הוויכוח על מישרת נשיא הבנק האירופי העיב על הכרזת איחוד 11 מן המטבעות

וים דיזנברג ההולנדי יכהן מיולי 98' עד יולי 2002, ויוחלף ע"י ז'אן-קלוד טרישה. שערי ההמרה ליורו ייקבעו על פי שערי ERM - ויורו יהיה שווה כ-2 מארק או 1.1 דולר

מנהיגי מדינות האיחוד האירופי אישרו בסוף השבוע את רשימת 11 מ-15 מדינות האיחוד, בהן יוחל המטבע האירופי האחיד בינואר 99'. המטבע האירופי יאחד כלכלות אירופיות שהיקפן 6 טריליון דולר - היקף שני בגודלו לכלכלת ארה"ב בלבד.

האיחוד האירופי הצליח גם לסיים מחלוקת בת מספר חודשים בשאלה מי יעמוד בראש הבנק המרכזי האירופי, כאשר אושר מינויו של וים דיזנברג (63) ההולנדי לתפקיד. בלחץ צרפת הסכים דיזנברג לפרוש תוך 4 שנים, מתוך 8 השנים בהן הוא אמור לכהן בתפקיד.

המדינות הראשונות בהן יוחל היורו הן: גרמניה, צרפת, איטליה, בלגיה, לוקסמבורג, אוסטריה, הולנד, ספרד, פורטוגל, אירלנד ופינלנד. שלוש מדינות, בריטניה, שבדיה ודנמרק, החליטו שלא להצטרף למטבע האחיד בינתיים, ואילו יוון אינה עומדת כיום בקריטריונים הכלכליים הדרושים, ומתכננת להצטרף בשנת 2001.

מה שהיה אמור להיות יום חגיגי של התייצבויות בפני צלמים הפך ליום קודר יחסית, עקב הדיונים שנגררו אל תוך הלילה בשאלה עד כמה ינהג הבנק החדש על פי המודל הגרמני של מאבק באינפלציה. גרמניה חשדה כבר בעבר שצרפת תנסה להשפיע על אופן פעולתו של הבנק החדש.

נשיא צרפת, ז'אק שיראק, עמד על כך שדיזנברג יפרוש ב-1 ביולי 2002, ואילו פקידים גרמניים טענו שפרישה באמצע הכהונה תפגע בחוקת האיחוד ובפרוייקט כולו. בסופו של דבר הסכים דיזנברג לפרוש בעוד 4 שנים, במועד בו יחליפו השטרות והמטבעות החדשים של היורו את השטרות והמטבעות הלאומיים. דיזנברג יוחלף ע"י נגיד הבנק המרכזי של צרפת, ז'אן קלוד טרישה, שישלים את החצי השני של כהונתו.

המטבעות האירופיים יוצמדו זה לזה על סמך השערים המרכזיים של מנגנון החליפין האירופי (סל המטבעות) הקיים מ-1979. בשער הנוכחי, יורו יהיה שווה כ-2 מארקים, או 1.1 דולר. המטבע החדש יגדיר מחדש את כל כללי עולם העסקים, לא רק ב-11 מדינות "יורולנד" אלא גם בשאר מדינות אירופה ובעולם כולו.

תומכי המטבע טוענים כי הוא יחסוך לחברות האירופיות כ-60 מיליארד דולר בשנה בעלויות המרת מטבע, כך שחברות כמו רנו הצרפתית או פולקסוואגן הגרמנית יוכלו למכור מוצרים בקלות, ללא חשש מפני הפסדי שערי חליפין.

11 מדינות היורו החזיקו בשנת 97' ב-%20 מכלל היצוא העולמי, לעומת %16 של ארה"ב ו-%10 של יפאן. בטווח הארוך עשוי היורו לערער את שליטתו של הדולר האמריקני כמטבע היתרות הנוהג בעולם.«בלומברג, בריסל«הוויכוח על מישרת נשיא הבנק האירופי העיב על הכרזת איחוד 11 מן המטבעות«וים דיזנברג ההולנדי יכהן מיולי 98' עד יולי 2002, ויוחלף ע"י ז'אן-קלוד טרישה. שערי ההמרה ליורו ייקבעו על פי שערי ERM - ויורו יהיה שווה כ-2 מארק או 1.1 דול