גל-שוהם: תשובה מסתפק, בינתיים, בהנפקת אג"ח בלבד

יצחק תשובה מוציא מחר לבורסה חברה רביעית שבשליטתו * גל שוהם, המפעילה ומספקת דלק ל-17 תחנות, תגייס מחר 41 מיליון שקל רק באג"ח סטרייט ואופציות לאג"ח * הנפקת אקוויטי מתוכננת בשלב הבא

שבוע ההנפקות הנוכחי פורה במיוחד בכל הנוגע לחברות בורסאיות חדשות: לודן חברה להנדסה יצאה בתחילת השבוע; גל-שוהם שבבעלות תשלוז נכסים תנפיק מחר; ואפקון, החברה הבת של פויכטונגר, תחתום את הסדרה מחרתיים.

גל-שוהם היא יוצאת הדופן בין השלוש, שכן היא תנפיק רק אג"ח סטרייט ואופציות לאג"ח, כשהנפקת המניות מתוכננת רק לשלב מאוחר יותר בעתיד.

40.9 מיליון שקל - זה הסכום שתגייס מחר גל-שוהם, הנמצאת בבעלות ובשליטה מלאות של תשלוז נכסים. לצד האג"ח סטרייט, תנפיק גל-שוהם גם אופציות לאג"ח, שאם ימומשו כולן, תגייס החברה עד פברואר 98' סכום של 13.6 מיליון שקל נוספים.

גל-שוהם מפעילה ומספקת דלק ל-17 תחנות דלק ברחבי הארץ. באופן יוצא דופן בנוף ההנפקות, מתחייבת גל-שוהם לייעד את כספי ההנפקה אך ורק לשם השקעה בתחנות תדלוק חדשות שהחברה תקים או תפעיל; או להשקעה ברכישת זכויות לאספקת מוצרי נפט לתחנות תדלוק נוספות.

יתירה מזו: עד שיושקעו הכספים בתחנות דלק חדשות, מתחייבת החברה בתשקיף להשקיע את כספי ההנפקה אך ורק בפיקדונות ובאג"ח ממשלתיות, או לחלופין באג"ח קונצרניות שקיבלו דירוג -AA מחברת המידרוג מעלות, או אג"ח מקבילות בחו"ל. במילים אחרות - השקעה במניות או באג"ח זבל לא נראה בדו"חות של גל-שוהם. -הנפקת אג"ח סטרייט רגילה אינה מקובלת כל-כך במקומותינו, למרות שלאחרונה ראינו כאלה יותר מבעבר (הכשרת הישוב, הוד מגדלי על, ואלרוד שאף היא תנפיק מחר). כדי להגדיל את האטרקטיביות של ההנפקה, הכניסה החברה אלמנט "מנייתי" לאג"ח: לצד הריבית הקבועה, ששיעורה ייקבע במכרז, יקבלו המשקיעים תוספת ריבית משתנה.

ריבית המינימום במכרז היא %0.1 לשנה, וריבית המקסימום %3.7. משקיעים מוסדיים, שהתחייבו לרכוש %50 מהאמיסיה, קבעו במכרז המוקדם ריבית של %2.9. תוספת הריבית תשתנה מדי שנה, והיא תהיה פונקציה של מרווח השיווק של החברה. מרווח זה מוגדר כהפרש בין מכירות החברה בתחנות הדלק ובין עלות המכירות. חישוב המתבסס על הדו"חות הכספיים לשנת 96', נותן תוצאה של %0.83. בכל מקרה, קבעה גל-שוהם תקרת ריבית של %7.

גל-שוהם עוסקת, כאמור, בשיווק של מוצרי דלק בתחנות דלק וכן ללקוחות גדולים באופן ישיר. נכון להיום, יש לחברה הסכמים עם 16 תחנות - ב-9 מהן מדובר בהסכמי הפעלה וב-7 נוספים בהסכמי אספקה. כל התחנות נושאות אמנם שלטים עם שם החברה, אולם התחנות מהסוג הראשון מופעלות ישירות על ידי החברה, בעוד שאלה מהסוג השני מופעלות על ידי גורמים אחרים, ורק רוכשים את מוצרי הנפט מהחברה. -מה שעוד עולה מהתשקיף הוא הצמיחה המהירה בהכנסות החברה. הצמיחה בהכנסות צפויה ככל הנראה להימשך, שכן ב"צנרת" קיימות 11 תחנות נוספות הנמצאות בשלבי בנייה שונים, וזאת לאחר שכבר עברו הליך של שינוי ייעוד. תשעה מתוך ה-11 מתוכננות להיפתח במהלך השנה הקרובה.

בנוסף ל-11 תחנות אלה מחזיקה החברה ב-13 תחנות נוספות, שהליך שינוי ייעוד הקרקע בהן טרם הושלם. מרביתן נמצאות בשלב שלפני דיון בוועדות המקומיות או המחוזיות, שיאשרו את השינוי. על פי הערכת מנהלי החברה תוכל גל-שוהם להגיע להסכמי הפעלה והספקה עם 40 תחנות דלק עד סוף 98'.

עם כל זאת, עולה מהתשקיף כי הפעלה ואספקה של דלקים הן תחומים בעלי מחזורים גבוהים, אבל עם שיעורי רווחיות נמוכים יחסית. המחזור הכולל של החברה בשנת 96' היה 130 מיליון שקל, אך הרווח הגולמי ממנו הסתכם ב-5.6 מיליון שקל בלבד - %4.3. רווח הון ממכירת קרקע שיפרה משמעותית את נתוני השורה התחתונה - רווח נקי של 4.7 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 97' כבר עלה המחזור ל-44.6 מיליון שקל, אולם הרווחיות הגולמית נפלה ל-%2.7 בלבד. הסיבה היא הסכם להספקה לחברת החשמל, שהרווחיות ממנו אפסית. הרווח הנקי שנותר ממחזור המכירות הגבוה הוא 168 אלף שקל. «מאת שלמה פרידמן «גל-שוהם: תשובה מסתפק, בינתיים, בהנפקת אג"ח בלבד «יצחק תשובה מוציא מחר לבורסה חברה רביעית שבשליטתו * גל שוהם, המפעילה ומספקת דלק ל-17 תחנות, תגייס מחר 41 מיליון שקל רק באג"ח סטרייט ואופציות לאג"ח * הנפקת אקוויטי מתוכננת בשלב הבא