השבועון "די צייט" משנה תדמית

העורך החדש של השבועון הגרמני המכובד, מכניס רוח צעירה גם מבחינה תוכנית וגם מבחינה גראפית, ושואף להפוך את העיתון לצומת משפיעה של דיונים פוליטיים

כמו מוסדות גרמנים רבים אחרים, גם די צייט, השבועון הליברלי המכובד, נעשה שאנן ואיבד את כוחו. לדברי רוג'ר דה-ווק, 44, העורך החדש והצעיר, מצב זה עומד להשתנות. בעלי השבועון, קבוצת "הולצברינק", גייסו אותו כדי להכניס רוח צעירה בעיתון, שבתקופת השיא שלו - בשנות ה-60 וה-70 - היתה לו השפעה רבה על הדיונים הפוליטיים במערב גרמניה.

דמותו החדשה של העיתון הוצגה לפני כשבועיים. העיצוב החדש, של מעצב העיתונים האמריקני מאריו גארסיה, מעניק לשבועון מראה קליל. האותיות גדולות יותר והשורות מרווחות יותר. נוסף גם תוכן עניינים ופה ושם צבע אדום.

אחרי השינוי הגראפי יבוא גם שינוי בתוכן ובטון העריכה של העיתון. מאמרים יקוצרו והסיפורת תהיה תמציתית יותר. אבל לדעת דה-ווק, בימינו, כאשר כמות המידע גדולה מאי-פעם, הדרך הטובה ביותר להרוויח כסף ולהשיג יותר קוראים היא באמצעות שיווק נכון.

450 אלף הקוראים, שקונים את העיתון מדי יום חמישי, הם בעלי השכלה גבוהה. מבחינה מסחרית, מופיעות בעיתון המודעות המובילות בתחום של גיוס כוח אדם אקדמאי. חברה כזו יכולה בוודאי להיות תרבותית, אבל בשנים האחרונות, כפי שמודים רבים מהכתבים הצעירים של "די-צייט", הפך העיתון למנותק ואפילו משעמם. דה-ווק מכיר בכך, ואומר שכבר החל ביישומם של שינויים שנועדו להפוך את העיתון לבמה לדיונים אינטלקטואלים ולרעיונות שיובילו להנהגת רפורמות במוסדותיה המאובנים של גרמניה.

הוא הקים "סדנת רפורמה" שמורכבת מעיתונאים שנבחרו מהמחלקה המדינית, הכלכלית וממחלקת המדע. עיתונאים אחרים קיבלו קידום, ואת המבוגרים יותר מעודדים לשוב ולנסות את כוחם בכתבות יותר שיגרתיות. המטרה היא למלא תפקיד פעיל יותר בקרב אותן קבוצות חברתיות שקוראות לשינוי בגרמניה.

מבחינה מסחרית, המטרה היא להגדיל עד סוף השנה את תפוצתו של די-צייט ל-470 אלף קוראים. כיום יש לעיתון מחזור של 150 מיליון מארק (84 מיליון דולר) ורווח קטן שאינו לפרסום.

דה-ווק סובר שמתחת לפני השטח, בעיקר בקרב הצעירים, יש צמא לרפורמות ולשינוי.

די-צייט הוא מקום טוב לבחון את התזה הזו. די-צייט ידוע בעולם העתונות הגרמני כעיתון בו עובדים העיתונאים עד יום מותם. רבים מהעובדים, שסייעו לבסס את המוניטין של די-צייט, כאשר העיתון והמדינה כולה עברו זמנים קשים, עדיין עובדים בו.

אחת העיתונאיות המזוהות ביותר עם העיתון ב-40 השנים האחרונות היא הרוזנת מאריון דונהוף, בשנות ה-80 לחייה, ונצר למשפחה אריסטוקרטית ממזרח פרוסיה. הרוזנת היא אחת מהפובליציסטיקנים הידועים ביותר בגרמניה ופנים מוכרות בחוג מעצבי המדיניות הבינלאומי. אחד מעמיתיה הוא הלמוט שמידט, הקנצלר לשעבר, שתורם לעיתון בתחום המדיני.

האתגר שאיתו ייאלץ דה-ווק להתמודד בחודשים הקרובים הוא לשמור על משיכה זו ובמקביל להכניס את האוויר הצח שנחוץ כל כך. כמו החברה שלטענתו הוא משקף, די-צייט יצטרך להוכיח שהוא חובק את השינוי ויוצא לדרך חדשה ומלהיבה, וכן לשכנע את הקוראים שהשינויים שהוצגו השבוע אינם מעטים מדי ומאוחרים מדי. « «השבועון "די צייט" משנה תדמית «העורך החדש של השבועון הגרמני המכובד, מכניס רוח צעירה גם מבחינה תוכנית וגם מבחינה גראפית, ושואף להפוך את העיתון לצומת משפיעה של דיונים פוליטיים