חלומות פז: מזללות בתחנות דלק

הערב צפוי רון לפיד לתת הסכמתו להסכם פז-בורגר ראנץ', והעיסקה תצא לדרך * בעקבות ההסכם של בורגר ראנץ' עם אלון, לא תוכל פז להתחיל להפעיל את המסעדות בתחנות לפני 99' * אבל פז לא דורכת במקום- היא ממשיכה לרקום את תוכנית מערךהמזללות בתוך תחנות הדלק שלה, ומנהלת מגעים עם ברגר קינג

ההסכם להעברת השליטה בבורגר ראנץ' לפז נחתם. טעם ישראל וברי סקופ הודיעו, כי ימכרו את אחזקתם (%60.5 בסה"כ), לפי שווי חברה של 9.5 מיליון דולר. החתימה הסופית תיעשה, ככל הנראה, הערב (ב') לאחר שמנכ"ל החברה, רון לפיד, יתן את הסכמתו.

ללפיד זכות סירוב ראשונית ואי הסכמתו לאחד הסעיפים בחוזה יכולה, עוד היום, לגרום לשינוי מצב המכירה. לפיד אמר ל"גלובס" כי הוא נוטה לחתום על ההסכם. פז מצידה, כבר שכרה את שירותיו של ישראל אהרוני על מנת לבדוק את תיפעול הרשת, את המקררים ואת אזורי האוכל. בחברה מדברים על בחירתו בעקבות הצורך ב"עין מקצועית".

בורגר ראנץ' מפעילה 70 מסעדות, מהן 5 בבעלות מלאה. מחזור המכירות של החברה עמד על 180 מיליון שקל ב-96'. מחזור המכירות של המתחרה ברגר קינג המפעילה 25 סניפים, הסתכם בכ-78 מיליון שקל באותה שנה. ההערכות לגבי מחזור המכירות של מקדונלד'ס שונות, אך נעות סביב 110 מיליון שקל. בורגר ראנץ' הצליחה להפתיע גם מומחים שסברו, כי כניסתן של הרשתות הזרות, מקדונלד'ס וברגר קינג, תדחק את הרשת המקומית לפינה. התוצאות מאששות את הסקרים שנעשו, לפיהם הישראלים ממשיכים לשמור על נאמנות גבוהה לבורגר ראנץ'.

"בעייה פסיכולוגית"

לפיד אמר ל"גלובס", כי המו"מ מתקדם אבל מבחינתו אין עדיין סיכום. "טעם ישראל וסקופ התחייבו למכור אבל ההסכם צריך להיות סגור מכל הכיוונים. אם אני ארגיש שזה לטובת החברה, אתן את הסכמתי. כרגע אני מצוי בשיחות עם כל הגורמים. אם המסקנה שלי היא שהעיסקה עם פז תשרת את החברה לא אתנגד. טובת החברה פרושה שהיא צריכה להמשיך להתפתח ולשמור על המעמד החזק שלה. כל גוף שנכנס צריך לאפשר לה את זה". בכל מקרה לפיד ימשיך לנהל את החברה.

לפיד דורש שבחוזה יופיעו סעיפים המשאירים לבורגר ראנץ' החלטות עצמאיות, וכי השיקול בפתיחת מסעדות יהיה לפי טובת החברה. גורמים המקורבים למו"מ אומרים, כי עיקר הבעיה של לפיד היא פסיכולוגית, ולכן הוא דורש סעיפים שיתנו לו הרגשה נוחה. לפיד רוצה להבטיח את יכולת בורגר ראנץ' לקבל החלטות.

