אסם: עסקי הגלידה הפסידו כ-25 מ' ש' בתשעת החודשים הראשונים של 97'

ההפסדים, הנובעים מהמשך הוצאות ההחדרה של המותג נסטלה-מוטה, הביאו לירידה של %33 ברווחי אסם ברבעון השלישי

גם ברבעון השלישי של השנה, שהוא באופן מסורתי רבעון חזק מבחינתו של שוק הגלידות, המשיכו עסקי הגלידה של אסם להסב לחברה הפסדים. עסקים אלה, שרשמו הפסד המוערך בכ-25 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 97', היו הגורם המרכזי לירידה של %33 ברווחי אסם ברבעון השלישי ל-14.9 מיליון שקל, לעומת כ-22.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עסקי הגלידה, שהחלו לפעול באוגוסט 96', כבר רשמו הפסד מצטבר של כ-39 מיליון שקל מאז החלו לפעול, אם כי בהנהלת אסם מביעים אופטימיות לגבי עתידם. כזכור, אסם מחזיקה ב-%51 מחברת הגלידות המשותפת לה ולתנובה, אשר מבצעת בשנה האחרונה מאמצי שיווק כדי להמיר את מותגי סנוקרסט וטנא נגה המוכרים למותג נסטלה-מוטה, שעד כניסתה של נסטלה לישראל לא היה מוכר בשוק המקומי. יצוין איפוא, כי היות שאסם לא מחזיקה בשליטה המלאה בעסקי הגלידה, היא מכלילה בדו"חותיה רק מחצית מהפסדיהם.

דרור ברזילי, מנהל הכספים של אסם, אמר היום (ד') ל"גלובס", כי עסקי הגלידה עדיין מחייבים הוצאות מכירה ושיווק גבוהות (אם כי הן נמצאות בשליטה), אשר פוגעות באופן משמעותי ברווחי אסם.

לדבריו, אסם תקטוף את פירות ההשקעה מעסקי הגלידה ב"טווח הקרוב מאוד", אך הוא סירב לנקוב במועד בו עשויה פעילות זו לעבור לרווחיות. ברזילי הוסיף כי אסם רואה בעסקי הגלידה אחד ממוקדי הצמיחה העתידיים שלה, שכיום תופס נתח של %25 משוק שהיקפו מוערך בכ-200 מיליון דולר. ברזילי ציין כי בכוונת אסם להגדיל משמעותית את נתח השוק של חברת הגלידות.

במקביל סבלה אסם גם מחדירתה הראשונית לשוק המצוננים, אליו נכנסה לאחר שרכשה %51 ממניות חברת סלטי צבר. שתי פעילויות חדשות נוספות שפגעו ברווחי אסם הן מפעל החטיפים בסין, אשר נמצא בשלבי הרצה, ומפעל דברי המאפה בהודו, שגם הוא החל לפעול רק לפני מספר חודשים. שני המפעלים החדשים בחו"ל גם כן רושמים הפסדים בשל הימצאותם רק בשלבי הפעלה התחלתיים.

הכנסותיה של אסם ברבעון השלישי, בעיקר בזכות צמיחה בשוק המקומי, הסתכמו בכ-382.4 מיליון שקל, לעומת כ-300 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. העלייה במכירות החברה מיוחסת ברובה להכנסות ראשונות מעסקי הגלידות, מסלטי צבר ומחברת עוף-טוב, שמחצית ממניותיה נרכשו באמצעות חברת טבעול, שאסם רכשה את השליטה בה אשתקד.

בעוד שאסם הצליחה לשמור ברבעון השלישי על שיעור רווח גולמי גבוה של %40.5, פגעו הוצאות המכירה והשיווק שהיו כרוכות בפעילות עסקי הגלידה ברווח התפעולי של החברה. אסם סיימה את הרבעון עם רווח תפעולי נמוך של 9 מיליון שקל (%2.4 מההכנסות), לעומת כ-26 מיליון שקל (%8.7 מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הרוויחה אסם כ-46.8 מיליון שקל, לעומת כ-57.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניטרול תוצאות עסקי הגלידה והפעילויות החדשות בסין ובהודו, מציינים באסם, היתה החברה מסיימת את תקופת הדו"ח עם גידול של %2.2 ברווח הנקי ל-59.2 מיליון שקל.

מחזור ההכנסות של אסם בתשעת החודשים הראשונים של 97' גדל ב-%29 לכ-1.04 מיליארד שקל, בהשוואה לכ-872.6 מיליון שקל אשתקד. גם בתקופה זו, למרות שיפור ברווח הגולמי ובשיעורו, צנח הרווח התפעולי, כתוצאה מהחדרת עסקי הגלידה, ל-43.8 מיליון שקל, בהשוואה ל-72.6 מיליון שקל אשתקד. «מאת אמיר אייזנברג «אסם: עסקי הגלידה הפסידו כ-25 מ' ש' בתשעת החודשים הראשונים של 97' «ההפסדים, הנובעים מהמשך הוצאות ההחדרה של המותג נסטלה-מוטה, הביאו לירידה של %33 ברווחי אסם ברבעון השלישי