הוחל בהקמת גשר המקטעים של מחלף קסם - שיהיה הארוך ביותר במדינה

השבוע יחנוך שר התשתיות, אריאל שרון, את גשר מחלף גנות, נכון להיום הארוך ביותר במדינה. אולם לא לאורך זמן. במחלף קסם, בפרוייקט של חברת כביש חוצה ישראל, הוחל בהקמת גשר המקטעים הארוך שיהיה חלק מכביש מספר 5, באורך של 650 מטר, שיעבור מעל הכבישים 444 ו-6 (חוצה ישראל), ומעל מסילת הברזל של רכבת הפרברים והמוביל הארצי.

הגשר, אותו מקימה חברת סולל בונה (שהקימה גם את הגשר במחלף גנות), יהיה בנוי מ-215 מקטעי בטון טרומי באורך של 3 מטר כל אחד. גשר נוסף באותו מחלף, באורך של 310 מטר, שיוריד את התנועה מכביש 5 לכביש 444, יורכב מ-120 מקטעים דומים. את המקטעים מייצרת סולל בונה במפעל הטרומי שלה בחיפה.

גשרי המקטעים נולדו כדי להתגבר על מכשולי מים ועל מטרדים המונעים עבודה מהקרקע, ולצורך כך פיתחו שיטה של מקטעים מוכנים מראש, המודבקים אחד לשני באמצעות מנוף מיוחד המתקדם על פני הגשר עם הקמתו, בדרך כלל בגובה רב ומעל המכשולים למטה. כך בוצע גשר גילה בכביש 60 מירושלים לגוש עציון, וכך בוצעו גשרי מחלף קיבוץ גלויות בנתיבי אילון. הבעיה בגילה היתה הגובה הרב של הגשר, ובנתיבי אילון נקטו בשיטה זו כדי לחלוף מעל נתיבי הנסיעה הנוכחיים.

השיטה החלופית, שהיא נפוצה יותר, היא הנחת קורות ענק מבטון על פני העמודים, שעליהם סוללים את הכביש. אולם מהנדסי חברת כביש חוצה ישראל החליטו, שלמקטעים של ייצור טרומי יש יתרונות, ולמרות שאין במחלף קסם בעיה של מכשולי קרקע החליטו על הקמת גשרי מקטעים. וכך, לראשונה, מבוצע גשר מקטעים בישראל שלא באמצעות המנוף המיוחד, אלא באמצעות מנופים רגילים העומדים על הקרקע.

מחלף קסם ייבנה בשני מפלסים והוא יכלול 7 גשרים, ביניהם 3 גשרי מקטעים ארוכים. הוא תוכנן על ידי אינג' רמי מנור מהחברה למדידות והנדסה אזרחית ("חלוא"). את מערך הגישור תכנן משרד ירון-שמעוני-שחם מהנדסים יועצים, המתמחה בגשרי מקטעים. המהנדס הראשי של חברת כביש חוצה ישראל הוא אינג' ראובן לב און.

בעתיד יחבר המחלף את כביש חוצה ישראל עם כביש מספר 5 (חוצה שומרון) וכביש 444 (ראש העין - ג'לג'וליה) וישרת את התנועה הבאה מאזור השומרון, ראש העין, מזרח כפר-סבא וישובי הכוכבים. בתכנון המחלף הובאה בחשבון אפשרות החיבור עם רכבת הפרברים העתידית, ותוכנן חניון "חנה וסע" לנוסעי הרכבת. « «הוחל בהקמת גשר המקטעים של מחלף קסם - שיהיה הארוך ביותר במדינה «