ביתילי: הנפקת מבחן לעשרות חברות פרטיות נוספות מסוגה

לראשונה זה תשעה חודשים תנסה מחר חברה פרטית קטנה להיכנס לבורסה, על ידי גיוס של 10 מ' ש' * פרט למשפחת איתני, ממתינים לתוצאות הנפקה זו עשרות בעלי שליטה בחברות פרטיות, שהאופציה הבורסאית שוב קורצת להם

בעיצומו של גל ההנפקות העובר על השוק הראשוני בימים אלו, תצא לדרך מחר גם ההנפקה היוצאת דופן בו - ההנפקה של חברת ביתילי. לראשונה זה תשעה חודשים, תנסה חברה חדשה להיכנס בשערי הבורסה, על ידי גיוס 10 מיליון שקל.

האחרונה שעשתה זאת היתה מולה סנטר. אמנם גם נצבא היא חברה חדשה בבורסה, אבל אופי ההנפקה שלה היה שונה לחלוטין, ובשוק היא נתפסה כחברה ותיקה המבצעת גיוס הון נוסף.

הנפקת ביתילי היא ללא ספק מקרה מבחן (Test Case) לשוק הראשוני. מאות מיליוני השקלים שעברו דרכו בשבועות האחרונים הוכיחו שהעונה בשוק השתנתה, ושאפשר כבר לבצע הנפקות. אבל עד עכשיו לא ברור האם גם הנפקות של חברות חדשות באות בחשבון. מה שבטוח הוא, שתוצאות ההנפקה של ביתילי ירכזו את תשומת הלב של כמה עשרות מנהלים ובעלי שליטה בחברות פרטיות קטנות אחרות, שהאופציה הבורסאית מתחילה לקרוץ להם שוב בימים אלה.

לשאלה המתבקשת מדוע להנפיק עכשיו, עונה אביב איתני, המנכ"ל, דווקא בתשובה מקורית: "וכי מתי כדאי להנפיק? כשהמחירים בשיא, ואחרי ההנפקה למחיר המניה אין ברירה, אלא ליפול? עכשיו זה הזמן להנפיק, לפני גל העליות בבורסה".

אופטימיות אנו מוצאים אצל כל מנהל ובעל שליטה של חברה ערב הנפקתה, אבל אצל איתני מדובר גם בשאפתנות של ממש. לדבריו, ההנפקה מחר היא רק הראשונה במניין, ולא ירחק היום שבו תבצע ביתילי את הנפקתה השנייה.

מחר, בכל אופן, תציע החברה %25 ממניותיה ותגייס 10.1 מיליון שקל, לפי מחיר המינימום. בהנפקה נקבע גם מחיר מקסימום, הגבוה ב-%10 ממחיר המינימום. חלק מההנפקה מובטח מראש: רבע מהמניות בהנפקה יירכשו על ידי 147 עובדי החברה, במחיר המינימום, באמצעות הפטנט שהומצא בימי השפל, הכולל מתן הלוואה בנקאית לעובדים, המובטחת בשיעבוד המניות ושל פיקדון שתפקיד החברה הבת, שתוקם לצורך העניין.

ביתילי עוסקת בשיווק רהיטים, כלי בית ושטיחים באמצעות שתי רשתות של חנויות: רשת "ביתילי" עצמה, המונה כיום 9 חנויות ורשת "שטיחי כרמל", המונה 22 חנויות.

ברשת ביתילי מפעילה החברה בעצמה שש חנויות והשאר באמצעות זכיינים, ואילו ברשת שטיחי כרמל מופעלות 6 חנויות ישירות על ידי החברה, ואילו ה-16 הנותרות מופעלות באמצעות זכיינים. כל אחת מהרשתות אמורה להתרחב בשתי חנויות נוספות במהלך השנה הנוכחית.

עד עכשיו, ביתילי היא ללא ספק סיפור הצלחה. החברה הוקמה בסך הכל לפני שבע שנים, וממשטח תצוגה של 200 מ"ר ברמת גן בתחילת הדרך, היא הגיעה היום לאלפי מ"ר בכל הארץ. תחילה היה עיסוקה היחיד בשיווק רהיטים וכלי בית, אולם במרוצת הזמן נכנסה החברה לשיווק של מוצרים נוספים, משלימים.

כך, למשל, היא משווקת שטיחים גם ברשת ביתילי עצמה, והתוכניות הן להתרחב לשיווק של מוצרי תאורה. בשנה שעברה הגיע היקף מכירות השנתי של החברה לכ-90 מיליון שקל, מהם נותרו 4.5 מיליון שקל רווח נקי.

הדו"חות הכספיים בתשקיף מלמדים על צמיחה מהירה לאורך השנים האחרונות. הצמיחה היתה כה מהירה, שלדברי איתני היא כמעט הביאה לקריסה: הפעילות בשנת 95' מומנה רובה ככולה באשראי שקלי קצר, וזאת דווקא בעיתוי שבו אשראי מסוג זה היה יקר מאוד. הוצאות המימון בשנה זו הרקיעו לכדי 2.3 מיליון שקל פי ארבעה מאשר ב-94' או ב-96'.

שנת 96' הוקדשה, איפוא, להתבססות ולבניית תשתית ניהולית מתאימה יותר לרשת גדולה. ההתרחבות המהירה נעצרה ביוזמת המנהלים. מערכת המחשב הורחבה משמעותית, ולדברי אביב איתני, התארגנות זו היא הסיבה ליציבות בתוצאות הכספיות שהציגה ביתילי לשנת 96', לעומת 95': החברה סיימה את שתי השנים עם היקף מכירות ורווח גולמי זהה.

