דן שומרון פנה למרכז פרס בהצעה להקמת המעבר הבטוח בין עזה ליריחו

נציגי איגוד לשכות המסחר לא קיבלו אשרות כניסה לכנס במרוקו

הרמטכ"ל לשעבר, דן שומרון, פנה לפני כחודש למרכז פרס לשלום, בהצעה להקים את המעבר הבטוח בין עזה ליריחו. לצורך זה נועד שומרון עם ראש המרכז, שמעון פרס. כך אישר היום (ג') בשיחה עם "גלובס" מנכ"ל המרכז, אורי סביר.

במסגרת הסכם אוסלו והסכמי ההמשך שנבעו ממנו, התחייבה ישראל לאפשר מעבר פלשתיני בין עזה לגדה באיזור יריחו. תחילה הוזכרו כבישים קיימים, בהם יורשו הפלשתינים לנוע לסירוגין, אולם נוכח צרכי הביטחון הוחלט לבחון רעיונות אחרים. בין השאר, הוזכרה האפשרות לבניית כביש עילי, או רכבת עילית מהירה, שיאפשרו תנועה פלשתינית מבלי לחשוש מהסתננות גורמי טירור לתחומי ישראל באמצעות המעבר הבטוח. במעבר זה אמורים לנוע גם מסורבי כניסה לישראל מסיבות בטחוניות.

ככל הידוע, הופקדו מכתבי הסכמה ישראליים ופלשתינעים להקמת המעבר. ישראל מחוייבת לממש את הסכמתה להקמתו בהקדם, על פי לוח הזמנים של ההסכמים עם הפלשתינים.

ל"גלובס" נמסר, כי שומרון מנהל מגעים עם חברות ביפאן לגיבוש קונסורציום, שיתמודד על הפרוייקט. המגעים מתנהלים עם חברה למימון וחברה מבצעת. על רקע עניינה של ממשלת יפאן להגביר את מעורבותה באיזור, נבדקה גם האפשרות לקבלת סיוע ממשלתי יפאני לקונסורציום.

"שומרון פנה כיזם, כמי שמעוניין להקים גשר עילי. מרכז פרס, ופרס עצמו, תומכים בפרוייקט ונמצאים במגעים ראשונים עם הרשות הפלשתינית וגורמים בממשלה כדי לסייע במימושו", ציין סביר. לדבריו, יש נכונות משני הצדדים לבצע את הפרוייקט.

נציגות מרוקו בישראל סירבה לפני כשבועיים להעניק אשרת כניסה לנציגי איגוד לשכות המסחר, שהוזמנו לכנס לשכות המסחר האירופיות והים-תיכוניות. כך נודע ל"גלובס".

לקראת האירוע פירסם אחד מעיתוני האופוזיציה התקפה חריפה על עצם הזמנתה של ישראל למרוקו, למרות שמדובר בכנס הנערך תחת המטריה האירופית.

ראש הנציגות המרוקנית בישראל, טלאל גופראני, עזב את הנציגות, וממלא מקומו, לחסיין אז'יט, אישר את המידע, אולם סירב לנמק את אי מתן האשרות. כן סירב להתייחס לשאלה, אם אנשי עסקים יכולים לקבל כיום ויזות למרוקו. בנציגות לא התייחסו לשאלה, אם גופראני יצא לחופשה או שבכוונתו לא לשוב לישראל.

מאז חילופי השלטון בישראל נמצאים היחסים בין רבאט לירושלים בתהליך מתמשך של התקררות. «מאת אורה קורן «דן שומרון פנה למרכז פרס בהצעה להקמת המעבר הבטוח בין עזה ליריחו «נציגי איגוד לשכות המסחר לא קיבלו אשרות כניסה לכנס במרוקו «מאת אורה קורן «דן שומרון פנה למרכז פרס בהצעה להקמת המעבר הבטוח בין עזה ליריחו «נציגי איגוד לשכות המסחר לא קיבלו אשרות כניסה לכנס במרוקו