יצויין, בנוסף, כי לבורגר ראנץ' הסכם עם חברת הדלק אלון. על פי ההסכם כבר הקימה אלון 4 מסעדות של הרשת בתחנות הדלק שלה ומתכוונת להמשיך בכך. האם לא תתנגד להקמת מסעדות בורגר ראנץ' בתחנות הדלק של פז? מנכ"ל חברת הדלק אלון, דודי ויסמן, אמר ל"גלובס": "החוזה שנחתם ביננו לבין בורגר ראנץ' פוגע בפז ולא בנו, היות וזה לא יאפשר לה להקים סניפי בורגר ראנץ' בתחנות הדלק שלה לפחות עד סוף שנת 99', ומדובר בתקופה של שיא התחרות בענף ההמבורגרים. באשר להסכם עצמו, נשקול את מהותו, ואם יש בכך מעין הפרת הסכם בין בורגר ראנץ' ואלון נחשוב על דרך הפעולה. עם זאת, ייתכן וזה פתח לשיתוף פעולה בתחום ההמבורגרים. עד כה היינו חברת הדלק היחידה שהצליחה להפעיל מסעדות רשת בצורה מוצלחת, סופרמרקטים בשיתוף עם שופרסל בעוד דור ועלית כשלו וכמותם השותפות בין אסם ופז".

"נאמץ את מודל חו"ל"

יוסי לובטון, מהנהלת פז, אומר שבחברה מודעים להסכם שיש לבורגר ראנץ' עם אלון, וכבעלים של בורגר ראנץ', תכבד את ההסכם עם אלון. "לא התחלנו בבדיקת כל המשמעויות, כי מדובר בשלב שיגיע רק אחרי שהעיסקה תיחתם. אנחנו מעריכים שגם לפיד ישתכנע. ההסכם טוב לבורגר ראנץ', כי יהיה לה עורק פיננסי שלא היה לה עד כה". לדברי לובטון, פעילות המסחר באזור תחנות הדלק מפגרת בארץ בשנות דור אחרי העולם, והפער הזה ייסגר. "אנו מתכוונים לאמץ את המודל של תחנות הדלק בחו"ל, שיש בהן חנויות נוחות ואזור מזון. זה משתלב בתוכניות האסטרטגיות שלנו. בורגר ראנץ' היא חברה טובה ואנחנו מאמינים בה כחברה. חלק גדול משטחי הנדל"ן שלנו יכולים להיות מותאמים למסעדות בורגר ראנץ'. הכל תלוי בתוכנית הפיתוח של בורגר ראנץ'", אומר לובטון.

הסיבות לכניסת פז כבעלת השליטה בבורגר ראנץ' ברורות היום, לאור השינויים בשוק הדלק. בשוק זה, שהיה קרטליסטי והופך לתחרותי יותר ויותר, חברות הדלק מעוניינות להציע ערך מוסף הן לציבור המתדלקים והן לבעלי התחנות. חלק מבעלי תחנות אלה, בעקבות ההסדרים עם הממונה על ההגבלים העסקיים, רשאים לעבור מחברת דלק אחת לרעותה.

לדברי לובטון, המגעים עם בורגר קינג, הרשת המתחרה, יימשכו במקביל. "בורגר ראנץ' זו השקעה ואין לנו מחוייבות לבלעדיות בחוזה", הוא אומר, "גם להם אין. החברה תמשיך לתפקד עצמאית. לאלון הסכם לפתוח 5 מסעדות. מתוכן נפתחו 4. אנחנו לא רואים סיבה לפגוע בהסכם. בורגר ראנץ' ימשיכו לפתוח איפה שנוח להם. היינו מודעים להסכם בשעת קבלת ההחלטה להיכנס לעיסקה". « מאת זהבה דברת «חלומות פז: מזללות בתחנות דלק « הערב צפוי רון לפיד לתת הסכמתו להסכם פז-בורגר ראנץ', והעיסקה תצא לדרך * בעקבות ההסכם של בורגר ראנץ' עם אלון, לא תוכל פז להתחיל להפעיל את המסעדות בתחנות לפני 99' * אבל פז לא דורכת במקום- היא ממשיכה לרקום את תוכנית מערךהמזללות בתוך תחנות הדלק שלה, ומנהלת מגעים עם ברגר קינג