הפסד של 43 מ' ש' בשנתיים, שיכנע את זלמן שובל להפרד מחלקו בערוץ הקניות

חברת יצוא, יחד עם משקיעים נוספים, יעבירו את השליטה בערוץ המפסיד לחברה הפרסום דחף, שתחזיק ב-%80 מהמניות * יצוא קיבלה אג"ח שהמרתה תשיב לה את חלקה בערוץ תמורת מיליון דולר

לא לכישלון כזה פיללו זלמן וכנה שובל, בעלי השליטה בחברת ההשקעות יצוא, כשזו השקיעה במארס 95' 1.2 מיליון שקל במניות ערוץ 21 של הטלוויזיה, הוא ערוץ הקניות.

יצוא היא חברה רווחית, הנשענת זה שנים על אחזקותיה בשני בסיסי פעילות איתנים: בנק ירושלים, שהינו בנק למשכנתאות; ותעשיות רדימיקס, חברה המספקת חומרי גלם לענף הבנייה.

בשנים האחרונות, נכנסה יצוא לשתי השקעות חדשות - בחברת הביטוח אישי ישיר (%21.25) ובחברת כ.י.ד ערוץ הקניות (%21), שמפעילה ערוץ טלוויזיה המציע לצופים לרכוש, באמצעות כרטיסי אשראי, שפע של מוצרים לבית ולרכב.

חברת אישי ישיר, שהוקמה יחד עם סוכנות הביטוח אמינים ובנק המזרחי, החלה לפעול בדצמבר 96', ומאז הספיקה למכור 25 אלף פוליסות ביטוח. הפסד של 4 מיליון שקל, שרשמה החברה עד אמצע השנה, נתפס כסביר על רקע הוצאות הההקמה שנלוו לתחילת פעילותה.

לעומתה, כ.י.ד, הפועלת זה שנתיים, רק מגדילה את הפסדיה ומאז תחילת פעילותה צברה הפסד של 43 מיליון שקל. ערוץ הקניות עלה לשידור באוגוסט 95', והחל מפברואר 96' הוא משדר 24 שעות ביממה. עד לחודש שעבר, רכשו לא פחות מ-240 אלף קונים (%25 מבתי האב המנויים בכבלים) מוצרים שהוצעו בערוץ, %43 מתוכם חזרו על המעשה פעם אחת או יותר.

אלא שהצלחה בשיעורי החדירה לבתי מחוברי הכבלים איננה מבטיחה, מסתבר, הצלחה כלכלית. לאחר הפסד של 13 מיליון שקל ב-95', שנת ההקמה, הפכה שנת 96' לשנת קטסטרופה עבור בעלי המניות בערוץ הקניות, שרשם הפסד של 23.5 מיליון שקל.

גם במחצית הראשונה של 97' לא האירו הנתונים הכספיים את פניהם לזכייני הערוץ, שצבר הפסד של 6.5 מיליון שקל נוספים, ובסך הכל 43 מיליון שקל.

ההפסדים הכבדים הניעו את יצוא להפריש סכום של 4.4 מיליון שקל למחיקת ההשקעה בערוץ הקניות. מלבד ההשקעה הראשונית ביצעה יצוא השקעה נוספת של 1.4 מיליון שקל בערוץ; הלוותה לו 700 אלף שקל, ונתנה ערבויות להבטחת חובותיה של כ.י.ד לבנקים בסכום של עד 2.1 מיליון שקל.

נראה, שלמרות מספר קונים גדול שבו מתהדר הערוץ, עשתה ההאטה הכלכלית שפטים בהיקפי המכירות שלו, מה עוד שלא מדובר על תחום שבו יש לערוץ בלעדיות מול רשתות זרות, המגיעות למנויי הכבלים דרך הלוויין.

לכך צריך להוסיף את העלויות (הפקה, ניהול תחנת שידור, החזקת מחסנים לאיחסון המוצרים הנמכרים ולוגיסטיקה לשינועם לבית הלקוח) ואת הרכב השותפים, שככל הנראה יצר תלות בין הערוץ לנותני שירותים - שהינם גם בעלי עניין - כמו סטימצקי ואולפני ג.ג.

התוצאה: החלטת מרבית השותפים (כלל סחר, ישאל, גד פרופר וערי סטימצקי) להעביר את עיקר חלקם במניות כ.י.ד לחברת הפרסום דחף, המחזיקה כיום %22 מהמניות, וצפויה להגדיל את חלקה ל-%80 מהערוץ.

בעל מניות נוסף, שהחליט לשמור על חלקו, הוא אולפני ג.ג של יורם גלובוס, המחזיקים %10 ממניות ערוץ הקניות.

חברת יצוא לא תהיה בין המדוללים, אך היא גם לא תשמור על חלקה. החברה החליטה להיפרד מהשקעתה כולה ללא קבלת תמורה; אך היא קיבלה אג"ח להמרה ב-%20 ממניות כ.י.ד תמורת מיליון דולר. «שי שלו «הפסד של 43 מ' ש' בשנתיים, שיכנע את זלמן שובל להפרד מחלקו בערוץ הקניות «חברת יצוא, יחד עם משקיעים נוספים, יעבירו את השליטה בערוץ המפסיד לחברה הפרסום דחף, שתחזיק ב-%80 מהמניות * יצוא קיבלה אג"ח שהמרתה תשיב לה את חלקה בערוץ תמורת מיליון דולר