הבייגל האמריקני עולה ארצה

בכל סופרמרקט בארה"ב, יש פינה שלמה של בייגלס טריים * מדובר בתעשייה של ממש, עם היקף מכירות שנתי של כ-17 מיליארד דולר * בענף המזון בארץ מאמינים, שבמדינת זוללי הלחם יתפוס הבייגל מקום של כבוד

לאחרונה נפתח בדיזנגוף סנטר סניף הדגל של "בייגל קאונטרי" - רשת בייגלס אמריקנית. כניסתה של "בייגל קאונטרי" לישראל מהווה המשך לנישה חדשה המתהווה כאן בתחום המזון המהיר - בייגלס. בארה"ב, נישת הבייגלס פורחת מזה כ-3 שנים. בארץ זה רק מתחיל. נכון שיש כאן בייגל יבש ובייגל ערבי, המוגש עם זעתר או כטוסט, אבל בייגל אמריקאי, על מגוון סוגיו, ניסו להחדיר רק ברשת בייגל נאש. הרשת שאמורה היתה להתבסס על הבייגלס האמריקאים, לא נותרה לאורך זמן נאמנה לתפריט המצומצם. גורמים בענף מעריכים כי בייגל נאש או הבייגלס האמריקאים שלה, הקדימו את זמנם, כפי שקרה גם בתחומים אחרים.

לאחרונה החליטו גם נציגי דנקן דונטס בארץ להרחיב את מגוון המוצרים המוצע על ידם, כשהחלו למכור בחנויות של הרשת בייגלס אמריקני. זכיינית דנקן דונטס בארץ, חברת די.די ישראל, מקימה בימים אלה בלוד, מפעל לייצור בייגלס. הבייגלס ייוצרו על פי ידע של חברת האם האמריקאית וחברת היינץ. בהקמת המפעל יושקעו כ-250 אלף דולר ובכוונת החברה לשווק אותם הן בסניפי דנקן דונטס והן בסניפי רשתות השיווק.

עד להקמת המפעל, משווקת דנקן דונטס בסניפיה בייגלס של H.H בייגלס האמריקאית. הבייגלס, אפויים למחצה, נרכשים מהיבואנית - חברת בייגל דוק, בבעלותו של גרי הלר. H.H בייגלס משווקת את מוצריה ב-80 מדינות. עם הקמת המפעל בלוד תפסיק דנקן דונטס את הרכישה. מנכ"ל דנקן דונטס ישראל, סטיבן עסיס, אומר כי הוא מתכנן מכירה של כ-400 בייגלס מידי יום, בכל אחד מסניפי הרשת בארץ. בסניפי החברה בארה"ב נמכרים כחצי מיליון בייגלס ביום.

לפני כשנה וחצי הקימה דנקן דונטס האמריקאית, בשיתוף עם חברת היינץ, מפעל לייצור בייגלס בניו ג'רסי, במיוחד עבור סניפי הרשת. בהקמת המפעל הושקעו מיליוני דולרים ופעולות מחקר ופיתוח אינטנסיביות, שנועדו, לדברי מנהלי החברה, לייצר את "הבייגל הטוב ביותר באמריקה". בפרסום הבייגלס לבדו הושקעו כ-7 מיליון דולר והם נמכרים ב-2,000 סניפי הרשת.

בכל סופרמרקט שמכבד את עצמו בארה"ב אפשר למצוא היום פינה שלמה של בייגלס טריים במגוון טעמים גדול, לצד הלחם ומוצרי המאפה האחרים. מדובר במוצר שחולל מהפיכה של ממש בענף הלחם. תעשיית הבייגלס בארה"ב נחשבת לתחום עם קצב הגידול המהיר ביותר בענף מוצרי המאפה, עם גידול של למעלה מ-%20 בשנה. בארה"ב נמכרים מידי שנה בייגלס בכ-17 מיליארד דולר. הבייגלס נמכרים ב-3 סוגי חנויות: חנויות מתמחות ורשתות המתמחות באפיית בייגלס, מעדניות ורשתות השיווק.

הצלחת הבייגלס באה בהמשך או במקביל להתפתחות הלחמים המיוחדים, ואלה משתלבים בקו הבריאותי ובמזון בריאות, המאומץ ע"י האמריקאים. ההצלחה כה גדולה, עד כי רשתות המזון המהיר בארה"ב מכניסות או שוקלות להכניס למיגוון המוצרים שלהן את הבייגלס.

אחד הסממנים להתפתחות התופעה הוא שמאפיות תעשייתיות החלו להיכנס לתחום בחו"ל וזו גם המגמה בארץ. נודע, כי מספר מאפיות תעשיתייות מקומיות, ו"אנג'ל" היא הראשונה שבהן, עומדות להיכנס לתחום. בישראל נמכרים כיום בעיקר בייגלס חצי אפויים, מצוננים או קפואים, של יצרניות בינלאומיות כמו שרה לי או פילסבורי.

גורמים בענף המזון אומרים כי ישראל היא בהחלט פוטנציאל בתחום הבייגלס האמריקאי. לאחר שהמאפיות ייכנסו לתחום, תגדל הצריכה היות והישראלי הוא צרכן של דברי מאפה מכל סוג. התפתחות נושא הלחמים המיוחדים בארץ ופתיחת חנויות לחם מתמחות כמו ארז, תושיה וכו', כמו גם "הפקת" לחמים מיוחדים במעדניות כמו של יוז'י, רן שמואלי ואחרים, יגדילו את הצריכה. מכל מקום, השלב הבא יהיה בכניסה של הבייגלס האמריקאים הטריים לרשתות השיווק, שעד היום אין להן מוצר טוב בתחום. נכון, שמספר יצרנים מוכרים בייגלס ברשתות, אך ההערכה היא כי הנישה נמצאת רק בתחילת התפתחותה.

