הערכות: רוב לתומכי עמדותיו של פרנקל בוועדה לבחינת חוק בנק ישראל

היו"ר, דב לוין: נשמע דעות מהארץ ומהעולם * לורנץ, החבר בוועדה, מביע תמיכה בהגברת עצמאות הבנק

"בנק מרכזי עצמאי מביא להורדה באינפלציה ללא פגיעה בצמיחה. %98 מהמחקרים שנעשו בעולם בשנים האחרונות מראים, שבנק מרכזי עצמאי זה דבר טוב", כך אמר היום (ה') ל"גלובס" פרופ' אלכס צוקרמן, החבר בוועדת לוין לבחינת חוק בנק ישראל.

הרכב הוועדה נקבע אמש (ד') בידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בראש הוועדה יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס דב לוין. חברי הוועדה האחרים: פרופ' חיים בן-שחר ופרופ' אלכס צוקרמן מאוניברסיטת תל-אביב; ארנון גפני, נגיד בנק ישראל לשעבר; הרב שלמה לורנץ, יו"ר הוועדה המייעצת לבנק ישראל; יחזקאל פלומין, סגן שר האוצר לשעבר; ועו"ד יעקב רובין.

הוועדה תחל בעבודתה בשבוע הקרוב. על פי כתב המינוי, הוועדה אמורה להמליץ על השינויים בחוק בנק ישראל תוך התייחסות לנושאים הבאים: יעדים ומשימות של הבנק המרכזי, עצמאותו של הבנק המרכזי, דרכי קבלת ההחלטות, מבנה בנק ישראל, בפני מי ובאילו מועדים על הבנק המרכזי לתת דין וחשבון, קשרי הבנק המרכזי עם הממשלה ודרכי הפיקוח והבקרה.

לדברי לוין, חברי הוועדה יצטרכו להתייחס לכל אחד מהנושאים הנוגעים לשינוי החוק, "ובין היתר למשאלה שייקבע משהו כחוק יסוד, שבו ייקבעו הדברים העקרוניים. לאחר מכן יש לקבוע, מה אמור להופיע בחוק הרגיל. אי אפשר לומר כעת מה צריך להיאמר. לשם כך יושבת הוועדה, כדי לשקול את היתרונות והחסרונות בכל תחום שהוא, ולהגיע למסקנות".

לדברי לוין, בוועדה יושבים "אנשים מהמעולים שיש לנו". הוא הוסיף, כי זהו נושא רחב ומעמיק, וחברי הוועדה יידרשו לשמוע חוות דעת של מומחים לנושא מהארץ ומחו"ל, שעל פיהן יתפתח הדיון. כן מסר לוין, כי חברי הוועדה יקבלו חומר השוואתי על המצב החוקי במדינות מקבילות.

הוועדה אמורה להגיש את מסקנותיה עד סוף יוני 1988. לדברי לוין, אם יתברר שיש צורך בפרק זמן נוסף, תבקש הוועדה להאריך את מועד הגשת המסקנות. לעת עתה, לא נקבע היכן יתקיימו ישיבות הוועדה.

לדברי צוקרמן, קיימת הסכמה גורפת, שמדיניות מוניטרית יש להפעיל אך ורק לצורך השפעה על המשתנים הנומינליים (מחירים ואינפלציה), ולא על תחומים ריאליים כמו צמיחה ותעסוקה.

גם לורנץ אמר ל"גלובס", כי הוא תומך בהגברת עצמאות בנק ישראל. הוא ציין, כי בכוונת חברי הוועדה לעשות עבודה יסודית ומקיפה, וזאת בניגוד לניסיונותיו של ח"כ אברהם שוחט לבצע תיקונים פזיזים בחוק בנק ישראל.

לורנץ הדגיש, כי הוועדה תלמד לעומק את דרכי פעולתם והמבנה המוסדי של בנקים מרכזיים בעולם, בטרם תקבע את עמדתה בנושא זה. לורנץ הוסיף, כי על ישראל להפיק לקחים מהמשבר הפיננסי שפקד מדינות בדרום מזרח אסיה, שהוכיח כמה חיוני לשמור על עצמאות בנק ישראל וסמכויות הנגיד.

בצמרת הכלכלית בירושלים אומרים, כי לפחות ארבעה מחברי הוועדה מזוהים עם עמדותיו של יעקב פרנקל. בן-שחר וצוקרמן המיוחד נחשבים כחסידים של מדיניות הריבית הגבוהה של פרנקל בשנים האחרונות, וכמי שתומכים בהגברת עצמאות הבנק המרכזי.

הרכב הוועדה מעורר ביקורת בדרגים המקצועיים באוצר. לדבריהם, תמוה שהוועדה אינה כוללת אישים כמו פרופ' צבי זוסמן, ששימש יו"ר הצוות שהמליץ על הקמת מועצה מוניטרית ליד נגיד בנק ישראל. בירושלים מביעים גם תמיהה על כך, שלוועדה לא מונו אנשים שיש להם דעות מאוזנות יותר על תפקיד המדיניות המוניטרית, ועל הצורך להתחשב בתנאי המשק, כגון ד"ר אבי בן-בסט, לשעבר מנהל מחלקת המחקר בבנק, ופרופ' ג'ימי ויינבלט, דיקן מדעי החברה והרוח באוניברסיטת באר-שבע.

צוקרמן נחשב ל"פרו-פרנקל", והוא ידוע כמומחה מוביל בארץ ובעולם בנושאים של בנקאות ובנקים מרכזיים. הוא פירסם מאמרים בנושאים אלה, וידוע במחקריו על הקשר בין עצמאות הבנק המרכזי וניהול מדיניות מוניטרית מרסנת, לבין האטת האינפלציה.

גם בן-שחר מייחס עדיפות גבוהה להאטת האינפלציה, גם במשק ממותן ובו אבטלה גבוהה. לאחרונה פירסם מאמרים בזכות הורדת האינפלציה בישראל בשנה הבאה ל-%4-%4.5, על ידי המשך הריסון המוניטרי והפיסקלי החריף. מתוך היכרות עם דעותיו מעריכים בירושלים, כי הוא יתמוך בהגברת עצמאות בנק ישראל ובחיזוק הכלים המוניטריים שיעמדו לרשות הבנק המרכזי.

פלומין ידוע בנטיותיו הליברליות, והוא חבר המועצה המייעצת של בנק ישראל. בתקופתו במשרד האוצר, היה בעד שיתוף פעולה הדוק בין האוצר לבנק ישראל.

גפני פעל, כאשר כיהן כנגיד בנק ישראל (1981-1977) להרחבת עצמאות הבנק. בסוף תקופת כהונתו נכנס לעימות עם שר האוצר דאז, יורם ארידור, שרצה לכפות על בנק ישראל מדיניות של האטת פיחותים וקיבוע שער החליפין, בניגוד לדעת ראש הבנק. גם גפני נחשב כתומך בעמדותיו של פרנקל.

לורנץ תומך, כיו"ר הוועדה המייעצת, בעמדות הנגיד, ובכלל זה במדיניות הריבית הגבוהה של בנק ישראל. לורנץ נחשב לתומך בעצמאות הבנק המרכזי ובחיזוק הכלים העומדים לרשותו. בעבר שימש כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת. «מאת זאב קליין והדס מגן «הערכות: רוב לתומכי עמדותיו של פרנקל בוועדה לבחינת חוק בנק ישראל «היו"ר, דב לוין: נשמע דעות מהארץ ומהעולם * לורנץ, החבר בוועדה, מביע תמיכה בהגברת עצמאות הבנק