בריטיש איירוספייס תשתף פעולה עם לוקהיד-מרטין בפרוייקט GSF

מכה קשה לבואינג, המתמודדת אף היא על ייצור מטוס הקרב העתידי, בשווי 200 מיליארד ד'

שני תאגידים משני עברי האוקיינוס האטלנטי, בריטיש אירוספייס ולוקהיד-מרטין, ישתפו פעולה בפרוייקט ה-GSF בהיקף פוטנציאלי של 200 מיליארד דולר

תאגיד בריטיש אירוספייס הבריטי, הודיע אמש (ד'), בסלון האווירי בלה בורז'ה, כי החליט להצטרף לתאגיד לוקהיד-מרטין האמריקני בפרוייקט מטוס הקרב העתידי של ארה"ב, המכונה GSF. הפרוייקט מתייחס לייצור 3,000 מטוסי קרב בשלב הראשון, והיקפו הכולל עשוי להגיע ל-200 מיליארד דולר, ואולי אף למעלה מזה.

החלטת בריטיש אירוספייס להצטרף לפרוייקט הנחיתה מכה כואבת על חברת בואינג, שקיוותה לשתף פעולה עם הבריטים בפרוייקט. גם בואינג וגם לוקהידמרטין נבחרו ע"י משרד ההגנה האמריקני לפיתוח אב-טיפוס למטוס העתידי. יצויין כי בואינג לא ייצרה מטוס קרב זה עשרות שנים.

מומחים העריכו אמש, כי ההסכם הנוכחי יוביל להידוק הקשרים בין החברות, ואף לחתימת ברית הגנה טראנס אטלנטית, שתניב פירות בעשורים הבאים. האנליסט ביירון קאלן מחברת מריל לינץ' העריך, כי ההסכם הוא צעד ראשון בדרך למיזם משותף רחב יותר, ולדעתו החלטת בריטיש אירוספייס להצטרף ללוקהיד-מרטין אינה מתמקדת רק בפיתוח סוג מטוס אחד.

החברות ייצרו בתקופה הקרובה שני אבי-טיפוס למטוס, בהיקף 719 מיליון דולר. הפנטגון יבחר בין מטוסי בואינג ללוקהיד-מרטין בשנת 2001.

עם קבלת אישורי הייצוא למטוס GSF, עשוי היקף הפרוייקט להגיע אף ל-750 מיליארד דולר ולשנות את פני תעשיית האירוספייס העולמית. המטוסים צפויים להיקלט גם בבריטניה ובמדינות נוספות.

ה-GSF יחליף את מטוסי אף-16 של חיל האוויר האמריקני, מטוסי הארייר ואף-18 של הצי האמריקני. המטוס יהיה מסוגל להמריא בצורה אנכית, ממסלולים קצרים, בדומה להארייר, שאף הוא פרי תיכנון של בריטיש איירוספייס. «מאת דרור מרום «בריטיש איירוספייס תשתף פעולה עם לוקהיד-מרטין בפרוייקט GSF «מכה קשה לבואינג, המתמודדת אף היא על ייצור מטוס הקרב העתידי, בשווי 200 מיליארד ד'