דיאטת הפלאים של קרדוסו הצליחה

צמצום השומנים של החברות הברזילאיות הגדולות הפך אותן לתחרותיות יותר, ונתן לבורסה בברזיל דחיפה למעלה

"החברות בברזיל קצת נבהלו", נזכר נשיא ברזיל, פרננדו הנריק קרדוסו, כאשר הוא מדבר על תוכנית הריאל להדברת האינפלציה שיזם ב-1994 כאשר שימש שר האוצר. החברות ניצבו בפני מהלומה כפולה: מצד אחד, ייצוב מחירים חסר תקדים, אשר שם קץ לחופש שהיה להן לגלגל את העלויות על הלקוח; מצד שני, יבוא מואץ שנגרם כתוצאה מפתיחת השוק. אולם הרפורמות שיזם קרדוסו אילצו את החברות להתאים עצמן למצב החדש.

התוצאות מתחילות להיות ניכרות בשטח. חברות ברזילאיות מעצבות עצמן מחדש. המנהלים שלהן הבינו שקרדוסו, בניגוד לנשיאים שקדמו לו, לא יוציא אותן מהבוץ בעזרת סובסידיות ופיחותים. הצרכנים הברזילאים יוצאים נשכרים מהתמורות הללו ונהנים מתוצרת משופרת במחירים יציבים. ציפיות לרווחים אף סייעו לדחוף קדימה את הבורסה של ברזיל ב-%94, במונחים דולריים, במהלך 12 החודשים האחרונים.

אולם קיים גם חיסרון: בעוד ששיעור האבטלה בכל רחבי המדינה עומד על %6, באזור התעשייתי של סאו-פאולו הגיע שיעור הלא-מועסקים ל-%15, כתוצאה מצעדי התייעלות ופיטורין או העברת מפעלים למחוזות שבהם עלות הייצור זולה יותר.

דוגמה לחברה שעברה בהצלחה את התמורות הכלכליות, היא ענקית עיבוד המזון סדיה קונקורדיה. לפני שנה צנחו מכירות החברה ורווחיה לשפל חסר תקדים כתוצאה מתוכנית הריאל. הייצוא, האחראי ל-%20 ממכירותיה של סדיה, נפגע בשל כוחו של המטבע החדש, הריאל.

הלחץ שנגרם דחק את יו"ר סדיה, לואיז פרננדו פורלן, לעצב מחדש את החברה. "אנחנו פועלים בכלכלה פתוחה, עולמית, וכדי לשרוד, אנחנו חייבים להתחרות בסטנדרטים עולמיים הגבוהים ביותר", הוא אומר. כדי להתייעל הוא חילק את החברה לשלושה קווי ייצור - תבואה, בשר ומזון מעובד. ממאי 1996, הוא פיטר 5,000 עובדים, סגר שני מפעלי עופות כושלים והשקיע 100 מיליון דולר בחידוש פניהם של שאר המפעלים. התוצאה: התפוקה לעובד עלתה ב-%25 והעלויות הקבועות ירדו ב-%11.

גם יצרני בגדים ונעליים, הנאבקים ביבוא אסיאתי זול, מחזירים מלחמה. יצרן נעלי ההתעמלות קמבוצ'י, לדוגמה, רשם צניחת רווחים מ-199 מיליון דולר ב1995 ל-164 מיליון דולר בשנה שעברה. לפני תום השנה, החליטו מנהלי קמבוצ'י לפטר שליש מבין 8,600 העובדים ולהעביר את הייצור מסאו-פאולו לצפון מזרח ברזיל, שם נמוכות עלויות העובדים ב-%20. יצרן חולצות הטריקו ונטק טקסטיל מוציא 140 מיליון דולר כדי להשלים את "אחד ממפעלי האריגה המשולבים המתקדמים ביותר בעולם" הממוקם בצפון מזרח המדינה, כך על פי ניתוח שנעשה על ידי בנקו פטרימומו מסאו פאולו, המסונף לסולומון בראדרס. עכשיו שובר היצרן את היבוא מסין עם חולצות שמחירן 75 סנט.

כדי להתמודד עם השינויים נאלצו חברות רבות בברזיל לשבור את המבנה הארגוני המיושן שלהן. וי.פי.סי, חברה ציבורית למוצרי נייר, מתכננת להשקיע עד 800 מיליון דולר כדי להגדיל את התפוקה ב-%40 בשנה במשך שלוש השנים הקרובות. יצרנית המטוסים אמבראר, שהופרטה בדצמבר 1994, מתמקדת היום בלוגיסטיקה, במטרה לקצץ בחצי את זמן בניית מטוסיה. באמצע יוני הכריזה על חוזים שקיבלה, בערך של יותר ממיליארד דולר, לאספקת גירסה של אי.אם.בי. 145, מטוס הנוסעים הסילוני, לחברות בנות של אמריקן איירליינס וקונטיננטל איירליינס.

במטרה למשוך מקורות בינלאומיים, פותחות חברות ברזילאיות רבות את עסקיהן לבדיקות מעמיקות, ומאמצות לראשונה סטנדרטים אמריקניים בחשבונאות. צעד כזה כבר השתלם לרשת הסופרמרקטים פאו דה אקוקר. במאי השנה היא הפכה לקמעונאית הברזילאית הראשונה הרשומה בבורסה הניו-יורקית, עם הנפקה של 150 מיליון דולר בתעודות פיקדון. מצפים כי סדיה ולפחות 10 חברות ברזילאיות אחרות ילכו בעקבותיה עוד השנה.

קרדוסו, התומך בתהליך העיצוב מחדש, מודה כי פיטורים יכולים להביא למתח חברתי במדינה שבה רמות האבטלה היו תמיד נמוכות. וככל שהחברות הגדולות יתבססו, כך יעלמו החברות הקטנות. אולם אין כל מוצא אחר, והחברות הברזילאיות מתמודדות, בינתיים, בכבוד. « «דיאטת הפלאים של קרדוסו הצליחה «צמצום השומנים של החברות הברזילאיות הגדולות הפך אותן לתחרותיות יותר, ונתן לבורסה בברזיל דחיפה למעלה