״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות • סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס • עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura
הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

כמעט שבוע עבר מאז הוקם מאהל המפגינים הפרו-פלסטיניים והאנטי-ישראלים באוניברסיטת קולומביה ולא נראה כי המפגינים חותרים לקראת סיום כלשהו של האירוע. הנהלת אוניברסיטת קולומביה, ששוכנת על שטח פרטי במרכז ניו יורק, אפשרה לשוטרים להיכנס למתחם רק ביום הראשון של האירועים, ומאז המשטרה מקיפה את הקמפוס, כל השערים סגורים ומסוקים חגים מעל האוניברסיטה, אך המשטרה לא יכולה להיכנס למתחם.

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה 
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן 

השיעורים הפרונטליים באוניברסיטה הופסקו עד הודעה חדשה. סטודנטים יהודים ובעיקר כאלה שהתבטאו בעד ישראל או נוהגים להתלבש באופן המסגיר את יהדותם, קיבלו המלצה חמה לא להגיע למקום. לא היו עדיין התקפות פיזיות של ממש, אך הייתה אלימות מילולית רבה ולסטודנטים נחטפו דגלים ונחסמה כניסתם לאזור בו מתקיימת ההפגנה או המעבר אל בית הכנסת בקמפוס.

המאהל הפרו פלסטיני שקם בתוך הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה / צילום: ap, Stefan Jeremiah
 המאהל הפרו פלסטיני שקם בתוך הקמפוס של אוניברסיטת קולומביה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

אתמול נערך במתחם ליל סדר בהובלת יהודים התומכים בקמפיין הפרו-פלסטיני. אבל אם זה נשמע פסטורלי, נציין כי בסמיכות לאירוע הזה, מפגינים הניפו שלטים החוגגים את פעילותם של טרוריסטים ספציפיים נגד ישראלים, היללו את הצלחת התקפות ה-7.10, עודדו את ההתקפות הבאות ואפילו קראו לנפילת ארה"ב.

"המפגינים קוראים למחיקת הלגיטימיות של מדינת ישראל"

פרופ' שי דוידאי מבית הספר למינהל עסקים באוניברסיטה, שהיה אחד ממובילי הקבוצה היהודית הציונית במאבק מול ההפגנות, גילה אתמול בלילה כי כניסתו לאוניברסיטה נחסמה, כמו לחלק מן הסטודנטים המפגינים, אך בפועל חלק מן אותם סטודנטים מצאו את הדרך להגיע לקמפוס. הנהלת האוניברסיטה מסרה לדוידאי כי כניסתו לקמפוס נחסמה כדי לשמור על בטחונו. "בפעם האחרונה שבה נחסמה כניסתו של חוקר לאוניברסיטה על רקע יהדותו, זה היה בגרמניה הנאצית", אמר דוידאי בחשבון הטוויטר שלו. זו אחת מבין כמה השוואות למשטר הנאצי שערך דוידאי בימים האחרונים.

עומר לובטון-גרנות, סטודנט לתואר שני וחוקר בבית הספר למדיניות ציבורית של קולומביה, נשוי למובילת המחאה נגד הרפורמה המשטרית בניו יורק, שני גרנות, ואחד ממובילי מוביל המאבק למען החטופים בעיר, סיפר לגלובס על חוויותיו בשבוע האחרון.

"אנחנו גרים בערך 100 מטר מהשער של קולומביה. מ-7.10 ההפגנות לא מפסיקות, והן כללו מההתחלה אמירות מאוד קשות, כולל מחיקת הלגיטימיות של מדינת ישראל ואפילו תמיכה ישירה בטרור וגלוריפיקציה של המחבלים. העיר נהייתה מקום פחות סימפטי והיו מקומות שנמנענו מלהגיע אליהם.

עומר לובטון, סטודנט לתואר שני וחוקר בבית הספר למדיניות ציבורית של קולומביה / צילום: עומר קפלן
 עומר לובטון, סטודנט לתואר שני וחוקר בבית הספר למדיניות ציבורית של קולומביה / צילום: עומר קפלן

"האוניברסיטה ניסתה לאזן בין טיפול במצב לבין חופש הביטוי, ועד לפני שבוע אמרתי שהם עשו עבודה יחסית טובה. הם השעו שני ארגוני סטודנטים מיליטנטיים במיוחד, פרסמו תקנון ברור לגבי מה מותר ומה אסור לעשות בקמפוס, תמכו בנו הסטודנטים הישראלים ואפילו יזמו אירועי דו-שיח.