בעולם מספר חברות גדולות לייצור בייגלס אמריקאים: קונטיננטל, מורי לנדרס, בייגל קאונטרי ואחרות. על מנת לקבל בייגל ברמה איכותית נדרש תהליך ייצור, הכולל בישול והרתחה, שקשה ליישם בקווים תעשייתיים. כל הנסיונות לייצר בייגלס באופן תעשייתי, שיחליפו את הבישול, לא הצליחו לייצר מוצר באיכות גבוהה.

בארץ מספר שחקנים: טל בייגלס מתל-אביב, בנקרס בייגלס מירושלים ועכשיו בייגל קאונטרי. בייגלס קאונטרי השקיעו עד היום למעלה מ-1.5 מיליון דולר כשיש להם היום שתי נקודות מכירה, והם עומדים לפתוח בשנה הקרובה עוד 4 נקודות לפחות, תוך כוונה להגיע ל-20 נקודות בסך הכל. גם היצרנים הקטנים רואים באספקה לרשתות, לחנויות ולשוק המוסדי נישה מרכזית בפעילות שלהם.

בענף מוצרי המאפה מאמינים שהשוק ילך לאפיק הטרי ולאפיק הקפוא. הקפוא יגרור אחריו צרכנים חדשים למעגל המשתמשים. הטרי יבוא בחלקו על חשבון מוצרים קיימים. היקף השוק נכון להיום מסתכם בכ-2 מיליון דולר. -"תנובה מרקט", רשת הסופרמרקטים של תנובה, מסרה את תקציב הפירסום למשרד אשל-גוז שיבר. לתנובה מרקט 42 סניפים ברחבי הארץ. הרשת מושתתת על מפעילים עצמאיים, המשתמשים בשירותי הקניינות של תנובה מרקט, הזרוע הקמעונאית של תנובה, בראשה עומד דן גפני.

תקציב הפירסום נמסר ללא מכרז בעקבות הצעה שהגיש מיוזמתו משרד הפירסום. במסגרת הצעה זו יבוצע שיתוף פעולה בין הרשת לבין ספקיה בפירסום שישובץ במודעות בעיתונות הכללית והמקומית וכן לפני חג הפסח בתשדירים בטלוויזיה. החדרת הרשת תיעשה על בסיס הצגת מבצעי מחירים.

יצויין, כי רשת תנובה מרקט לא פירסמה עד כה, זאת בעיקר בשל הפעילות העצמאית של כל אחד מהמפעילים שלה.

% % %

מי-עדן יצאה בקמפיין טלויזיוני המזמין את הציבור למרוץ המלצרים השנתי שנערך בחסותה בחול המועד סוכות.

לצד המלצרים שמשתתפים במירוץ תערוך מי עדן הפנינג רחוב שיכלול מוסיקה, להטוטנים ומופעי רחוב.

סרטון הטלויזיה בן 20 השניות, מבוסס על קטעי מרוץ המלצרים שנערך בשנה שעברה ברחוב שינקין. משרד הפירסום: אריאלי. הפקת מירוץ המלצרים: פרומרקט.

% % %

חברת מטבחי רגבה, שהעבירה את תקציב הפירסום למשרד קשר-בראל, יוצאת בקמפיין משותף עם בנק עצמאות, תחת הסיסמא: " לראשונה בישראל ניתן יהיה לקבל משכנתאות לרכישת מטבחים מתוצרת רגבה". היקף המשכנתאות עד כ-100 אלף שקל.

הקמפיין ימשך כשלושה חודשים, ויכלול תשדיר בטלויזיה ומודעות עיתונות בהיקף של 250 אלף דולר.

% % %

חברת נימרוד השקיעה 140 אלף דולר בהפקת קטלוג לקולקציית הנעלים לסתיו-חורף 98 . הקטלוג מציג את המותגים המובילים של נימרוד לרבות "אלפנטן", "קלארקס", "טיים", "קריבו" ועוד.

הקטלוג מצורף במהלך חודש אוקטובר לעיתונות הארצית ולעיתוני נשים וילדים. הקונספט העומד בבסיס עיצוב הקטלוג הוא הצגת סיטואציה חורפית באמצעות דוגמן המשדר את הנושא המאפיין את המותגים. הקטלוג הופק על ידי צוות השיווק של נימרוד ולא באמצעות גוף פירסומי חיצוני.

% % %

קטלוג גולף שהכין משרד גליקמן-נטלר-מייזלר נבחר לעלות לשלב הגמר בתחרות הפירסום הבינלאומית של לונדון בקטגוריית הקטלוגים. טקס גמר התחרות אמור להיערך בלונדון בנובמבר הקרוב. דני נטלר: " זה כבוד גדול למשרד. כל הכבוד ללקוח שאיפשר לקריאטיב שלו לעוף גבוה".

מעצב הקטלוג: שלמה האוזר, קופי: רון שלי, צלם: יקי הלפרין. «מאת זהבה דברת ורד שרון-ריבלין «הבייגל האמריקני עולה ארצה «בכל סופרמרקט בארה"ב, יש פינה שלמה של בייגלס טריים * מדובר בתעשייה של ממש, עם היקף מכירות שנתי של כ-17 מיליארד דולר * בענף המזון בארץ מאמינים, שבמדינת זוללי הלחם יתפוס הבייגל מקום של כבוד