אקויטל: נרגילה הפסידה אשתקד 12.7 מיליון שקל, והשקעה של 19 מ' ש' בקזחסטן עשויה לרדת לטמיון

רשות ני"ע עשויה להורות לחברת יואל לפרסם את תוצאותיה העסקיות מחדש, בשל מחלוקת בין הצדדים על דרך הצגתה של ההשקעה בע.ר.מ רעננה

כצפוי, הימים הראשונים של חודש אפריל הם לא רק ימי חמסין מעצבנים, אלא גם כאלו בהם מפרסמות החברות שטרם עשו זאת, את תוצאותיהן העסקיות לשנה שעברה. וכצפוי, האיחור בפרסום הדו"חות מבשר על קטסטרופות עסקיות, שרק הן עצמן יכולות לגרום חום למשקיעים בבורסה.

כך למשל החברה התעשייתית פרדס, שבשליטת שלמה אייזנברג, דיווחה אתמול (א') על הפסד רבעוני של 8.9 מיליון שקל והפסד של 14.2 מיליון שקל בשנה כולה. כך גם קבוצת קיטאל (הכוללת גם את נחושתן השקעות ונחושן נכסים), שמימוש נכסים אגרסיבי בחודש האחרון כבר רמז על מצוקת מזומנים בה היא נתונה, והפסד של 9.3 מיליון שקל אשתקד מאשר זאת.

וישנן כמובן המפסידות הקבועות, חברות כמו רשף מחשבים או מאגמה תעשיות, הדואגות "להפתיע" מידי שנה את המשקיעים בהפסד גדול ומקורי (ראה טבלה מצורפת). לקטגוריה זו ניתן לשייך את חברת אקויטל (לשעבר פספורט), שהשליטה בה עברה לפני כשנתיים מידי ג'ו אלמליח ליובל רן, ולאחר שהאחרון ירד מנכסיו, היא מצויה כיום בידי איש העסקים יעקב מימון.

בארבע השנים האחרונות הפסידה אקויטל כ-120 מיליון שקל, הפסדים שחלקם הגדול משויך למחצית הראשונה של התקופה, בה שלטו בחברה הצמד ג'ו אלמליחדני טולדנו (ההשקעה הזכורה לרע בחברת שואבי האבק האמריקאית רג'ינה ש"שאבה" הפסד של כ-40 מיליון שקל תוך מספר חודשים).

גם בשנתיים האחרונות, בהן הפכה פספורט לחברת חיפושי הנפט הגדולה והכמעט יחידה בישראל (באמצעות יואל, באמצעותה היא שולטת על חברות נפטא, חנ"ל וישראמקו אינק.), נמשכים ההפסדים בחברה - 14.3 מיליון שקל ב-96' ו-9.2 מיליון שקל אשתקד, אולם מדובר בחברה שונה לחלוטין.

אקויטל מודל 97' היא חברת אחזקות בתחומי הנדל"ן, הנפט והמסעדנות, עם היקף מאזן של 283 מיליון שקל, ויתרות נזילות גדולות (מזומן וני"ע) בסכום של כ-100 מיליון שקל. אבל מה שעושה את השוני הוא לא יתרות הנזילות (שהיו בה תמיד), אלא הרכב הבעלים שכולל מלבד מימון גם את משפחת לבנת (תעבורה).

מי שהיתה שם נרדף לביזת הקופה הציבורית בידי הבעלים, בתקופת אלמליח-טולדנו, עשויה להפוך בעתיד הקרוב, אם תיטיב להשתמש במקורות הפיננסיים שבידה, לעסק המניב רווחים, מה שלבטח יאושש גם את מניותיה, הסובלות עדיין מפרמיה שלילית, ונסחרות במחצית ההון העצמי.

למעשה, כל הפסדיה של אקויטל אשתקד נובעים מירושה שהותיר לה הצמד הזכור לרע. רשת המסעדות ביסטופ-נרגילה "תרמה" הפסד של 9.7 מיליון שקל אשתקד, המשקף %85 מתוצאותיה העסקיות (שהסתכמו בהפסד גדול אף יותר של 12.7 מיליון שקל). בתוך השנה הנוכחית רכשה אקויטל את יתרת מניות הרשת, לה גירעון של 15.8 מיליון שקל בהון העצמי.

רכישת חברת הנפט הלאומית (חנ"ל) הכפילה את הכנסותיה של אקויטל ממכירת נפט אשתקד ל-6.3 מיליון שקל. יתרות הנזילות של החברה שהושקעו בבורסה, הניבו לה רווח של 6.3 מיליון שקל. הכנסותיה של ביסטופ-נרגילה הגיעו ב-97' ל-14.6 מיליון שקל, אך מתברר שהרשת, שסניפיה ממוקמים בעיקר בתחנות אוטובוס ציבוריות, מפסידה גולמית.

לקבוצה מספר פרוייקטים מבטיחים בתחום הנדל"ן. כך הפרוייקט של קרית שדה התעופה, הסמוך לנתב"ג, בו מתוכננת בניית 400 אלף מ"ר, או פרוייקט "לב הפארק" ברעננה, שמכירת מאות יחידות דיור שנבנו בו צפויה להניב ליזמים, בהם גם עזרא הראל, רווחים גדולים של עשרות מיליוני דולרים בשנים הבאות.

בין יואל, המחזיקה %20 בפרוייקט, לרשות ני"ע קיימים חילוקי דעות בקשר להצגת השקעה זו. בחודש שעבר הודיע סגל רשות ני"ע ליואל, כי בדעתו לשקול אם הצגת ההשקעה בע.ר.מ רעננה (החברה שבנתה את לב הפארק) לפי שיטת העלות, כפי שנוהגת יואל, היא לפי כללי החשבונאות המקובלים. בהתאם לכך, עשויה הרשות לדרוש מיואל להגיש לה דו"חות כספיים מתוקנים.

דבר אחד שלא השתנה ביואל הוא הסיכון הכרוך בתחום חיפושי הנפט, בו פועלת הקבוצה באמצעות חברות נפטא, חנ"ל וישראמקו. אקויטל מדווחת, כי חלק מעודף העלות שנוצר ברכישת נפטא, בסכום של כ-19 מיליון שקל, יוחס לנכסי נפט וגז בקזחסטן. רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת הלב לאי הוודאות הקיימת בקשר עם ההשקעה בקזחסטן לאור הפסקת הזרמת הכספים לפרוייקט. אם לא יימצא שותף שימשיך את ההשקעות בפרוייקט זה, תאבד נפטא את זכויותיה בפרוייקט, ותיאלץ להפחית את השקעתה בו להפסד.

המנהל הבכיר בקבוצת אקויטל, מנכ"ל יואל, דוד דוד, קיבל אשתקד שכר בעלות של 1.24 מיליון שקל, יותר מ-100 אלף שקל בחודש.«מאת שי שלו«אקויטל: נרגילה הפסידה אשתקד 12.7 מיליון שקל, והשקעה של 19 מ' ש' בקזחסטן עשויה לרדת לטמיון«רשות ני"ע עשויה להורות לחברת יואל לפרסם את תוצאותיה העסקיות מחדש, בשל מחלוקת בין הצדדים על דרך הצגתה של ההשקעה בע.ר.מ רעננ