"אבל השבוע נשיאת האוניברסיטה מוניש שאפיק נסעה לתת את הצהרתה בנושא בשימוע בקונגרס, וכשהיא לא הייתה כאן הוקם המאהל. מדובר בחבורה מאוד חכמה, מאוד מאורגנת ונחושה. עומדים מאחוריהם אנשים עם הרבה יכולות וכסף. אני עצמי מגיע מעולם של קמפיינים פוליטיים, וברור לי שזה מאורגן".

נשיאת האוניברסיטה, מוניש שאפיק, בהצהרתה בקונגרס / צילום: ap, Jose Luis Magana
 נשיאת האוניברסיטה, מוניש שאפיק, בהצהרתה בקונגרס / צילום: ap, Jose Luis Magana

יש אנשים שטוענים שזה אפילו מאורגן ישירות על ידי חמאס או החזית העממית.
"אני לא יודע על ידי מי, אבל גם אני שמעתי דברים כאלה".

לובטון-גרנות מספר כי עם הקמת המאהל "האוניברסיטה נכנסה ללחץ והכניסו את המשטרה, מה שהם לא עשו מאז שנות ה-60, ומאז הפעם האחרונה שהם עשו זאת, נדרש להם זמן רב לאושש את המוניטין שלהם כשומרי חופש הביטוי. אבל למרות התגובה החריפה הזו, הם לא ממש סיימו את העבודה והמאהל חזר לקמפוס עוד באותו הלילה. זה קמפוס מאוד עירוני, לרוב פתוח לכל הציבור, אבל עכשיו נראה כמו בסיס צבאי. כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות, מסוקים באוויר".

לא רק סטודנטים אלא גם מרצים משתתפים. אלה מרצים ספורים, או רבים?
"כמות משמעותית של מרצים תומכת בחופש הביטוי של הסטודנטים. בנוסף ישנם כמה מרצים שמובילים את האירוע, ונוקטים בקו קיצוני וקשה".

מרצים באוניברסיטת קולומביה מפגינים למען חופש הביטוי באוניברסיטה / צילום: ap, Stefan Jeremiah
 מרצים באוניברסיטת קולומביה מפגינים למען חופש הביטוי באוניברסיטה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

איך האמריקאי הממוצע מגיב לאירוע הזה?
"לפי מה שאני רואה, רוב האמריקאים מרגישים שזה עושה שירות רע לליברליות ולדמוקרטיה. בסופו של יום אנשים שסולדים ומפחדים מהפרקטיקות הקיציוניות האלה. בטח שלא מתלהבים שאנשים לבושי כאפיות צועקים להם בערבית במרכז ניו יורק, זה מזכיר להם דברים לא טובים. זו בעיני ממש משימת התאבדות של השמאל, שתחזיר בסופו של דבר את טראמפ, כי אנשים ירצו חוק וסדר.

תורמים יהודים כבר ביטלו בשבוע האחרון תרומות לקולומביה, ואני חושב שגם האמריקאי השמרן יותר לא רחוק מאחור.
"אני מארגן את הפגנות החטופים בניו יורק. אלה הפגנות שקטות ולא מתלהמות, ובזכות זה יש לי גישה טלפונית לבית הלבן ולאו"ם. למפגינים האלה אין את זה, ומצד שני יש להם מהירות תגובה, שליטה מעולה בשפה ובסמלים, והמון פעילות ברשתות החברתיות. עוד לא ברור איזו גישה תעבוד. אני חושב שאנחנו צריכים גם כן להתחיל להגיב מהר יותר, להשיב על אש באש". אך מי יגיב? לובטון-גרנות מודה כי הקהילה הישראלית-יהודית הרבה פחות מאוחדת ומאורגנת מכפי שהמתנגדים נראים.