הרווח התפעולי ירד בשנת 96', אולם הירידה התלולה בהוצאות המימון הביאה בכל זאת לעלייה ברווח הנקי של החברה.

הדו"חות לרבעון הראשון של 97' כבר מצביעים על ירידה בהכנסות וברווח, אולם המנהלים מצביעים על עיתוי חג הפסח כסיבה לכך. הנתונים לארבעת החודשים ינואר-אפריל, שבשתי השנים כוללות את החג, כבר מצביעים על עלייה של %8.7 במכירות השנה לעומת השנה שעברה.

שני התחומים העיקריים שבהם עוסקת ביתילי - שיווק רהיטים ושיווק שטיחים - מאופיינים בתחרות עזה. בתחום השטיחים מתקיימת תחרות עם רשת נוספת, שטיחי ראובן, ועם סוחרים פרטיים רבים שאינם מאוגדים ברשתות. עם זאת יש לחברה יתרון בשם המותג שלה, "שטיחי כרמל".

גם בתחום הרהיטים קיימת תחרות עזה, אם כי בארץ אין בינתיים רשת ארצית נוספת בתחום זה. בעניין זה כדאי לציין את כניסתה של רשת איי.די דיזיין, העומדת להתחיל את פעילותה בארץ; ואת כניסתה הצפויה של רשת איקאה השוודית.

איתני דווקא מברך על כניסתן של רשתות רהיטים עולמיות, והוא אומר כי כניסה כזו תשנה את פני שוק הרהיטים בארץ, כשם שהדבר קרה בתחומים אחרים, שבהם נכנסו רשתות בינלאומיות לפעילות בארץ.

נקודה בעייתית בביתילי היא עובדת היותה רוויה בעסקות בעלי עניין. השליטה בחברה מוחזקת על ידי האחים עופר ואביב איתני - כל אחד מהם מחזיק לפני ההנפקה בשליש מהמניות. עופר מוגדר כנשיא החברה, ואביב כמנכ"ל. הוריהם, חיים ואורה איתני, מחזיקים כל אחד בשישית מהמניות. חיים איתני הוא יו"ר הדירקטוריון ואילו אורה איתני אינה מועסקת בחברה.

כרגיל בהנפקות של חברות חדשות, נחתמו בין החברה ובין בעלי השליטה הסכמי שכר. עלות העסקתו של עופר איתני מסתכמת ב-38 אלף שקל בחודש, של אביב איתני ב-35 אלף שקל בחודש, ושל חיים איתני ב-22.6 אלף שקל בחודש. מדובר בעלויות נמוכות משמעותית מהממוצע הבורסאי, שעמד אשתקד על 77 אלף שקל בחודש.

לצד השכר השוטף, מבוסס תגמולם של המנהלים על בונוסים. על רווח לפני מס של עד 8 מיליון שקל בשנה, יקבלו עופר ואביב איתני בונוס של %4 מהרווח לפני מס, כל אחד, וחיים איתני יקבל %2 נוספים. בשנים עם רווח לפני מס של מעל 8 מיליון שקל, יקבלו הנשיא והמנכ"ל בונוס של %6 ויו"ר הדירקטוריון %3. בשנת 96' הסתכם הרווח לפני מס של החברה ב-7.5 מיליון שקל.

אלא שבהסכמי ההעסקה לא מסתיימות עסקות בעלי העניין בביתילי. משפחת איתני מחזיקה בבעלות המלאה על חברת תעשיות שטיחי קיסריה, שרכשה בשנת 94' את קווי הייצור, הציוד והמלאי של תשלובת שטיחי כרמל מידי כונס הנכסים שלה.

תעשיות קיסריה מהווה את הספק העיקרי של ביתילי בתחום השטיחים, ובשנה שעברה היה היקף הקניות ממנה %35 מכלל הקניות של שטיחים, כולל ייבוא. על פי הסכם ניהול שנחתם ערב ההנפקה, תקבל ביתילי סכום של 4,000 דולר בחודש מקיסריה עבור שירותי ניהול שיעניקו לה מנהלי ביתילי.

עסקות בעלי עניין נוספות, אם כי מהותיות פחות, יש בין ביתילי ובין חברת קלאסיגן, הנמצאת בבעלות עופר איתני, וכן עם חברת תעשיות שטיחי ברקן, חברה בת של תעשיות שטיחי קיסריה.

הניסיון הבורסאי מלמד, כי ריבוי עסקות בעלי עניין אינו בריא בדרך כלל לחברה הבורסאית.

עם זאת יש להדגיש, כי מדו"ח פרופורמה שערכה החברה, ואשר כלל התאמה היסטורית לגבי הסכמי ההעסקה של המנהלים והסכם הניהול עם תעשיות קיסריה, שנחתמו ערב התשקיף, מתקבלים שינויים קלים בלבד ברווחים: בשנת 96' הרווח הנקי פרופורמה נמוך ב-90 אלף שקל לעומת הרווח המדווח, ואילו בשנת 95' הרווח הנקי פרופורמה גבוה ב-43 אלף שקל לעומת הרווח המדווח. «מאת שלמה פרידמן «ביתילי: הנפקת מבחן לעשרות חברות פרטיות נוספות מסוגה «לראשונה זה תשעה חודשים תנסה מחר חברה פרטית קטנה להיכנס לבורסה, על ידי גיוס של 10 מ' ש' * פרט למשפחת איתני, ממתינים לתוצאות הנפקה זו עשרות בעלי שליטה בחברות פרטיות, שהאופציה הבורסאית שוב קורצת להם