"ישראל תקבל, קרוב לוודאי, היתר מארה"ב למכור מטוסי כפיר לאקוודור"

ההיתר הכרחי למימוש העיסקה * "דיפנס ניוז": כבר נחתם הסכם בשווי כ-40 מיליון דולר

ישראל תקבל, קרוב לוודאי, היתר מארה"ב למכור מטוסי כפיר לאקוודור. עם זאת ייתכן, שמתן ההיתר יידחה, עד שהמימשל ישלים את בדיקת המדיניות למכירות נשק לאמריקה הלטינית, במארס. כך אמר מקור במשרד ההגנה האמריקני, המצוטט בשבועון "דיפנס ניוז".

מקורות ביטחוניים ישראליים אמרו לשבועון, כי ישראל מנהלת מו"מ חדש עם אקוודור למכירת מטוסי כפיר לחיל האוויר האקוודורי. אקוודור רכשה בראשונה מטוסי כפיר מישראל ב-1980.

בעיסקה החדשה, תרכוש אקוודור "עד טייסת" של מטוסי כפיר. ייכללו בעיסקה גם ארבעה מטוסי כפיר נוספים, להחלפת כפירים שחיל האוויר של אקוודור איבד בתאונות ב-16 השנים שחלפו. הסכם עקרוני למכירתם של ארבעת המטוסים, בשווי כ-40 מיליון דולר, כבר נחתם אשתקד.

מכירת מטוסי כפיר לאקוודור תלויה בהיתר אמריקני, מפני שהמטוסים מצויידים במנועים מתוצרת ארה"ב. ישראל מנועה מלמכור כל ציוד צבאי מתוצרתה, עם רכיבים אמריקניים, למדינה שלישית בלי היתר מוושינגטון.

לדברי "דיפנס ניוז", ישראל והתעשייה האווירית, יצרנית הכפיר, טרם הגישו בקשה רשמית לקבלת ההיתר.

המדיניות הנהוגה עתה בוושינגטון מטילה, למעשה, אמברגו על מכירות נשק אמריקני למדינות אמריקה הלטינית, כדי למנוע התלקחות של מירוצי נשק בתוך האיזור. המדיניות מתירה למימשל לבדוק כל בקשה לגופה, אך היא יוצאת מתוך הנחה, שמכירת נשק, במיוחד מטוסי קרב מתקדמים, למדינות האיזור אינה רצויה. מדיניות זו מעוררת מורת רוח בתעשיות הביטחוניות בארה"ב, הטוענות שמדינות אחרות ממלאות את החלל שנוצר בשוק הנשק באמריקה התיכונה ואמריקה הדרומית.

"דיפנס ניוז" טוען, כי עיסקת הכפירים המתוכננת בין ישראל לאקוודור ומכירת מטוסי "מיג 29" מתוצרת רוסיה לפרו הניעו את התעשיות הביטחוניות להגביר את מאמציהן לשינוי המדיניות.

שרי ההגנה והחוץ של ארה"ב, וויליאם פרי ווורן כריסטופר, הכינו בסוף נובמבר נייר עמדה משותף הקורא לשינוי המדיניות, אך גורמים מסויימים במועצה לביטחון לאומי מתנגדים לשינוי במדיניות בכל הנוגע למטוסי קרב מתקדמים, נוכח קיומם של מוקדי מתיחות באיזור, למשל בין פרו לאקוודור.

פקיד במשרד ההגנה אמר, כי החלטה סופית על מדיניות מכירות הנשק לאמריקה הלטינית צפויה להתקבל לפני ביקורו של הנשיא קלינטון באיזור, במארס.

"ההחלטות שהנשיא וסגן הנשיא יקבלו בשלושת החודשים הקרובים יכריעו, אם התעשייה הביטחונית האמריקנית תוכל לחדור לשוק באמריקה הלטינית, או תפסיד אותו ל-25 השנים הבאות", אמר רון קוואיס, מנהל המחלקה לפיתוח עסקים בינלאומיים בלוקהיד מרטין. "... אם המדיניות האמריקנית תישאר תקועה בפקק ביורוקרטי... יפסיד המימשל מכשיר יעיל לקידום מדיניותו באיזור ויפקיר אותו בידי הרוסים, הצרפתים והישראלים".

הדיונים בין ישראל לאקוודור על עיסקת הכפירים החדשה החלו בביקור שערכו באחרונה בישראל שר ההגנה של אקוודור, ויקטור באיאס גארסיה, ומפקד חיל האוויר, ראול הרמן קירוז. הם דנו על רכש הכפירים ועל אופציות לשיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל לאקוודור עם שר הביטחון, יצחק מרדכי, ופקידים בכירים במשרד הביטחון. «מאת רן דגוני, וושינגטון «"ישראל תקבל, קרוב לוודאי, היתר מארה"ב למכור מטוסי כפיר לאקוודור" «ההיתר הכרחי למימוש העיסקה * "דיפנס ניוז": כבר נחתם הסכם בשווי כ-40 מיליון דולר