בדיקת "גלובס": צה"ל מחזיק מגרשים בשווי מאות מיליוני ד' אך פינויים במקרים רבים אינו כדאי

צה"ל יושב כיום על מגרשים בשווי מאות מיליוני דולרים בערים הגדולות, אך פינויו משם עשוי להיות יקר, ובמקרים רבים לא כדאי - העלתה בדיקת "גלובס".

עוד העלתה הבדיקה, כי בחלק מהמקרים שבהם ביקש צה"ל לפנות נכסים, בעבר התגלו קשיים ניכרים.

הנכס היקר ביותר של צה"ל ומערכת הביטחון הוא חלק גדול ממגרשי הקריה בתל אביב. שווי הקרקע שעליה יושבים משרדים ומחנות שונים, לא כולל בניין משרד הביטחון שפינויו לא עומד על הפרק, נאמד באחרונה, על פי הערכות שונות, ב-50 עד 100 מיליון דולר.

מינהל מקרקעי ישראל ועירית ת"א מנהלים זה שנים מו"מ עם משרד הביטחון על הסדר לפינוי. על פי סיכומים אחרונים, יקבל צה"ל קרקע חילופית במקום נוח, וכן כיסוי להוצאות הקמתם של משרדים בשטח רבבות מ"ר, לדיור חילופי. במהלך המו"מ דרש צה"ל בזמנו לקבל מטרז' גדול יותר מהמטרז' הנוכחי שלו בקריה.

צה"ל תופס גם משרדים ברחוב יפת ביפו ובמקומות סמוכים. גם כאן, בכל מקרה של פינוי, יש לספק לצה"ל וליחידות דיור חילופי.

אחד הנכסים היקרים ביותר של צה"ל הוא מחנה השלישות הראשית ברחוב בן גוריון בר"ג. נראה כי ניתן לפנות את השטח, עשרות דונם לבניה למגורים, ולרכז את המשרדים בבנין חילופי בבעלות או בשכירות.

גם באיזור ירושלים יש לצה"ל כמה שטחים יקרים, ביניהם מחנה שנלר במרכז ירושלים ומחנה קטן יותר בנווה יעקב.

צה"ל מחזיק באיזור חיפה מחנות ומתקנים באיזור הקריות, כולל מחנה כורדאני, ושטח גדול ליד עכו המשמש לצרכי יחידה צבאית גדולה. במסגרת פינוי מחנות צה"ל, אפשר להעביר יחידה זו למקום אחר, ולהקצות את השטח המתפנה לבניה למגורים או לנכסים מניבים. מיפקדת חיל הים יושבת על קרקע יקרה באיזור מגורים מבוקש בחיפה.

בתל אביב מחזיק חיל האוויר בשדה תעופה צבאי ליד שדה דב, קרקע המיועדת על פי תב"ע לבניה למגורים ושויה נאמד בעשרות מליוני דולרים. חיל האוויר הודיע מספר פעמים, כי מסיבות מבצעיות ובטחוניות אין אפשרות לפנות את השטח ולהעביר את השדה למקום אחר.

צה"ל ומשרד הביטחון פינו מספר מתקנים ומחנות בשנים האחרונות. דוגמא מוצלחת הוא מחנה אלנבי, שהקרקע שלו אושרה למגורים, ורובה כבר נמכרה במיכרזים פומביים על ידי מינהל מקרקעי ישראל. אולם במקרים אחרים היו קשיים. לדוגמא, מינהל מקרקעי ישראל מתקשה זה זמן ניכר למצוא קונים, במכרזים, לשטח מחנה מרכוס בחיפה. «מאת אלעזר לוין «בדיקת "גלובס": צה"ל מחזיק מגרשים בשווי מאות מיליוני ד' אך פינויים במקרים רבים אינו כדאי «