התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי הביאה לגל פייקים ברשתות

התרסקות המסוק של נשיא איראן הביאה לגל שמועות ברשת - לא כולן נכונות • המשרוקית של גלובס

מתוך פוסט ברשת איקס 19.5.24
מתוך פוסט ברשת איקס 19.5.24

העולם כולו עקב בשבוע שעבר בדריכות אחר העדכונים בנושא החיפושים אחר מסוקו של נשיא איראן אבראהים ראיסי, שהתרסק בתאונה בשל תנאי מזג האוויר, כשהיה בדרכו מאזרבייג'ן. בסופו של דבר, לאחר דריכות רבה, הודיע משטר האייתוללות באיראן על מותם של ראיסי ושל שר החוץ שלו, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, שגם היה על המסוק. כעת איראן נכנסת לתקופת בחירות כדי לבחור נשיא חדש, ובינתיים יצרני הפייקים חוגגים על מותו של הנשיא לשעבר. הנה כמה דוגמאות. 

המשרוקית | המתקפה הישראלית ברפיח העירה את יצרני הפייקים בעולם
המשרוקית | העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

לא טהרן, גרמניה. התרסקות בשל מזג האוויר זו כמובן הגרסה הרשמית. אבל כולנו נחשפנו לבדיחות "סוכן המוסד אלי קופטר". אולי בכל זאת יש גרעין של אמת בבדיחה הזו? את זה לא נקבע, אך נזהיר מפני ראיות כוזבות לכך. "המודיעין האיראני וכוחות מיוחדים פשטו על השגרירות ההודית בטהרן", דיווחו פוסטים ברשת איקס. הסיבה? "איראן קיבלה טיפ ממקור לא ידוע שהודו עשויה לעבוד בשירות ישראל כדי להתנקש בנשיא איראן אבראהים ראיסי". כדי לחזק את הטענה, הוספה גם תמונה של חיילים בפשיטה.

אז האם כבר יש לאיראן חשודים מידיים? כפי שמצאו בגוף בדיקת העובדות הערבי Misbar, לא ממש. ראשית, התמונה בה השתמשו הצייצנים לא בדיוק אקטואלית, ולא בדיוק מטהרן. מדובר בתמונה מ־2015, שמראה את הכוחות המיוחדים של צבא גרמניה, מקיימים תרגיל בעיירה הגרמנית פוטגארטן. לא היו שום דיווחים רשמיים על פשיטה על השגרירות ההודית, או על האשמות איראניות של הודו או ישראל בהתנקשות כזו.

ראיסי לא שרד. אולי כל ההתרסקות הזו היא פייק? כך הציע סרטון בטיקטוק שטען: "נשיא איראן שרד את התרסקות המסוק ונמצא בשיירה הנשיאותית בדרכו לתבריז", שמה של עיר איראנית הקרובה לגבול עם אזרבייג'ן. זאת לצד תמונה של ראיסי חי וקיים לצד המסוק. אבל כפי שהראו בארגון ההודי Newschecker, התמונה לא ממש עדכנית. ראשית, היא ישנה, וכנראה מקורה בפוסט ברשת איקס שדיווח על ההתרסקות באמצעות התמונה הזו, תוך גילוי נאות שזו תמונה ישנה. שנית, חיפוש לאחור מראה שהמסוק שבתמונה הוא לא אותו אחד שעליו עלה ראיסי כשסיים את ביקורו באזרבייג'ן.

לא ההלוויה של ראיסי. אז ראיסי אכן מת, אבל איך הציבור האיראני קיבל את החדשות? במערב היו לא מעט דיווחים על כך שרבים נשמו בהקלה ברחבי הרפובליקה האסלאמית, אבל עד כמה הם מייצגים? היו מי שניסו לטעון שבכלל לא: "המערב אומר שראיסי היה לא פופולרי באיראן", סיפר פוסט באיקס לצד תמונה של המונים מתגודדים ברחובות. "אני ראיתי מיליונים בהלווייתו". האם כך אכן קרה? כפי שהראו בודקי העובדות האמריקאים של Check Your Fact, לא בדיוק. לזכות הפוסט, אכן מדובר בהלוויה שהתקיימה באיראן. אבל היא לא של ראיסי: מדובר בהלווייתו של קאסם סולימאני, הגנרל האיראני שפיקד על כוח קודס, שחוסל בינואר 2020.

לקריאה נוספת: