זאיר מקווה לזינוק חדש של המשק

שוד המשאבים של זאיר נמשך כבר עשרות שנים. התשתית והמכרות חרבו והמשק הצטמק. ההכנסה הממוצעת לנפש ירדה ב%50 בשש השנים האחרונות. חברות זרות עזבו את המדינה. ואז פרצה מלחמת האזרחים העקובה מדם.

זאיר, 44 מיליון תושבים, נחשבת לאחד משלושת "הענקים" של אפריקה אחרי דרום-אפריקה וניגריה. יש לה מחצבים עשירים, שמושכים חברות כרייה דרום אפריקניות ואחרות, לבחוש בקלחת הזאירית. ימים ספורים אחרי כיבוש מחוז קסאי, העשיר ביהלומים, ומחוז שאבא, העשיר בנחושת, כבר ניהלו חברות כרייה מו"מ עם השליטים החדשים, בזמן שהם צעדו עדיין לעבר הבירה קינשאסה.

השליטים החדשים יצטרכו להתגבר על מכשולים רבים כדי לחזק את התמריצים הכלכליים. הכבישים נמצאים במצב רעוע ונסיעות בין-עירוניות נמשכות ימים ואפילו שבועות. במדינה, ששטחה 2.3 מיליון קמ"ר, קיימים בסך הכל 2,500 קילומטרים של כבישים מכוסים באספלט.

המטבע המקומי חסר ערך, והתושבים רוצים דולרים. רופא או חייל מרוויחים 3-2 דולר לחודש, ורובם לא קיבלו משכורת מזה חודשים. השלטון החדש מאשים את ראש הממשלה קנגו ודונדו, שפוטר באפריל השנה, על כך שברח לשווייץ עם חלק מקופת המדינה. תשלומים בזאיר אפשריים רק במזומן. הבנקים לא מעניקים אשראי ומקבלים צ'קים בתנאי עמלה של %30. תפקידם העיקרי הוא להעביר כסף לחו"ל. אפילו חברת התעופה של זאיר נאלצה לשלם עבור מטוסים חדשים במזומן.

השחיתות בחוגי הפקידות ובצבא הגיעה לממדים כאלה, שביבשת האפריקנית - שרגילה לשחיתויות מסוג זה - קוראים לזה "המחלה הזאירית". האבטלה בערים נאמדת ב-%80-%90. חסרים מצרכי יסוד, חלקי חילוף ודלק. תנאים כאלה עשו מזאיר גן עדן להרפתקנים וספסרים.

אף על פי כן, גם חברות רציניות מצאו פינות שוק בזאיר. אחרי שחברת התעופה הממלכתית הכריזה על פשיטת רגל, המתחרה שלה - זאיר אקספרס הפרטית הציעה את רוב הטיסות. כך קרה גם במערכת הטלפונים: אחרי התמוטטות הרשת הממלכתית, "טל-סל" הפרטית נכנסה לעסקים בסיוע אמריקני.

עיתון כלכלי חדש שיוצא לאור בקינשאסה מדבר על "העושר האגדי" של זאיר שמעורר את עניין החברות הזרות. האירועים בזאיר משפיעים על מחיריהם של חומרי הגלם בשוק הבינלאומי. מחיר הקובלט, עלה ב-%19 אחרי התקדמות המורדים. נוכח הציפיה להגדלת התפוקה אחרי הנצחון, ייתכן שהמחיר ירד שוב בקרוב. "שר הכלכלה" של ברית המורדים מתייחס בזהירות לחברות המחצבים. הוא מזהיר שהממשל החדש לא יסבול מונופולים. « «זאיר מקווה לזינוק חדש של המשק «