אורבוט מכשור: היה כדאי לא להכניס אותה לאורבוטק

החברה צפויה לסיים את שנת 96' עם מכירות של 43 מיליון דולר ורווח של 10 מיליון דולר

אורבוט מכשור הפכה לחברה עצמאית מעט לפני המיזוג המפורסם בין אורבוט מערכות לאופטרוטק בשנת 92', שיצר את חברת אורבוטק והשאיר בחוץ את חברת אורבוט מכשור. בעלי המניות של אורבוט מכשור, הידועים כאנשים ממולחים, החליטו להשאיר את החברה, שהיתה אז אלמונית, מחוץ לחגיגה, ולא לתת חצי ממנה לבעלי אופטרוטק. היום הם מקבלים תשואה נאה: אפלייד מטיריאלס תשלם להם 110 מיליון דולר במזומן.

110 מיליון הדולר שיעשו בימים הקרובים את דרכם מארה"ב ייכנסו למספר חשבונות בנק בישראל. את הצ'ק השמן ביותר תקבל חברת אורמת, שמחזיקה ב-%15 ממניות אורבוט. אורמת תקבל 15.3 מיליון דולר במזומן, ולחברה עם בעיות תזרים כמו שלה, מדובר במתנה משמיים. בעל המניות השני בגודלו הוא חברת קרול אקוויזישן, שתקבל תמורת %12 שהיא מחזיקה באורבוט 12.5 מיליון דולר.

בין בעלי המניות הפרטיים מופיעים בראש הרשימה מייסדי אורבוט. אליהו לרנר יפקיד בחשבון הבנק שלו 7.65 מיליון דולר, וצבי לפידות ושמעון אולמן ישלשלו לכיסם 7 מיליון דולר כל אחד.

סכום דומה יקבל גם כל אחד מהאחים לבית ריכטר, קובי ויוחאי. לקובי, שהיה אמור להיות מעורב לפני שנה במכירה בהיקף גדול עוד יותר, של חברת מדינול לג'ונסון אנד ג'ונסון, יש כנראה חיבה לעיסקאות מזומנים דשנות, ו-7 מיליון הדולר שיקבל מאפלייד יצטרפו ל-5 מיליון דולר שלפי ההערכות קיבלו הוא ורעייתו מבוסטון סיינטיפיק תמורת חלק מזערי מאחזקותיהם במדינול.

קבוצה נוספת של משקיעים שירשמו תשואה נאה על השקעתם באורבוט היא הקבוצה שאירגן ב-93' משרדו של אדי שלו, אז נציגה של אוסקר גרוס בארץ ואשר מייצג כיום את אופנהיימר. שלו הכניס לאורבוט קבוצת משקיעים שרכשה כ-%20 מהחברה לפי מחיר מניה של 5 דולרים, ועתה הם יכולים לממש את השקעתם לפי מחיר של 17 דולר. בין המשקיעים שנכללו בקבוצה היו קופות הגמל גמול וגדיש של בנק הפועלים, המחזיקות בכ-%3 ממניות אורבוט כל אחת, וגם קופת הגמל גמולות של בנק הפועלים.

ה-"EXIT" המרשים הנוכחי של המשקיעים שאירגן אז שלו, אינו הראשון. בנקאות ההשקעות של המשרד הישראלי של שלו רשמה עוד קודם מספר הצלחות מרשימות. בין ההשקעות המוצלחות שכבר מומשו ניתן לציין את נייסקום ופגסוס, עבורן ניהל המשרד גיוסי הון, ואת שני מחשבים, אורכית וסקורפיו, בהן השקיע המשרד. כולן הניבו למשקיעים של שלו רווח מהיר וגדול. סביר להניח כי רקורד זה יעזור לו לגייס ביתר קלות כסף לקרן שהוא מתכוון להשיק עד סוף השנה.

אורבוט עוסקת בפיתוח וייצור ציוד אופטי לבדיקת פגמים בקווי ייצור למוליכים-למחצה. המוצר הראשון אותו פיתחה היה מערכת ה-RT - RETICLE INSPECTION. מדובר במערכת הבודקת את המסיכה עליה נבנית התצורה שצריכה לעבור אל פרוסת הסיליקון, ומוודאת שאין הבדל בין התצורה בפועל לתצורה המתוכננת. אורבוט מחזיקה בנתח שוק של יותר מ-%50 משוק בדיקת המסיכות, כאשר המתחרה היחידה שלה היא KLA. שוק היעד למוצר זה הוא קטן יחסית, וסביר להניח כי לא זה המוצר שבגינו קונה אפלייד מטיריאלס את החברה.

המוצר השני של אורבוט, אשר בו טמון הפוטנציאל העיקרי של החברה, הוא ה-WF - WAFER INSPECTION. במערכת משתמשים בתהליך הייצור של פרוסת הסיליקון ותפקידה לשפר את יעילות הייצור במפעל. היא מאתרת זיהומים, חומרים זרים ופגמי ייצור לכל אורך התהליך, ביעילות ובמהירות.

המערכת פועלת בסיוע קרני לייזר ומותאמת כבר עתה לבדיקת שבבים ברמת צפיפות של 0.1 מיקרון, נתון בעל חשיבות עליונה למפעלים המייצרים פרוסות סיליקון, שמורידים כל העת את רמת הצפיפות של השבבים. המתחרות של אורבוט בתחום הן KLA, שמוכרת השנה מערכות כאלה ב-400 מיליון דולר, וטנקור, שמוכרת אותן בכ-100 מיליון דולר.

השנה האחרונה היתה קשה מאוד לחברות בתחום הסמיקונדקטורים, וגם שלוש החברות הישראליות הפועלות בתחום, טאואר, אופאל ואי.ג'י אסוסיאטס, לא נמלטו מהמשבר. אולם לאורבוט היתה 96' שנה מצוינת. מכירות החברה השנה יגיעו לכ-43 מיליון דולר, יותר מפי-2 מהמכירות ב-95', שהסתכמו ב-19 מיליון דולר. ב-94' היו מכירות החברה 8 מיליון דולר. גם בשורת הרווח הנקי אורבוט יכולה להיות גאה. החברה עברה לרווח ב-95', והשנה כבר תרשום רווח של יותר מ-10 מיליון דולר.

בשנה הבאה כבר צפויות המכירות להגיע ל-70-65 מיליון דולר, כאשר ההערכה נעשית על בסיס צבר הזמנות עצום שכבר יש לחברה. בעיקר מרשימות מכירות הWF, שהחלו ב-95' ברמה של 5 מיליון דולר, עלו השנה לכ-12 מיליון וצפויות להגיע ב-97' ל-30 מיליון דולר. השוק למוצר צפוי להגיע בשנה הבאה להיקף של 650 מיליון דולר, כך שיש לחברה עוד הרבה לאן לגדול.

אחד הנכסים הגדולים איתם מגיעה אורבוט לאפלייד מטיריאלס הוא חוזה שיתוף פעולה עם ניקון היפנית, שמפורסמת אולי בתחום המצלמות, אבל גדולה יותר בתחום הציוד למוליכים-למחצה. בינתיים היו המכירות ביפאן כ-7.5 מיליון דולר, רק של ה-RT, אולם נראה כי השנה תתחיל להימכר ביפאן גם ה-WF. השוק היפאני קשה מאוד לחדירה, וההצלחה של אורבוט שם היא הוכחה לעליונות הטכנולוגית שלה. «מאת יונתן נשיא «אורבוט מכשור: היה כדאי לא להכניס אותה לאורבוטק «החברה צפויה לסיים את שנת 96' עם מכירות של 43 מיליון דולר ורווח של 10 מיליון דולר