תפנית מפתיעה ברולס רויס: פולקסווגן וב.מ.וו. יתחלקו בה מ-2003

בנטלי תועבר לשליטת פולקסווגן, ורולס רויס תעבור לבעלות ב.מ.וו, שאיימה להפסיק לספק לה מנועים * המרוויחה - פולקסווגן, שתייצר דגמי בנטלי עממיים

המאבק העסקי בין פולקסווגן לב.מ.וו סביב השליטה ביצרנית מכוניות הפאר רולס רויס, קיבל היום (ג') תפנית מפתיעה, לאחר ששתי החברות הודיעו כי יחלקו ביניהן את החברה החל משנת 2003.

פולקסווגן זכתה לפני כמה שבועות במכרז על רכישת רולס-רויס מוטור קארס, לאחר שהציעה עבור החברה הבריטית כ-793 מיליון דולר, בהשוואה לכ-500 מיליון דולר בלבד שהציעה ב.מ.וו. בתגובה הודיעה ב.מ.וו בחודש שעבר, שהיא מתכוונת להפסיק לספק מנועים וחלקים חיונים נוספים לרולס-רויס, כאשר יפקע החוזה בין שתי החברות בעוד כשנה.

על פי הערכות בענף הרכב, נאלצה פולקסווגן להגיע להסכם עם ב.מ.וו למרות שזכתה במכרז, לאחר שהגיעה למסקנה כי לא תוכל לפתח בזמן מנועים חילופיים לדגמים העיקריים של רולס-רויס. בנוסף, לא הצליחה פולקסווגן להגיע להסכם על רכישת זכויות השימוש במותג "רולס-רויס", שהוחזקו בידי חברת מנועי רולס-רויס, הנמצאת בקשרים עסקיים עם ב.מ.וו.

בהתאם להסכם שנחתם כעת בין שתי החברות, תפוצל רולס-רויס לשתי חברות נפרדות: בנטלי, שתהיה בשליטה בלעדית של פולקסווגן, ורולס-רויס, שתעבור לבעלות ב.מ.וו משנת 2003, כאשר יתבצע הפיצול. בנוסף, תרכוש ב.מ.וו את זכויות השימוש במותג רולס-רויס תמורת כ-66 מיליון ליש"ט, ותחכיר אותן לפולקסווגן ללא תמורה עד שנת 2002.

ב.מ.וו גם הסכימה להאריך את ההסכם לאספקת מנועים וחלפים לבנטלי, שתהיה בשליטת פולקסווגן, עד הפסקת הייצור של המודלים הנוכחיים בעוד כמה שנים.

החל משנת 2003 תפוצל הבעלות על המפעל של רולס רויס בצפון אנגליה בין שתי החברות. ב.מ.וו תחזיק בבעלות על פס הייצור של מכונית הדגל החדשה של רולס-רויס, "סילבר שרף", ואילו פולקסווגן תחזיק בבעלותה את שאר קווי הייצור ותפתח קו חדש של מוצרים תחת השם "בנטלי".

על פי ההערכות, העסקה שביצעה פולקסווגן תעניק לה יתרונות ממשיים בשוק, בשל היכולת לפתח ולשווק קו של מכוניות זולות יותר תחת השם בנטלי.

פולקסווגן מתכוונת, ככל הנראה, לייצר מכונית פאר בגודל בינוני בהיקף של כ-50 אלף יחידות בשנה ובמחיר של כ-50 עד 70 אלף דולר. זאת בהשוואה לדגמים הנוכחיים של בנטלי, שמחיריהם מתחילים בסביבות 200 אלף דולר.

ב.מ.וו, לעומת זאת, תתקשה מאד לממש את שווי המותג רולס-רויס, בשל החשש מפגיעה ביוקרתיות המותג