הסיפור המשפחתי של בנטון

הקבוצה נולדה מסוודר צהוב שסרגה בשנות ה-50 ג'וליאנה, אחותו של לוצ'יאנו בנטון. היום היא מנהלת מחלקת עיצוב של הקבוצה, לוצ'יאנו עוסק בחטיבת הביגוד ושני אחים נוספים, קרלו וג'ילברטו, מנהלים את הייצור, המימון והניהול

בשערו הלבן והמתולתל, משקפי "ג'ון לנון" וסוודר רחב ונוח, נראה לוצ'יאנו בנטון יותר כמו פרופסור באוניברסיטה. קשה לדמיין אותו כמי שמוכן להצטלם בפרסומת לחברתו כשאינו לובש דבר חוץ ממשקפיו וחיוך רחב. אבל, לוצ'יאנו בנטון אמנם הצטלם בעירום לפני שלוש שנים, והוא עשה זאת מאותה סיבה שהוא עושה כמעט כל דבר אחר: לקדם את מכירות הסוודרים של בנטון. בנטון, 61, מוכר בגדים מאז שהיה בן 14. בתחילה עבד כשכיר בחנות, עם הזמן בנה את אחת מחברות הבגדים הגדולות והמובילות בעולם, וצבר לעצמו גם הון פרטי לא קטן.

קבוצת בנטון נולדה מ...סוודר שסרגה בשנות ה-50 ג'וליאנה, אחותו של לוצ'יאנו. הסוודר היה בגוון מוזר ובלתי מקובל של צהוב, ולוצ'אנו אומר כי רבים שאלו אותו אז היכן קנה את הסוודר הצהוב. 'אחרי שלושה ששאלו, הבנתי שמדובר בשוק" אומר לוצ'יאנו כיום. איתור הזדמנויות בשוק הביגוד הוא הדבר שהוא אוהב לעשות גם היום.

למרות שלוצ'יאנו עומד בראש כל קבוצת בנטון, הוא עוסק רק בחטיבת הביגוד, ומניח לאחיו הצעיר ג'ילברטו לעסוק בענייני המימון והניהול, ובכל מה שאינו קשור במישרין לייצור הבגדים - תחנות שרות בדרכים ויצור ציוד סקי. אח נוסף, קרלו, הוא מנהל הייצור. ג'וליאנה היא מנהלת העיצוב. כמה מילדיהם של האחים עובדים גם הם בחברה הממוקמת ליד העיר טרביסו.

הקשיים שעברו בני המשפחה סייעו לאחדותם. אבי המשפחה מת כשלוצ'יאנו היה בן 10. כבן הגדול במשפחה נאלץ לוצ'יאנו לעבוד כדי לסייע בכלכלת המשפחה. את הזמנים האלה הוא זוכר כ"אינטנסיביים". את האינטנסיביות הזו הוא לא מוכן לעזוב גם כיום. הוא לא רוצה לפרוש לגימלאות משום שאז יצטרך להפסיק לנסוע נסיעות עבודה המרחיקות אותו מאיטליה למשך חצי שנה מדי שנה.

במהלך הנסיעות לחו"ל מסייר לוצ'יאנו בחנויות בנטון, נפגש עם שותפים פוטנציאליים, ומטייל. את הלחץ הכרוך בעבודת איש עסקים הנוסע הרבה, מקילים עליו שלושת מטוסי סילון פרטיים של החברה. בנסיעתו האחרונה היה ביפן, וייטנאם, קמבודיה ובורמה.

בנטון אינו מניח לפוליטיקה להכתיב היכן יקים חנות של חברתו. פרט למקרים מיוחדים, למשל דרום אפריקה, לא נעשה כל שיקול פוליטי בכל הקשור לעסקים. היכן שיש שוק, בנטון רוצה להיות בו.

אם חנות של החברה אינה מרוויחה, הרי זה משום שמבחר המוצרים אינו עונה על הדרישה במקום, טוען בנטון. לדבריו יש לשם בנטון כוח משיכה חזק מאד. "אם אתה מנסה לחדור לשוק של מדינה מסויימת בפעם הראשונה, אתה צריך שם מוכר, שם שאנשים צעירים מכירים גם אם לא יצאו לפני כן מגבולות אותה מדינה. תמיד רצינו לפרסם את שם החברה שלנו. את הבגדים עצמם ניתן לפרסם באמצעות 7,000 חלונות הראווה שלנו בעולם".

הודות למאמצים אלה ומאמציו של אוליבירו טוסקני, ה"גורו" של בנטון לענייני צילום ופרסום, הפך השם בנטון למותג מוכר בעולם. מה ששונה בתהליך בניית השם בנטון הוא הרדיפה אחרי שערוריות ונושאים שנויים במחלוקת. המחאות שהתעוררו בעקבות השימוש בתמונות תינוקות שאך נולדו, מדי צבא ספוגי דם, חולי איידס, ועוד, יצרו פרסום והתעניינות שמודעות פרסום לא היו מצליחות ליצור לבד. כאשר שואלים את בנטון משהו בקשר לזה הוא מחייך, הוא יודע שהטריק עבד, פעם נוספת.

המודעה בה הופיע הוא בעצמו בעירום, נשאה את הכיתוב: "אני רוצה את בגדי בחזרה". גם היא עוררה תגובות זועמות משום שבאותה תקופה עדיין היה חבר פרלמנט. הקריירה הפוליטית שלו נמשכה מ-92' עד 94' והוא איננו אוהב להיזכר בה. היום מודה בנטון שלא היה לו זמן להתעסק בפוליטיקה ברצינות. "אני סבלתי מזה, לא העסק", הוא אומר.

למרות שבנטון לא מתכנן לעצמו קריירה פוליטית, הנושא עדיין מרתק אותו, וומכעיס אותו: "באיטליה יש לנו 150 אלף חוקים, בבריטניה יש אולי 6,000-7,000. בארבעים השנים האחרונות, בכל פעם שקבוצה כלשהיא רצתה משהו מפוליטיקאי, היא קיבלה חוק שריצה אותה, בתמורה לקולות. החקיקה הזאת חסמה הכל. אני רוצה מדינה מאורגנת היטב עם כ-5,000 חוקים, שאם לא כן זה יהיה כמו קילקול קיבה. בסוף צריך להפסיק לאכול". « «הסיפור המשפחתי של בנטון «הקבוצה נולדה מסוודר צהוב שסרגה בשנות ה-50 ג'וליאנה, אחותו של לוצ'יאנו בנטון. היום היא מנהלת מחלקת עיצוב של הקבוצה, לוצ'יאנו עוסק בחטיבת הביגוד ושני אחים נוספים, קרלו וג'ילברטו, מנהלים את הייצור, המימון והניהול