איתן ורטהיימר: "הרכישה של מניות אורמת ידידותית בלבד"

"יש לנו מו"מ מתמשך עם אורמת. הצענו להם 15 מיליון דולר עבור מפעל מנועי בית שמש" * "אם הם ירצו לתת לי מניות במנועי בית-שמש - אשמח, אם לא - אקים מפעל נוסף" * גורמים באורמת: "לא היה מו"מ עם ורטהיימר"

"אני מת להתחבר איתם" - כך אומר היום (א') איתן ורטהיימר בשיחה עם "גלובס". מי זה 'איתם'? עם בעלי השליטה באורמת, משפחת ברוניצקי. כפי שוורטהיימר כבר הוכיח, כשהוא רוצה משהו הוא מנסה להשיג זאת בכל הכוח (והכסף): ורטהיימר כבר מחזיק ב-%10.5 ממניות אורמת, איסוף שיטתי ומדוקדק שהגיע לשיאו ביום ה' האחרון.

"הרכישה שלי היא ידידותית בלבד, במסגרת מו"מ מתמשך שיש לנו עם אורמת", אומר ורטהיימר, ומגלה כי הציע 15 מיליון דולר עבור רכישת השליטה במפעל מנועי בית שמש. באותה נשימה מזכיר ורטהיימר כי פראט אנד ויטני, הלקוח הגדול ביותר של מפעל מנועי בית שמש, היא שותפה של ישקר ש"הולכת איתנו", וכי אם המו"מ עם אורמת לא יעלה יפה, "אנחנו נקים מפעל משלנו".

משפחת ורטהיימר שוב הצליחה לטרוף את הקלפים בבורסה התל-אביבית, כשקנתה ביום ה' יותר מ-%5 מהונה של חברת אורמת, והגיעה בכך להחזקה של %10.5 מהונה של החברה. ביחד עם פראט אנד ויטני, חברת התעופה האמריקנית, מגיעה ההחזקה לכ-%14 מהונה של אורמת - החזקה המעמידה את הקבוצה כבעלת המניות השנייה בגודלה באורמת. הרכישה, בהיקף כספי של יותר מ-12 מיליון שקלים, נעשתה במחירים של 630 עד 650 נקודות, והקפיצה את שערה של אורמת עד ל-664 נקודות היום - עליה של %18 בתוך חמישה ימים.

הרכישה של מניות אורמת ביום ה' נתפסה כאות הפתיחה במאבק שליטה בין הוורטהיימרים (ישקר) לברוניצקים (אורמת): משפחת ברוניצקי סירבה להכניס את חברת ישקר כשותפה במפעל מנועי בית שמש, ועתה מנסה משפחת ורטהיימר לכפות את כניסתה פנימה באמצעות רכישת מניות אורמת.

יש לציין כי גרעין השליטה באורמת מוחזק היום בידי משפחת ברוניצקי, המחזיקה ב-%57 מהונה של החברה. משפחת ברוניצקי ירדה בהחזקתה בחברה לאחרונה (קודם לכן היא החזיקה יותר מ-%60) לאחר שכלל נכנסה כשותפה פיננסית, ורכשה %10 מהון החברה.

בידי כלל אופציה לחמש שנים להגדיל את החזקתה בחברה ל-%25 (כלומר, משפחת ברוניצקי תמשיך ותידלל, עד להחזקה של כ-%40). כלל וברוניצקי חתומים על הסכם המקנה לברוניצקים זכות סירוב ראשונה על מניות כלל למשך שבע שנים. האפשרות להשתלט על אורמת, כלומר, אינה קיימת למעשה, אבל גם בעל מניות מיעוט באורמת יכול להיות בעל השפעה משמעותית על החברה, ולו באמצעות הטרדה באסיפות הכלליות.

אלא שאיתן ורטהיימר מכחיש את הפרשנות הזו. הוא מאשר כי קנה את מניות אורמת ביום ה', אבל טוען כי הרכישה היא ידידותית בלבד, במסגרת מו"מ מתמשך בין אורמת (מפעל מנועי בית שמש) לבין חברת ישקר. "זה בשום פנים ואופן לא נכון שהם נתנו לי תשובה שלילית ושאני מנסה לכפות עליהם שותפות. אנחנו כבר בשיחות עם יהודה ויהודית (ברוניצקי - א.ר) הרבה זמן, ויש לי רק דברים טובים לומר עליהם.

"אני רוצה להיכנס לבית שמש בגלל הסנרגטיקה בין המפעל וחברת להבים שלנו. אנחנו מדברים על כמה אלטרנטיבות: שותפות, השקעה וכדומה. ואני מוכן לעשות כל דבר כדי לחבר את הפעילות האסטרטגית של שתי החברות. -"אפילו דיברנו על מספרים ראשוניים - ראשוניים בלבד, כי עוד לא עשינו לבית שמש דיו-דיליג'נס - של 15 מיליון דולר שווי למפעלי בית שמש. אני רוצה שבמסגרת היציאה שלהם לבורסה (הכוונה היא לפיצול של אורמת ומנועי בית שמש - א.ר) אני אקבל מניות. אנחנו בדיבורים איתם, ואני חושב שקניית המניות היא פתיחה יפה למערכת יחסים אסטרטגית".

