המדינה שמבקרת את ישראל אבל קונה ממנה נשק במיליארד אירו

מאז פרצה המלחמה בעזה קיבלה ספרד שורת החלטות נגד ישראל ומדיניותה, בהן הטלת אמברגו נשק • אולם, דוח שפורסם השבוע מעלה כי במקביל, היא דווקא מנהלת איתה קשרי מסחר נשק

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז. הוביל ציר מדינות להכרה במדינה פלסטינית / צילום: Reuters, Burak Akbulut
ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז. הוביל ציר מדינות להכרה במדינה פלסטינית / צילום: Reuters, Burak Akbulut

מאז תחילת המלחמה בעזה, התייצבה ספרד בראש מחנה המדינות האירופיות המבקרות בחריפות את ישראל. ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ז קרא להפסקת אש כבר בימים הראשונים אחרי מתקפת הטרור של חמאס ב־7 באוקטובר, הוביל ציר מדינות להכרה במדינה פלסטינית, לחץ על בריסל "לבחון מחדש" את הסכם היחסים בין האיחוד האירופי לישראל, ורק באחרונה הודיע על הצטרפות ארצו להליך התביעה נגד ישראל, בהאשמה של ביצוע ג'נוסייד, בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג. שרים בכירים בממשלתו האשימו ישירות את ישראל בג'נוסייד, ללא הסתייגויות, והפרלמנט החליט להטיל אמברגו נשק על ישראל.

המדינה שמחזיקה מיליארדים בביטקוין והחשש בתעשייה
פרשנות | אף אחד לא ניצח בבחירות בצרפת, ואלו חדשות רעות למדינה, לאירופה ולישראל

אבל דוח חדש שהתפרסם השבוע בספרד, הבוחן את הסחר בנשק של המדינה, מעלה כי בו בזמן שהיא מטיחה ביקורת המערערת את מעמדה של ישראל, רכשה ספרד נשק ישראלי בסכום העולה על מיליארד אירו. הדוח התפרסם על ידי מכון דלאס למחקרי שלום (Centre Delas) המתנגד לסחר בנשק עם ישראל, ונועד לשמש כהוכחה לכך שהממשלה במדריד נוקטת בצביעות ביחסיה עם ישראל, כאשר היא מבקרת אותה פומבית אך מנהלת אתה עסקאות נשק מאחורי הקלעים. המכון קורא להפסיק את הסחר עם ישראל.

גובר הלחץ על סנצ'ז

לפי הנתונים, ספרד גם ייצאה נשק לישראל מאז המלחמה - למרות הצהרות פומביות מצד ראש הממשלה ושריו על אמברגו נשק וההצבעה בעניין בפרלמנט. "בנובמבר 2023", נכתב בדוח, "ספרד ייצאה תחמושת בשווי מיליון אירו לישראל. הדבר נעשה באמצעות החברה הספרדית Nammo Palencia, חברת בת של תאגיד הנשק הפיני־נורבגי Nammo, והתחמושת הועברה לחברת אלביט".

בנוגע ליבוא, נכתב, הרי שספרד ממשיכה בעסקים כרגיל. "ספרד לא הפסיקה לרכוש נשק ישראלי, כפי שעשתה לפני ה־7 באוקטובר, כשהיא מעניקה לחברות ישראליות ולחברות בנות שלהם (שחלקן פועלות בספרד כחברות מקומיות, א"א), חוזים בשווי מוערך של יותר ממיליארד אירו". ספרד היא חברת נאט"ו המוציאה הכי פחות על תחום הביטחון (כחלק מהתמ"ג) בברית, ועומדת בפני דרישות - בין היתר בפסגת נאט"ו המתכנסת בימים אלה בוושינגטון - להעלות את ההוצאה מ־1.4% לפחות ל־2%.

מדינות רבות באירופה הודיעו על אמברגו נשק על ישראל, אך לא על הפסקת הרכש הביטחוני ממנה. הנושא עלה לכותרות בחודש שעבר, אחרי שצרפת פסלה באופן גורף השתתפות של חברות ישראליות כמציגות בתערוכת הנשק יורוסאטורי. גורמים בתעשיית הביטחון הישראלית אמרו אז לגלובס כי חברות ישראליות "מקבלות איתותים" מהסובסידיות האירופיות שלה בנוגע להאטה בכמות אישורי הרכש שהן מקבלות. "ישנו חשש שהחרם דה־פקטו על מכירת נשק יתרחב גם לרכש", אמרו.

הממשלה הספרדית הבהירה כי בעוד שלא העניקה רשיונות יצוא חדשים לישראל אחרי ה־7 באוקטובר, היצוא הביטחוני שהתבצע בפועל נובע מאישורים שניתנו קודם לכן. היא לא התייחסה לרכש נשק מישראל, שלרוב נעשה באמצעות חברות מקומיות שהן חברות בת של חברות ישראליות, או בייצור מקומי בעקבות הסכמי העברת טכנולוגיה. מכון המחקרים הספרדי שפירסם את הדוח דורש מהממשלה להשתמש ביכולה כדי לבטל גם אישורי יצוא שהתקבלו לפני ה־7 באוקטובר, בטענה כי ישראל "בסבירות גבוהה מבצעת רצח־עם ברצועת עזה".

לפי דיווחים בתקשורת הספרדית, הדוח כבר מפעיל לחץ על ממשלתו של סנצ'ז להגביר את הצעדים נגד ישראל. אחד מראשי מפלגת השמאל הפופוליסטית "פודמוס", האשים את הממשלה ב"צביעות". מחוקקים ממפלגת SUMAR השותפה לקואליציה הבלתי־יציבה שמוביל סנצ'ז, ונחשבת למפלגה עוינת את ישראל, אמרו כי ידרשו ממנו להציג פירוט של כל העסקאות שאושרו לפני אוקטובר 2023, ושעדיין אחראיות ליצוא ביטחוני מספרד לישראל.

ההידרדרות ביחסים

היחסים בין ספרד לישראל נמצאים בשפל. שגרירת ישראל בספרד נקראה ל"התייעצויות" לאחר ההכרה של המדינה (יחד עם נורבגיה, אירלנד וסלובניה) במדינה פלסטינית ולאור הניסיון לאיים על ישראל בסנקציות שיפגעו בשיתוף הפעולה שלה עם האיחוד האירופי. ספרד גם סירבה לאשר לספינה הנושאת ציוד ביטחוני המיועד לישראל לעגון בשטחה. בחודש שעבר, אחרי שמפלגתו של סנצ'ז הפסידה לשמרנים בבחירות לפרלמנט האירופי, פירסם שר החוץ ישראל כ"ץ איור של ראש ממשלת ספרד כשביצה מרוחה על פניו, וציין כי "מסתבר שמדיניות של חיבוק הרוצחים והאנסים של חמאס לא משתלמת".

מדיניות הסחר בנשק עם ישראל נמצאת בחזית המאבק של ארגונים פרו־פלסטיניים באירופה. כך למשל פעילים פרצו למפעל של חברת בת של "אלביט" בבריטניה וחיבלו בו ואחרים חסמו את כביש הגישה למפעל. בנוסף, בהולנד, עתירה של ארגון משפטי פרו־פלסטיני הובילה להפסקת העברה ישירה של חלקי חילוף ל־F-35. עתירות נגד יצוא נשק לישראל שהוגשו בדנמרק ובגרמניה, בין השאר, נדחו.