מה דעתך על תגובת הנהלת קולומביה לאירועים?
"אני לא מצפה מהם לפתור את הסכסוך במזרח התיכון, אלא רק שאני ארגיש בטוח ללמוד פה, וכרגע זה לא קורה. הם יצאו פארשים בעניין שי דוידאי. אני בטוח שהוא היה מתעמת עם המפגינים אבל בחיים הוא לא יעשה משהו אלים, ובכל זאת לא נתנו לו להיכנס לקמפוס כאשר חלק מהפרו-פלסטינים שהושעו, כבר בכל זאת חזרו לשם.

פרופ' שי דוידאי בשער לקמפוס. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה במהלך הלילה / צילום: ap, Stefan Jeremiah
 פרופ' שי דוידאי בשער לקמפוס. כניסתו לאוניברסיטה נחסמה במהלך הלילה / צילום: ap, Stefan Jeremiah

עם זאת, אני ממש לא קורא להחלפתם. הרי גם הצד השני קורא להחלפתם ומי יודע מה יכול לבוא במקום זה? אני לא חושב שיש היום אנטישמיות מהמוסדות בקולומביה".

איך זה יגמר לדעתך?
"ב-15.5 יש טקס סיום אליו מגיעים הורים ובוגרים מכל העולם. אני אתפלא מאוד אם האוניברסיטה תיתן לארגונים הפרו-פלסטיניים להרוס לה את זה. הרי מה אוניברסיטה מוכרת אם לא את הרגעים האלה. לכן אני מאמין שכך או אחרת, עד שבוע הבא זה ירגע".

ביום שישי ינצל לובטון-גרנות את נוכחות התקשורת במקום ויערוך אירוע בנושא החטופים. "המטרה היא לא ליצור עימות עם המפגינים בתוך הקמפוס אלא לא לתת לחטופים לרדת מסדר היום", הוא אומר.

אירוע נוסף שארגן וכנראה לא יצא לפועל, הוא ערב חברתי משותף לסטודנטים ישראלים ואיראנים. "אני מאוד מצטער על כך שנאלצנו לבטל. אנשים שבאמת מגיעים מהמזרח התיכון, היכולת שלהם להחזיק שיח מורכב ובונה היא גבוהה יותר. מרבים המפגינים הם בכלל לא מהאזור". 

"רטוריקה מטרידה"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר כי הוא "כמובן מודע" למחאות. סגן דובר הבית הלבן מסר לעיתונאים אמריקאים כי הממשל עוקב אחר ההתרחשות מקרוב. עם זאת טען כי ההחלטה האם לקרוא למשמר הלאומי לעזרה בפיזור ההפגנות, כפי שהציעו כמה פוליטיקאים רפובליקנים, היא החלטה של מושלת ניו יורק קאת'י הוקול, ולא של הממשל הפדרלי. הוקול התבטאה בעבר נגד חמאס ובעד זכותה של ישראל להגן על עצמה.

שוטרים עומדים מול מפגינים פרו פלסטינים בשערי האוניברסיטה / צילום: ap, Mary Altaffer
 שוטרים עומדים מול מפגינים פרו פלסטינים בשערי האוניברסיטה / צילום: ap, Mary Altaffer

ביידן הוסיף כי הוא מגנה "רטוריקה מטרידה" בחלק מן ההפגנות. "אנחנו תומכים בזכותו של כל אמריקאי למחות בדרכי שלום, אבל כשאנחנו חוזים בקריאות לאלימות, באיום פיזי וברטוריקה אנטישמית, זה לא מקובל עלינו. הנשיא יודע ששתיקה היא כהסכמה, ולכן הוא משתמש בכל הפלטפורמות העומדות לרשותו כדי לוודא כי כל האמריקאים בטוחים". בהזדמנות אחרת אמר כי הוא: "מגנה גם את מי שלא מבין מה שקורה לפלסטינים". 

המהומות התפזרו לאוניברסיטאות נוספות. באוניברסיטת NYU  נעצרו אתמול 150 איש, ביניהם סטודנטים וגם מרצים מן האוניברסיטה, לאחר הפגנה שכללה גם השלכת בקבוקים על שוטרים. באוניברסיטת ייל נעצרו 45 מפגינים בין יום שני לשלישי. אוניברסיטאות אחרות בארה"ב מצטרפות למחאות, ביניהן הרווארד, MTI , מישיגן ודרום קליפורניה. חלק מההפגנות כבר התרחקו מהנושא המקורי ומתוייגות כהפגנות תמיכה בחופש הביטוי של הסטודנטים מקולומביה.