דסק"ש ופי.אי.סי משקיעות 25 מ' ש' ב-%11 ממניות המ-לט

ההשקעה תיעשה לפי שווי חברה של 197.5 מיליון שקל - %7.5 פחות מהשווי בבורסה

שבוע אחרי ההודעה על רכישת השליטה בחברת אוטו ר.צ, מודיעה דסק"ש על השקעה משמעותית נוספת. דסק"ש, יחד עם "אחותה" פי.אי.סי, חתמו בסוף השבוע שעבר על הסכם להשקעה בחברת המ-לט. שתי החברות מקבוצת אי.די.בי ישקיעו בהמ-לט 25.4 מיליון שקל, בחלקים שווים, תמורת %11.3 ממניותיה.

הרכישה תתבצע בדרך של הקצאת מניות. מחיר המניה בהקצאה יהיה 19.75 שקל - נמוך ב-%7.5 ממחיר המניה בבורסה. עם זאת, המחיר בהשקעה גבוה ב-%9.7 מהמחיר הממוצע של המניה בחודש האחרון - 18 שקל. ההשקעה נעשית לפי שווי חברה של 197.5 מיליון שקל לפני הכסף ו-223 מיליון שקל אחרי הכסף. שווי השוק של המ-לט מסתכם כיום, לפני ההשקעה, ב-213.5 מיליון שקל.

המ-לט עוסקת בייצור אביזרי צנרת למערכות פיקוח ובקרה תעשייתיות. המוצרים נמכרים בעיקר לבתי הזיקוק, מפעלי פטרוכימיה, תעשיית המזון והתרופות, תחנות כוח ועוד. בנוסף, מחזיקה החברה ב-%51 ממניות חברת HTC, שמייצרת את אותם מוצרים של החברה האם, אלא שהם מיועדים לתעשיית האלקטרוניקה.

בעלי השליטה בחברה הם בני משפחת טופז. שמואל טופז, תמר טופז, דן טופז ועזבונו של צבי טופז ז"ל מחזיקים ב-%65.8 מהמניות, בחלקים שווים. בינואר 96' רכש תד אריסון בבורסה %6.7 ממניות החברה תמורת 5 מיליון שקל, דהיינו לפי שווי של כ-75 מיליון שקל. בהמשך רכש אריסון מניות נוספות וכיום הוא מחזיק ב%9.2 ממניות החברה.

בחודש יולי 96' נכנסה משפחת גילינסקי להשקעה בחברה, באמצעות חברת BLUEHILL DEVELOPMENT שבבעלותה. בלוהיל רכשה בדרך של הקצאה %8 ממניות המ-לט תמורת 5 מיליון דולר. מחיר זה שיקף אז שווי של 200 מיליון שקל לחברה, והיה גבוה ב-%43 משווי השוק של המ-לט אז בבורסה. עתה, כאמור, נכנסת דסק"ש להשקעה לפי שווי של 223 מיליון שקל.

על פי ארבעת הרבעונים האחרונים שדווחו, לא ניתן לחשב להמ-לט מכפיל רווח, שכן במחצית השנייה של 96' ספגה החברה הפסד. על פי גילום שנתי של הרווח במחצית הראשונה של 97' נסחרת החברה במכפיל רווח של 790. הסיבה לשווי הגבוה של המ-לט, אשר קיבל עכשיו גם גושפנקא מקבוצת דסק"ש, נעוצה ככל הנראה בחברה הבת HTC.

HTC הוקמה על ידי המ-לט, כאמור, על מנת לשווק את מוצרי החברה לתעשיית האלקטרוניקה, ובעיקר לתעשיית הסמיקונדקטורים. ההתפתחות המהירה של תעשיית הסמיקונדקטורים יצרה עודפי ביקוש גדולים למוצריה של HTC, אשר היתה מוגבלת מבחינת כושר הייצור שלה.

לפיכך, החלה המ-לט להכניס שותפים שהשקיעו ב-HTC, וזאת על מנת לממן את הרחבת כושר הייצור. בסוף 93' רכשה חברת מהלכים, זרוע השקעות הון סיכון של קבוצת אי.בי.אי, %20 ממניות HTC לפי שווי של 3 מיליון דולר לפני הכסף; בתחילת 95' רכשו ממד הבורסאית ו-10% KINETICS מהמניות לפי שווי של 6 מיליון דולר, לפני הכסף; ובנובמבר 95' רכשה אפלייד מטיריאלס %9.7 ממניות HTC לפי שווי של 15 מיליון דולר לפני הכסף. אחרי כל ההשקעות הללו נותרה המ-לט עם אחזקה של %51 ממניות HTC כיום.

עם זאת, ברבעונים האחרונים נפגעה HTC מהמשבר העולמי בשוק הסמיקונדקטורים, מה שגרם לה לירידה משמעותית ברווחים. במיוחד בא הדבר לידי ביטוי ברבעון האחרון של 96', אותו סיימה המ-לט כולה בהפסד של 671 אלף שקל, ממחזור של 6.8 מיליון שקל. ברבעון זה נבלמה הצמיחה המהירה שאפיינה את המ-לט. שנת 96' כולה הסתיימה עם רווח נקי של 282 אלף שקל בלבד, ממחזור מכירות של 36.5 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 97' חלה אמנם התאוששות, ומכירות המ-לט זינקו לרמה של 11.8 מיליון שקל, מהם נותר רווח נקי של 552 אלף שקל. אלא שברבעון השני של 97' שבה המ-לט והפסידה 412 אלף שקל, וזאת למרות שמכירות החברה המשיכו לגדול והסתכמו ברמת שיא של 13.1 מיליון שקל.

בתשובה לשאלה האם מחיר השוק של המ-לט, לפיו גם בוצעה ההשקעה של דסק"ש, אינו גבוה מדי נוכח הרווחים הנמוכים וההפסדים ברבעונים האחרונים, אומר היום דב תדמור, מנכ"ל דסק"ש, כי הערכת חברות לצורך השקעה אינה נעשית על פי ביצועי העבר, אלא על פי הציפיות לעתיד.

"המ-לט היא חברה בתחילת דרכה, שפועלת בענף הצומח באופן לא רגיל. עשינו בדיקת שוק ומצאנו שיש לחברה פוטנציאל גדול; הטכנולוגיה של החברה ברמה גבוהה מאוד. מי שמבקר במפעל החדש שלה בציפורי לא יכול שלא להתפעל מהטכנולוגיה המתקדמת". «מאת שלמה פרידמן «דסק"ש ופי.אי.סי משקיעות 25 מ' ש' ב-%11 ממניות המ-לט «ההשקעה תיעשה לפי שווי חברה של 197.5 מיליון שקל - %7.5 פחות מהשווי בבורסה