אופאל: מה שמיקרוסקופ אלקטרוני יכול לעשות

החברה צפויה לסיים את שנת 96' עם מכירות של 60 מיליון דולר ורווח של 12 מיליון דולר

חברת אופאל החלה לפעול בתור חברה עצמאית אחרי שיצאה בתור ספין אוף מחברת אופטרוטק בדיוק לפני 10 שנים. ההתחלה לא היתה קלה, ומנכ"ל החברה, רפי יזהר, מספר כי ב-90'-91' עמדה החברה על סף פשיטת רגל. אולם מאז ועד היום אין ספק שהחברה התקדמה בצעדי ענק. היום, בעיסקת המזומנים הגדולה ביותר בישראל בתחום ההיי-טק, משלמת עבורה אפלייד מטיריאלס 175 מיליון דולר, 18.5 דולר למניה.

מניית אופאל נסחרה ביום שישי בבורסה בניו-יורק במחיר של 12 דולר, כך שהפרמיה לבעלי המניות לעומת מחיר השוק היא של כ-%50. אפלייד תפנה בהצעת רכש לכל בעלי המניות של אופאל, כאשר לפי החוק האמריקני היא זקוקה להיענות של יותר ממחצית מבעלי המניות. במסגרת ההסכם המשולש בין אפלייד, אופאל ואורבוט, השיגה אפלייד הסכמה של %49 מבעלי המניות, כך שהיא זקוקה להסכמה של %2 נוספים של בעלי המניות מן הציבור.

בעלי המניות שכבר חתמו על הסכם עם אפלייד הם כלל אלקטרוניקה, המחזיקה כ-%31 ממניות אופאל, אורבוטק, המחזיקה בפחות מ-%14 מהמניות, ומנהלי החברה, ביניהם המנכ"ל רפי יזהר המחזיק ב-%3.3 מהמניות. כלל אלקטרוניקה תקבל ממכירת מניותיה תשלום נטו של 35 מיליון דולר, ותכיר ברווח הון של כ-15 מיליון דולר. אורבוטק תמכור מניות בכ-15 מיליון דולר ותציג ברבעון הרביעי רווח הון של 8 מיליון דולר.

אופאל פועלת בתחום בקרת האיכות של חלקים קריטיים בייצור שבבים בתעשיית הסמיקונדקטורים. הכנסות החברה צמחו מ-24.5 מיליון דולר ב-94' ל-44.7 מיליון דולר ב-95'. גם השנה נמשכה הצמיחה המהירה באופאל, ובתשעת החודשים הראשונים של השנה היא הציגה מכירות של 48 מיליון דולר. את השנה היא תסיים עם מכירות של יותר מ-60 מיליון דולר.

הרווח הנקי של אופאל צפוי לעמוד בסוף השנה על יותר מ-12 מיליון דולר. בנוסף אופאל מביאה איתה לאפלייד מטיריאלס מזומנים של יותר מ-30 מיליון דולר, כך שסכום הרכישה נטו הוא בעצם כ-145 מיליון דולר. את העיסקה ביצעו עבור אופאל בנק ההשקעות רוברטסון סטיבנס ונציגתו בישראל, חברת אוורגרין שוקי הון.

הגושפנקא הציבורית הראשונה להצלחה של אופאל היתה במאי בשנה שעברה, כאשר החברה גייסה בוול סטריט 27 מיליון דולר לפי שווי חברה של יותר מ-100 מיליון דולר. בימי הזוהר של תעשיית המוליכים-למחצה נסחרה כבר מניית אופאל במחיר של יותר מ-24 דולר, פי 2 מהמחיר בו נסחרה ביום שישי האחרון. גם על העסקים של אופאל החלו הבעיות בענף להשפיע, ומנהליה הזהירו כי ייתכן מאוד שב-97' החברה כלל לא תצמח. עכשיו, עם הידיעות המעודדות על הנעשה בענף כולו, ובעיקר אחרי הרכישה, מדברים שם על צמיחה חזקה גם בשנה הבאה.

המערכת אותה מייצרת אופאל משתמשת במיקרוסקופים אלקטרוניים, להבדיל מהמיקרוסקופים האופטיים של אורבוט. מיקרוסקופים אלה מאפשרים הגדלה של עד פי 100 אלף. המערכת מודדת את החלקים הקריטיים (CD) של מעגלים משולבים על פרוסות סיליקון (המיועדות להפוך לשבבים) בשוק המכונה SEM-CD.

בתהליך הייצור של השבבים משרטטים על פרוסת הסיליקון קווים זעירים ובלתי נראים. קווים אלה הם שמעניקים לכל שבב את התכונות הייחודיות שלו. החלקים אותם מודדת אופאל הם החלקים הדקים ביותר הנמצאים על כל שבב. המגמה ההולכת וגוברת של מיזעור מזינה את הצורך במוצרי אופאל. המיקרוסקופים האופטיים מתקשים למדוד קווים הקטנים מ-0.8 מיקרון, והיום מדובר כבר על עובי של 0.6 ו-0.3 מיקרון. כאן מולכים המיקרוסקופים האלקטרוניים.

אופאל פורחת בעיקר בארה"ב ובאירופה, שני המקומות שבהם היא מחזיקה ביותר מ-%40 משוק המיקרוסקופים האלקטרוניים למדידת חלקים קריטיים. המתחרה הגדולה ביותר של אופאל היתה עד השנה האחרונה חברת היטאצ'י היפנית. אחת ההצלחות הגדולות של אופאל היא בכך ש"גנבה" מהיטאצ'י נתח שוק של %20 תוך שלוש שנים. פרט למכירות בארה"ב היו לאופאל מכירות במזרח הרחוק - בטייוואן ומעט בדרום-קוריאה. לשוק היפאני היא עדיין לא חדרה.

בתחילת השנה נכנס למשחק גוף שלישי, חברת KLA האמריקנית. KLA היא המובילה העולמית בתחום הבדיקה לתעשיית המוליכים-למחצה, והיא החברה היחידה המתחרה גם באופאל וגם באורבוט.

אופאל רשומה כחברה אמריקנית, אולם הרישום הוא פורמלי בלבד. מתוך 300 העובדים אותם מעסיקה החברה, כ-250 עובדים בישראל. גם המעורבות הגדולה של כלל אלקטרוניקה, שהזרימה לאופאל כסף בתקופת המשבר בחברה ושמחזיקה כ-%31 ממניותיה, מחזקת את הקשר לישראל. מנדי עירד, מנכ"ל כלל אלקטרוניקה, היה גם השושבין הראשי בעיסקת הרכישה הגדולה, ויזהר לא שכח להודות לו על תרומתו הרבה במסיבת העיתונאים שהתקיימה לרגל העיסקה. «מאת יונתן נשיא «אופאל: מה שמיקרוסקופ אלקטרוני יכול לעשות «החברה צפויה לסיים את שנת 96' עם מכירות של 60 מיליון דולר ורווח של 12 מיליון דולר