מייסד קרן הגידור הגדולה בעולם: זו הבעיה של המפלגה הדמוקרטית

ריי דליו, מייסד קרן הגידור ברידג'ווטר, פרסם בלינקדאין ניתוח מקיף על המצב הפוליטי הנוכחי בארה"ב • לדבריו, המפלגה הדמוקרטית נמצאת במשבר אמון: "הם חייבים להכיר בבעיה - שביידן עלול לא להיות מסוגל לסיים את הקדנציה שלו"

ריי דליו / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
ריי דליו / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

ריי דליו, שהקים בשנת 1975 את קרן ברידג'ווטר, שנחשבת כיום לקרן הגידור הגדולה בעולם, פרסם אתמול (ג') בלינקדאין ניתוח מקיף על המצב הפוליטי בארה"ב. "אני רוצה להבהיר שאני מכבד, מחבב ומזדהה עם הנשיא ג'ו ביידן, ואני מבין שהדמוקרטים מוצאים את עצמם במצב קשה. בו זמנית, הגיוני לומר שהנהגת המפלגה הדמוקרטית סובלת מאובדן אמון מכיוון שהיא הסתירה את מצבו המידרדר של הנשיא ביידן ואז, כאשר זה הפך לגלוי, אמרה לעם האמריקאי שלא צריך לדאוג לגבי זה, ושיהיה הכי טוב שביידן יתמודד וייבחר לנשיאות", כתב דליו, שנחשב לאחד המשקיעים הגדולים בהיסטוריה.

פרשנות | ג'ו ביידן: "הו, בחייך, למבקרים אין מושג על מה הם מדברים" 
העסקה להקמת מגדל טראמפ בערב הסעודית והחשש בארה"ב 

"אני מאמין שמנהיגי המפלגה הדמוקרטית צריכים להתחיל, לפחות, בהכרה ובדיבור האמת, למשל: שהם עשו טעות נוראית לתת למצב הזה להגיע לאן שהוא הגיע על ידי הסתרתו, שהם מאמינים שהרצת ג'ו ביידן וקמלה האריס נותנת להם את הסיכוי הטוב ביותר להיבחר ושהם יטפלו במצבו של ביידן אחרי שהם ינצחו בקדנציה שנייה, כי החלופות נראות להם גרועות יותר", ציין דליו, והוסיף: "הם חייבים להכיר בבעיה - שביידן עלול לא להיות מסוגל לסיים את הקדנציה שלו - ולהסביר איך הם יטפלו בזה בצורה מפורטת".

"אני מודאג מהחלשות ארה"ב למרות היצירתיות יוצאת הדופן של קבוצה קטנה של אנשים שהרעיונות שלהם מונעים על ידי קפיטליזם תוסס", שיתף דליו. "אני מודאג שהקפיטליזם לא שם את השאיפה לספק הזדמנות שווה גבוה כמו שהוא צריך ביחס לשאיפה להיות עשיר ומצליח באופן אישי. אני מאמין שאי-אספקת הזדמנות שווה, החל מחינוך בגיל הרך, היא גם לא הוגנת וגם לא בת-קיימא - כי זה יוביל לאוכלוסייה חלשה יותר, עלויות חברתיות גדולות, וקונפליקט גדול".

"מרוץ בין השטן שמכירים לבין איזה שטן שאנחנו לא יודעים מי הוא"

דליו הביע חשש מהקיטוב הפוליטי בארה"ב, וטען כי אין אף מועמד אידאלי עבורו. "כפי שהדברים עומדים כעת, אין מועמד טוב לנשיאות ואין מפלגה טובה בשבילי לבחור בה. אין אף אחד שסביר שייתן לי את מה שאני מעריך הכי הרבה - אדיבות על פני אי-סדר, אמצע דו-מפלגתי חזק על פני קיצוניות חסרת פשרות, כבוד לחוק ולסדר, כבוד לגישות שונות לחיים כולל אי-התערבות בענייניהן הפנימיים של מדינות אחרות, שלום על פני מלחמה, חוזק על פני חולשה, ואי-הסכמה מחשבתית וכנות רדיקלית. 

"זו מציאות מצערת עבורי ועבור כמחצית מכלל האמריקאים (49% מסקר שנערך לאחרונה), שבה אנו מוצאים את עצמנו מייחלים לחלופה טובה יותר. אומנם אני אישית אשמח לראות מתמודד שלישי חזק מהמרכז, שיכול לעבוד היטב בצורה דו-מפלגתית, אבל זו לא אופציה. אני מרגיש שעומדת בפניי הבחירה בין מפלגה רפובליקנית חזקה, לא אתית, כמעט פשיסטית, לבין מפלגה דמוקרטית שברירית, לא כנה, שלא מצליחה להבהיר מה הם יעשו כשהנשיא המכהן שלהם לא יוכל עוד לכהן. נראה לי שהמרוץ לנשיאות הוא עכשיו בעצם מרוץ בין השטן שאנחנו מכירים, שהוא מהימין הקשה, לבין איזה שטן שאנחנו לא יודעים מי הוא - מהשמאל, אם כי לא ברור כמה שמאל", סיכם.