששולט בשכנה אפגניסטן.

בקנדה תיכננו מהלך דרמטי נגד ישראל. איך זה הסתיים?
המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

עד עתה נהרגו מקרב הצדדים עשרות אנשים, אבל החשש הוא מהתפרצות של מלחמה כוללת בין מעצמת הגרעין לבין ארגון הטרור. זו עלולה להיות מלחמה מורכבת בשל הטופוגרפיה באזור, אך גם בעקבות הגבול הארוך במיוחד בין המדינות: כ־2,611 ק"מ - פי 12.5, למשל, מגבול ישראל ומצרים.

תחילת רצף האירועים בשבת: מחבל מתאבד הגיע עם משאית ממולכדת לעמדה צבאית בעיירה מיר עלי, בגבול בין שתי המדינות. בעקבות הפיצוץ, נהרגו שבעה לוחמים פקיסטנים - בהם קצינים בדרגות לוטננט קולונל (מקביל לסגן אלוף) וקפטן (מקביל לסרן).

זהו היה הקש ששבר את גב הגמל מבחינת אסלאמבאד, לאחר כשנתיים שבהן היא ספגה מתקפות טרור לאורך הגבול, ולא הגיבה בכוח בעומק אפגניסטן. בניגוד לשנים האחרונות, הצבא הפקיסטני השיב במתקפה אווירית, שלטענת הטליבאן הובילה למותם של שמונה נשים וילדים. לאחר מכן, ארגון הטרור ששולט באפגניסטן ביצע ירי ארטילרי לעבר עמדות פקיסטניות באזור הגבול - ושני הצדדים לא מציגים רצון להביא לרגיעה.

"פטרון אקטיבי" לטרור

ממשלת פקיסטן מאשימה את ממשל טליבאן בקאבול כי הוא מהווה "פטרון אקטיבי" של טליבאן הפקיסטני (TTP), ומשתמש בו בתור "פרוקסי" נגדה. "במהלך השנתיים האחרונות, פקיסטן הביעה בפני הממשלה האפגנית הזמנית את חששותיה העמוקים בנוגע לפעילות ארגוני טרור, כולל TTP, בשטחה", נמסר ממשרד החוץ באסלאמבאד.

"לפקיסטן יש כבוד גדול לאזרחי אפגניסטן. אולם, גורמים מסויימים בקרב בעלי הכוח באפגניסטן משתמשים ב־TTP נגד פקיסטן". מנגד, דובר משטר טליבאן, זביהוללה מוג'אהיד, קרא לפקיסטן "לא להאשים את אפגניסטן בהיעדר השליטה בשטחה. לתקריות כאלו עלולות להיות השלכות חמורות מאוד שלא יהיו בשליטת פקיסטן".

"אפגניסטן הפכה לחממה של ארגוני טרור, אף שטליבאן מכחישים זאת", אומר לגלובס ד"ר מיכאל ברק, חוקר בכיר במכון הבינלאומי למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן. "אל־קאעידה, תנועת מזרח טורקיסטן האסלאמית של האויגורים, ובמיוחד TTP. מפקדת טליבאן הפקיסטני יושבת בקונאר שבאפגניסטן, לא הרחק מפקיסטן, ושולחת סיוע לחבל ווזיריסטן. מדי פעם רואים קבוצות שונות מתוך פקיסטן שמכריזות על נאמנות למנהיג TTP, נור וואלי מחסוד, שמעוניין להקים מדינת הלכה אסלאמית בפקיסטן".

פקיסטן היא מעצמה גרעינית בקנה מידה בינלאומי. לפי מכון שטוקהולם למחקרי שלום (SIPRI), היא מחזיקה ב־170 ראשי קרב גרעיניים, יותר מהיריבה הגדולה הודו וכמעט כפול מישראל. בניגוד לעוצמתה הגרעינית, המצב החברתי והכלכלי בה חמור מאוד. לפי הבנק העולמי, 7% מהילדים במדינה מתים לפני יום הולדתם החמישי, ואילו 78% מילדים בגיל 10 לא מסוגלים לקרוא טקסט שמותאם לגילם. בה בעת, במדינה החמישית הכי מאוכלסת בעולם (כ־242 מיליון אזרחים), 20 מיליון ילדים בכלל לא נמצאים במערכת החינוך. לצד זאת, התמ"ג לנפש של פקיסטן (PPP) עומד על 6,351 דולר, לפי הבנק העולמי, לעומת כ־8,400 דולר אצל השכנה הודו.

במקרה של אפגניסטן, כלכלתה הייתה בהריסות עוד לפני הנסיגה האמריקאית והשתלטות הטליבאן מחדש באוגוסט 2021. באותה השנה, התמ"ג לנפש במדינה עמד על 1,673 דולר. ברמה החברתית, בעקבות התקנות של טליבאן, רק 3% מהנערות הולכות לבית הספר התיכון, כשגם מצב הנערים רחוק מלהיות מניח את הדעת: 44% בלבד מבני 18־13 מקבלים השכלה תיכונית.

חצי מיליון פליטים גורשו

אל המצב החמור הזה התווסף לטליבאן לפני כחצי שנה אתגר נוסף: פקיסטן החליטה לגרש קרוב לחצי מיליון אפגנים שמתגוררים במדינה. באסלאמבאד הגיעו להבנה מבחינתם כי כ־1.7 הפליטים האפגנים ששוהים במדינה, רובם זכר להימלטות מהפלישה הסובייטית לאפגניסטן בין השנים 1989־1979, מקשים על הכלכלה המקומית. לטענת הפקיסטנים, מי שנהנה ממעמד פליט רשמי לא נפגע - אך זאת יבחנו ארגוני זכויות אדם לאורך זמן.

"להערכתי, לאפגניסטן יש מערכת יחסים קרובה עם חמאס, בהתחשב בכך שבכירים משני ארגוני הטרור נפגשו לפחות שש פעמים בשנים האחרונות", מסכם ד"ר ברק. "בשופרות של טליבאן משבחים את טבח ה־7 באוקטובר. חמאס מעוניינים, ככל הנראה, לנצל את אפגניסטן שהפכה לחממת טרור גם עבור מטרותיהם. הסכנה היא שחמאס יימצא שם, יוכל להתחבר לארגוני הטרור הנוספים שפועלים מאפגניסטן, וליהנות מיכולות הברחות כספים, סמים ונשק".