השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. הכלכלנים חלוקים לגבי הסיבות

השקל נחלש בכ-1% מול הדולר והאירו • בעוד שחלק מהכלכלנים קושרים את הפיחות לסיבות מקומיות, אחרים סבורים כי התנודות היום אינן קשורות להתפתחויות הביטחוניות והפוליטיות

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים / איור: גיל ג'יבלי
השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים / איור: גיל ג'יבלי

השקל חזר להיחלש אל מול הדולר, ועומד כעת בשער של 3.66 למטבע, פיחות של 1.3% מול המטבע האמריקאי. גם מול האירו חל פיחות, כאשר שער החליפין עומד כעת ברמה של 3.97 שקלים. היחלשות המטבע מתחילת שבוע המסחר מגיעה לאחר שבשבוע הקודם השקל דווקא התחזק בחדות. מה הסיבות לפיחות היום?

דוחות חברות הגמל חושפים את הכסף הגדול שמקבלים הסוכנים 
המשקולת של קרפור: כמה הפסידה רשת המזון בשנה החולפת 

הדעות חלוקות בקרב הכלכלנים

"ההסלמה במערכת היחסים שבין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, גוררת לתגובה מצד משקיעים זרים המצמצמים את ההחזקה במטבע המקומי ורוכשים מט"ח. מהלך המביא לפיחות אל עבר רמת 3.66 שקלים לדולר", אומר יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו השקעות.

הוא מסביר שהדולר ממשיך להיסחר בתחום שערים של החודש האחרון, כאשר פיחות אל עבר רמת 3.7 שקלים לדולר, "נתקל בהיצעי מט"ח מצד יצואנים. כמו כן, על רקע פעילות סוף החודש הנוכחי ותחילת חודש אפריל, ניתן לצפות לתנודות שערים בשל ביקושי והיצעי מט"ח החריגים בהיקפם".

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מסביר גם הוא את הפיחות: "הבוקר אנו עדים לפיחות משמעותי בשקל מול הדולר. הפיחות מתרחש למרות היחלשות של הדולר כנגד האירו, ולכן הפעם היחלשות המטבע הישראלי נובעת מסיבות מקומיות. הראשונה היא המחלוקת החריפה עם ארצות הברית והאירועים הכלליים סביב הנושא המדיני, כמו כן הדיווחים האחרונים על קשיים ומחלוקות בתחום קידום חוק הגיוס.

"כל אלו מייצרים אווירה גיאופוליטית ומקומית לא יציבה ושער המטבע הוא המשתנה הראשון שמגיב לאירועים מסוג זה, ודי בעוצמה. להערכתי תקופה תנודתית זו תימשך גם בשבועות הקרובים. יחד עם זאת יש לזכור כי מבט על התנהגות השקל בחודש - חודשיים האחרונים מראה שהשערים הנוכחיים עדיין לא מהווים פריצה לכל כיוון".

יוסי פרנק, מנכ"ל אנרג'י פיננס לניהול סיכונים, מסביר: "מדובר בפעילות ספקולטיבית נטו ומה שמתחזק בשבועיים נחלש ביומיים. ככה זה עובד בשוק פרוץ. הסיבוב האחרון היה של גורמים מקומיים דווקא אבל הזרים כעת מוכרים את היתרות שלהם, בנוסף, יש היום פקיעה של אופציות של הגופים המוסדיים ולכן הם גרמו בשבוע הקודם להתחזקות המטבע".

פרנק מסביר כי השוק מתנהל ברמה זאת מדי יום ביומו, ואין הכרח לקשר של אי היציבות הפוליטית או הביטחונית לתנודות היום. עם זאת, הוא מציין כי במקרה שבנק ישראל יחזור להתערב בשוק המט"ח אנו נראה פחות פעולות כאלו בשוק.

פריימן מסכם בראייה לעתיד: "כל עוד אין הסלמה ביטחונית, פעילות המט"ח תמשיך להידמות לרכבת הרים. היקף פעילותם של הגופים המוסדיים ירדה בתקופה האחרונה, ונראה שיידרש אירוע משמעותי בשוק המניות, בכדי לגרור את המוסדיים לפעילות מט"ח משמעותית".