שילון עדיין בלעדי ברשת

יעבור לימי ו' לעונת חורף 98'/99' * יחזור ליום חול עם החלפת ימי השידור של רשת בספטמבר 99'

ביום ה' האחרון נחתם ההסכם החדש בין דן שילון לבין רשת, מזכייני ערוץ 2, לפיו יעבור שילון בעונת השידור הקרובה לימי ו'. בספטמבר 99', עם שינוי ימי השידור ברשת ל-א' וד', יחזור שילון לאחד מימי החול.

בעונה הקרובה תהיה תוכניתו של שילון התוכנית המרכזית של רשת בימי ו', ותתפוס את כל הפריים. היא תוקלט מראש בימי ה', תארך כ-100 דקות, ותשודר מייד לאחר "יומן שישי". התוכנית תשודר "במלואה ללא שינויים וקיצורים", הבטיח שילון. לאחר התוכנית יוקרן סרט.

זהו נצחון גדול עבור רשת שתוכניות הבידור המרכזיות שלה בימי ו' - "זהו זה" בעבר, ו"עד עשר" של מירב מיכאלי, הנוכחית - אינן ממריאות. אין ספק שתוכניתו של שילון, על הפורמט החגיגי והבומבסטי שלה, מתאימה לצפייה המשפחתית המוגברת של ימי ו' והיא עשויה להרים גבוה את הרייטינג.

גם שילון מכיר בכך, כפי שאמר בהודעה שפרסמה רשת כי הוא "מברך על החלטת רשת בהיותה מקצועית והולמת את צרכי השידור בלילות שבת".

לא פחות חשובה היא העובדה שערוץ 1, שנתן עד היום פייט לא קל בערב שבת לערוץ 2, איבד את כוכבו, אמנון לוי, לטובת טלעד. לא נראה שעד ספטמבר-אוקטובר 98', המועד לעליית שילון לאוויר שישי, יצליח ערוץ 1 להקים מולו תחרות של ממש.

זהו גם נצחון לשילון, שממצב את עצמו בערב החשוב ביותר של ז'אנר תוכניות הבידור בטלוויזיה, ויעשה זאת בפורמט גדול ונוצץ יותר מזה בו החזיק עד עתה.

"זהו מהלך טבעי ונכון לרשת", אמר בסוף השבוע מנכ"ל רשת, יוחנן צנגן. "אנחנו מאמינים בתוכנית, שעברה עונה שביעית לא קלה, כשערוץ 1 העמיד מולה תחילה את רצועת סרטי ג'יימס בונד, ולקראת סיום העונה את משחקי המונדיאל".

אלא שראוי להזכיר כי לא תמיד חשבו כך ברשת. אחת הסיבות שהניעו את שילון לעזוב את המנכ"לות ברשת, ביולי 97', היתה סירובו של דירקטוריון החברה לתת לו לשדר בימי ו'.

היו אלה ימי קיץ 97'. רשת אמורה היתה לקבל בספטמבר שלושה ימי שידור - ג', ו' ושבת. שילון, מנכ"ל רשת יחד עם צנגן, ששידר עד אז יומיים בשבוע - ראה בלוח החדש אתגר מקצועי וכלכלי - תוכנית חגיגית בימי ו', ותוכנית נוספת, מהפריפרייה, בימי ג'. הדירקטוריון סירב, בעיקר מחשש שמועצת הרשות השנייה, שדנה אז בהארכת הזכיונות, תראה בעין לא יפה את אחידות המסך.

שילון פרש מרשת, הקים חברת הפקות - שידורי שילון - ומכר לרשת את תוכניתו בהסכם לשלוש שנים, עד 31 בדצמבר 2000. עם אופציה להארכה. ההסכם כולל הפקה ושידור של "בשידור חי", והתחייבות של שילון לזיהוי מוחלט ונאמנות לרשת. במקביל, הפיק ומכר שילון לרשת גם את "הנאשם", ששודר במוצ"ש.

בחודשים האחרונים, ככל שהרייטינג של "זהו זה חי" הלך וירד, מול התחזקותה של "סוגרים שבוע" של לוי בערוץ 1, פשטו שמועות בענף כי רשת רוצה את שילון בימי ו', בעוד שהוא מתנה זאת בשחרורו מחוזה הבלעדיות איתה.

חיזוק לשמועות היה בהתמהמות של רשת להעלות לאוויר תוכנית חלופית ל"זהו זה" עד שעלתה מיכאלי.

צנגן מכחיש את השמועות. "ההסכם בינינו לבין שילון לא השתנה", הוא אומר בתשובה לשאלה אם ויתרו על הבלעדיות של שילון. "היו רעיונות שנדונו בחודשים האחרונים, והמו"מ הפך אינטנסיבי בשבועיים-שלושה האחרונים. שילון סיים עתה עונה שביעית, בתוכנית שהפכה לאבן דרך, והיא תמשיך במסורתה המוצלחת", אמר.

האם העובדה שהתוכנית מוקלטת מראש תהיה לה למכשלה? אחד הכלים האפקטיביים של שילון בתוכנית היו השאלות "הבלתי צפויות" שהפנה למרואיינים ("הקרנף של המדינה", פנה שילון אל גילה אלמגור לאחר פרשת להקת בת-שבע בפעמוני היובל).

הקלטה מראש היא אילוץ שאין לשנותו. תוכנית בידור שמשתפת אמנים לא יכולה להיות משודרת בחי. אמנים רבים מופיעים בימי ו', וגם אם יבואו לשידור, אינם יכולים להתחייב להגיע לחזרות ולצילומים. שילון מודע לכך. התוכנית תשמור על מתכונתה האקטואלית, הבטיח, וההקלטה תשודר במלואה ללא שינויים וקיצורים