על אף הצגת הדברים המתונה הזו, מבין השורות עולים דברים המטילים בכך ספק. כך, ורטהיימר מודה כי בני הזוג ברוניצקי לא יודעו מראש על כוונתו לקנות מניות באורמת ולהפוך לבעל עניין בה ("לא יכולתי ליידע אותם, כי בתור חברה ציבורית הם היו צריכים לדווח על כך לבורסה") - קשה לראות כיצד הפתעה כזו יכולה לקדם מערכת יחסים עסקית אוהדת בין שני הצדדים.

כך גם פה ושם משתרבבים לדבריו איומים מרומזים על פעילותה של אורמת (במסגרת מפעל מנועי בית שמש). למשל: "הלקוח העיקרי שלהם זה פראט אנד ויטני, ואני השותף של פראט. אם אני אביא את פראט איתי זה רק יכול לעשות להם טוב". או: "אם הם ירצו לתת לי מניות - אשמח, אם לא - אקים מפעל נוסף". -כשביקשנו הבהרות על המשפט האחרון, אמר ורטהיימר כי "הם עושים היום דברים יפים מאוד בתחום היציקות והדיסקים. במוקדם או במאוחר אני אצטרך לקחת חלק בדברים האלה. בכל מקרה, זה לא יהיה על חשבונם, כי הביקוש היום בעולם מאפשר את קיומם של 10 מפעלים בסדר הגודל של בית שמש. הבעיה היום היא של אספקה, לא של ייצור, כך שזאת לא תחרות איתם".

המיליונר הצרפתי יוסף שידלובסקי היה זה שהקים את מפעל מנועי בית שמש. "יהודה ברוניצקי היה תלמיד של שידלובסקי, וגם אני חסיד של מורשתו. יהודה ואני , שנינו, שותפים לחלום שאפשר לקיים בישראל תעשיה של חלקי תעופה", אומר ורטהיימר.

ורטהיימר וברוניצקי אכן דומים במידה רבה, בזן היזמות אותו הם מייצגים. הם לא נמנים עם היזמים הקונסרבטיביים, אלה המתיישרים בשורה אחת עם כולם. שניהם זוכים להערכה רבה, ויחד עם זאת, מקוטלגים כ"אידיאליסטים" או "חולמים".

ורטהיימר מדבר בהתלהבות על החיבור עם ברוניצקי, ועל "הדברים הגדולים שנוכל לעשות יחד". לדבריו, מדובר בשני עסקים שחייבים להתחבר, מאחר שלשניהם אותם לקוחות, אותו שוק, אותם אינטרסים. "אנחנו באותו מועדון, נפגשים כל הזמן עם אותם אנשים, מדובר באותו כוס קפה", הוא אומר.

למרות ההכחשה, אי אפשר שלא לתהות האם ורטהיימר מאיים במרומז על מפעלי בית שמש כי אם הם לא יקבלו אותו כשותף, הם יקבלו אותו כמתחרה, כשהכוח של פראט אנד ויטני - הלקוח הגדול של בית שמש - עומד מאחוריו. ללא ספק איום כזה, ביחד עם איום אפשרי גם דרך רכישת מניות אורמת בבורסה, הוא משמעותי עבור אורמת.

יהודה ברוניצקי, מנכ"ל אורמת, אינו נמצא בארץ, כך שאי אפשר היה היום לקבל את תגובתו. עם זאת, מכיוונה של אורמת נרמז היום כי לא היה מו"מ לשיתוף פעולה בין שתי החברות, וכי אם היו מגעים בין הצדדים, הם לא הגיעו מעולם לשלב רציני. בחברה, כך נאמר, הופתעו לגלות את בעל העניין החדש שלהם.

בנוגע לצד הבורסאי: מכיוון שוורטהיימר מכחיש כי יש לו כוונות עוינות בנוגע לאורמת, הוא גם אינו מאשר כי הוא מתכוון להמשיך להגדיל את החזקתו בחברה (למשל, עד הגעתו לגרעין של %25, בעל מעמד של מיעוט מוגן, שיכול לחסום תוכניות אסטרטגיות של אורמת באסיפות הכלליות שלה). המעט שהוא הסכים לומר בנושא הוא שאינו מתכוון לרכוש מניות אורמת כעת, משום ש"כרגע המחיר גבוה מדי" - בהתייחס לעלייה שהיתה במחיר מניית אורמת הבוקר. «מאת אורנה רביב «איתן ורטהיימר: "הרכישה של מניות אורמת ידידותית בלבד" «"יש לנו מו"מ מתמשך עם אורמת. הצענו להם 15 מיליון דולר עבור מפעל מנועי בית שמש" * "אם הם ירצו לתת לי מניות במנועי בית-שמש - אשמח, אם לא - אקים מפעל נוסף" * גורמים באורמת: "לא היה מו"מ עם ורטהיימר"