דסק"ש רכשה את השליטה בר.צ תמורת 23 מיליון שקל

החברה הבת אלבר רכשה %74 ממניות ר.צ מידי בעלי השליטה ב-%30 מעל למחיר בבורסה

חברת דיסקונט השקעות חתמה על הסכם לרכישת השליטה (%73.9) בחברת ר.צ, המתמחה בתחום ההחכרה התפעולית של כלי רכב, תמורת סכום של כ-23 מיליון שקל. המניות נרכשו מארבעת בעלי השליטה של ר.צ. - אבשלום בורנשטיין (%18.5), חיים מנדלסון (%18), בועז לביאנט (%18) ואברהם אנג'ל (%19.4).

המחיר שנקבע בעיסקה משקף שווי של 31.1 מיליון שקל לר.צ, והוא גבוה ב-%30 מהשווי לפיו נסחרות המניות בבורסה. הרכישה של דיסקונט נעשתה דרך החברה הבת בבעלות מלאה אלבר, העוסקת בתחום הליסינג המימוני לכלי רכב.

תחום הליסינג לכלי רכב נחלק לשני תתי תחומים - ליסינג מימוני והחכרה תפעולית. בין שני תתי התחומים יש הבדלים שונים, כמו תקופת ההחכרה (ליסינג נעשה לרוב לתקופות ארוכות יותר), שיטה שונה לרישום חשבונאי והבדלים במיסוי. -אלבר עסקה עד כה בעיקר בליסינג מימוני, ורכישת ר.צ נועדה בין היתר לאפשר לה כניסה לסוג חדש של שירותים. לדברי מנכ"ל אלבר, אבשלום הרשקוביץ, רכישת השליטה בר.צ נובעת בראש ובראשונה ממניעים תפעוליים, ובשלב זה עדיין לא נדונו אפשרויות של גיוס הון נוסף לחברה בבורסה.

תחום הליסינג המימוני נחשב לגדול ותחרותי יותר, ופעילות בו עוד 8 חברות בנקאיות ושתי חברות בורסאיות - זלר אבלגון וח.ל מימון מקבוצת החברה לישראל. חברה נוספת, גזית ליסינג, נרכשה באפריל השנה על ידי זלר אבלגון.

ר.צ סיימה את שנת 96' עם הכנסות בסך 90.2 מיליון שקל ורווח נקי של 1.6 מיליון שקל. את המחצית הראשונה של 97' סיימה עם הכנסות של 47.9 מיליון שקל ורווח נקי של 2.3 מיליון שקל. ההון העצמי שלה עמד בסוף יוני על 29 מיליון שקל, וכמקובל בחברות ליסינג הוא מהווה כ-%15 בלבד ממאזן בסך 190 מיליון שקל.

אחד האינדיקטורים החשובים בחברות ליסינג (מלבד ההכנסות והרווח) הוא כמות הנכסים המניבים (כלומר כלי רכב שנמצאים בידי הלקוחות) במאזן החברה, דבר שמלמד על היקף פעילותה. בסוף יוני עמד סעיף זה במאזן של ר.צ על סכום של 153 מיליון שקל. החברה משרתת כיום כ-1,200 לקוחות שמחזיקים כ-2,500 כלי רכב.

אלבר, שהוקמה בשנת 93', היא חברה גדולה יותר. על פי ההערכות עומדים לרשות החברה כ-13 אלף כלי רכב המשרתים קרוב ל-12 אלף לקוחות. היקף הנכסים המניבים שלה מגיע לכ-450 מיליון שקל. לשם השוואה - זלר אבלגון מחכירה כעת כלי רכב בהיקף כספי של כ-142 מיליון שקל, וח.ל מחכירה בהיקף של 220 מיליון שקל.

לצמיחה של שוק הליסינג בארץ יש קשר ישיר לגידול בשוק הרכב כולו. שיעור המינוע בישראל עמד בשנת 96' על 290 כלי רכב לכל 1,000 תושבים - גידול של פי 2 לעומת המצב ששרר בתחילת העשור. בשנת 96' נמסרו בישראל 150 אלף כלי רכב, מהם כ-%25 נרכשו באמצעות מימון וליסינג. באירופה מגיע כיום שיעור המימון בליסינג ל-%50 ובארה"ב ל-%85.

תחום הליסינג המימוני נחשב עד לפני שנתיים לתחרותי ביותר, אולם החל מסוף 95' ישנה מגמה של יציאת חברות מהענף. התחרותיות בענף מתבטאת בין היתר בירידה בהיקף הנכסים המניבים שרשמו ר.צ, ח.ל מימון וזלר אבלגון בהשוואה למצבן ביוני 96'.

ר.צ נחשבת לשחקן העיקרי בתת התחום של החכרה תפעולית. החברה רוכשת את כלי הרכב ומחכירה אותם ללקוחות לתקופה של 44-36 חודשים, כאשר בדרך כלל ניתנת לחוכר אופציה לרכוש את הרכב בתום תקופת החכירה במחיר שהוסכם עליו מראש.

אינדיקטור נוסף המלמד על קצב הצמיחה של ר.צ הוא כמות העיסקות החדשות שביצעה. מתחילת השנה ועד למחציתה חתמה החברה על 383 עיסקות חדשות בלבד, וזאת לעומת 515 עיסקות שנחתמו בתקופה המקבילה ב-96'. למרות הירידה בהיקף העיסקות החדשות, טוען הרשקוביץ כי הוא מאמין בפוטנציאל של שוק ההחכרה התפעולית בארץ.

תחום נוסף בו פעילה אלבר הוא ניהול ציי רכב עבור חברות עיסקיות. החברה מציעה ללקוחותיה שירות מלא של צי הרכב, הכולל את רכישת המכוניות ותחזוקה שוטפת של כלי הרכב. תחום חדש זה משתלב עם אופנת האאוט-סורסינג והעברת אחריות על צי הרכב מהחברה המפעילה לגורם מקצועי. בין הלקוחות של אלבר בתחום זה מצויות החברות סאיטקס, אורבוט מכשור, רב בריח ותבל. עיקר התחרות בתחום זה מגיעה מצד חברות השכרת הרכב. «מאת עמי גינזבורג «דסק"ש רכשה את השליטה בר.צ תמורת 23 מיליון שקל «החברה הבת אלבר רכשה %74 ממניות ר.צ מידי בעלי השליטה ב-%30 מעל למחיר בבורסה