אקסנט: ההפסדים קטנו, אבל ההון הולך ונגמר

ביוני לפני שנה עמדה מניית אקסנט במחיר השיא שלה, 34 דולר. החברה תכננה אז לבצע הנפקה שנייה ולגייס 60 מיליון דולר. היום, פחות משנה לאחר מכן, נסחרת אקסנט במחיר שפל היסטורי נמוך מ-2 דולר המייצג שווי שוק של כ-18 מיליון דולר לחברה. אבל הנתון החמור והבולט הוא השחיקה המהירה של ההון העצמי שעמד בתום הרבעון הראשון של השנה על מיליון דולר בלבד.

ההתדרדרות המהירה של אקסנט מחברת תוכנה מבטיחה לאכזבה קולוסאלית הואצה בשנת 96' בה רשמה הפסד מצטבר של 21 מיליון דולר. הרבעון הראשון של 97' ממשיך בינתיים את מגמת ההתדרדרות, הגם שקצב ההפסדים ברבעון פחת ל-2 מיליון דולר. שורת המכירות מסבירה טוב מכל את מצבה של החברה. אקסנט סיימה את שלושת החודשים האחרונים עם הכנסות של 727 אלף דולר - סכום נמוך אפילו בשביל חברת סטארט אפ. עם רמת הכנסות שכזו (ששוררת כבר ארבעה רבעונים) אין כמובן כל אפשרות להרוויח. הירידה בקצב ההפסדים נובעת מקיצוץ מצבת העובדים מ-130 עובדים בסוף 96' לכ-85 עובדים כיום.

מי שמונה בתחילת השנה לנשיא החברה, טוד אוסת', אומר בסקירתו לדו"חות כי התוצאות היו צפויות ובהתאם לתוכנית ההבראה של החברה. אקסנט המפתחת כלי תוכנה למתכנתים, החליטה לבצע שינוי כיוון אסטרטגי, ולעבור ממכירה לשוק הקמעונאי לשוק המוסדי. הצרה היא ששינוי כיוון כזה דורש השקעה גדולה גם בפיתוח ובשיווק, ולא ברור אם אקסנט תוכל לעמוד במטלה ללא גיוס הון נוסף. כיוון נוסף שמנסה החברה הוא מכירת שירותי פיתוח משלה ומתן אפליקציות ללקוחות הרוכשים את המוצרים הסטנדרטיים.

אקסנט הצליחה לבסוף לבצע את ההנפקה השנייה בחודש נובמבר האחרון, והספיקה לגייס כ-15 מיליון דולר. אלא שגם הגיוס הזה נשחק במהירות, מה עוד שגם לפניו היה לחברה גרעון של כ-4 מיליון דולר בהון העצמי. בקצב ההפסדים הנוכחי תחזור החברה לגרעון בהון כבר ברבעון הקרוב.

לירידה לגרעון בהון העצמי עלולה להיות גם השלכה על המסחר במנייה. כך למשל הורידה הנהלת בורסת הנאסד"ק לפני כחודש את מניות חברת אקרוס לרשימת ה"בולטין בורד" דלת הסחירות, בשל המעבר להון עצמי שלילי. באקסנט טוענים כי מצב החברה עדיין לא מחייב הפסקת מסחר במנייה. ניתן להניח שאקסנט תנסה לפעול במהירות לגיוס הון נוסף, לפני שתיקלע לפשיטת רגל. את תגובתם של מנהלי אקסנט השוהים בחו"ל לא ניתן היה להשיג. «עמי גינזבורג «אקסנט: ההפסדים קטנו, אבל ההון הולך ונגמר «