טעם ישראל תרשום רווח של כ-2.5 מ' ש' ממכירת חלקה בבורגר ראנץ'

חברת הדלק פז תרכוש השליטה בבורגר ראנץ' לפי שווי חברה של 9.5 מ' ד' *רון לפיד, מנכ"ל בורגר ראנץ': "פז שותפה אפשרית, אנצל זכות הסירוב שבידי רק אם העיסקה לא תשרת את טובת החברה"

חברת הדלק פז צפויה לרכוש את מניותיהם של "השותפים הפסיביים" ברשת המזון המהיר בורגר ראנץ' - בארי סקופ וחברת טעם ישראל. העיסקה בין הצדדים, לפיה תשלם פז, חברת הדלק הגדולה בישראל, סכום של 5.7 מיליון דולר (שווי חברה של 9.5 מיליון דולר) תמורת %60.5 ממניות בורגר ראנץ', נסגרה בין הצדדים. המכשול היחיד שעשוי לעמוד בדרך להעברת השליטה ברשת הוא מימוש זכות הסירוב הראשונה שבידי מנכ"ל בורגר ראנץ', רון לפיד.

לפיד, המחזיק %39.5 ממניות בורגר ראנץ' (כמו אחזקותיו של מייסד הרשת, בארי סקופ), אמר היום, כי "פז שותפה אפשרית באופן עקרוני. אנצל את זכות הסירוב רק אם העיסקה לא תשרת את טובת החברה".

בדרך לחתימת ההסכם, הקדימה פז מספר מתעניינים נוספים בבורגר ראנץ': הרשתות המתחרות מקדונלד'ס וברגר קינג, בנק ההשקעות לאומי ושות' וחברת הדלק אלון. עבור פז, שמפעילה 220 תחנות דלק, עשויה רכישת השליטה בבורגר ראנץ' להוות צעד משמעותי לעיבוי המערך המסחרי שלהן. על פי ההערכות, סף פתיחת הסניפים של רשת המזון בתחנות הדלק יעמוד על לפחות 20 נקודות מכירה חדשות, תגבור משמעותי למערך הסניפים הקיים של בורגר ראנץ', המונה 70 נקודות מכירה.

חברת הדלק פז נמצאת בשליטת קבוצת ליברמן (%63), קבוצת קלארידג'-דוברת שרם (%30) ומשפחת בן-שך (%7). במסגרת הידוק שיתוף הפעולה בין פז למשפחת בן-שך, המנהלת כיום את עסקיה, דיווחה כבר החברה על הגדלת נפח פעילותה בתחום הנדל"ן ועתה מדובר על השקעה בתחום חדש נוסף, קימעונאות. רון לפיד נשמע היום מסוייג בקשר להגדלה דרמטית של נפח פעילותה של בורגר ראנץ': כיום פרוסים 10 מסניפי הרשת בתחנות דלק שונות של סונול, אלון ופז. נראה לי, כי מתוך סך של 70 סניפים זוהי פרופורציה נכונה.

רשת בורגר ראנץ' היא הגדולה מבין רשתות ההמבורגרים הפועלות בישראל. אשתקד הסתכם מחזור ההכנסות שלה בכ-200 מיליון שקל, אולם רוב הכסף לא זרם לחברה, כי אם לזכיינים המחזיקים בבעלות על 65 מהסניפים. אי לכך, משקף הרווח הנקי מאשתקד, כ-1.8 מיליון שקל, את ההכנסות מ-5 סניפים בלבד שבבעלות החברה וכן את דמי הניהול שנגבים מהזכיינים.

רשת בורגר ראנץ' הוקמה ע"י בארי סקופ, יליד דרא"פ, בתחילת שנות ה-70. מנהל הסניף הראשון של הרשת, רון לפיד, הפך בהמשך לשותפו. החברה לא גייסה עד היום כסף מהציבור אולם בינואר 94' ביצעה גיוס הון פרטי במסגרתו היקצתה %34 ממניותיה לחברה הבורסאית טעם ישראל תמורת מזומן והקצאת מניות.

אלא שלאחר פחות משנה, עקב התכווצות מחירן של מניות טעם ישראל ביותר מ-%50, בוטלה העיסקה ע"י בורגר ראנץ' והצדדים המשיכו להתדיין ביניהם בבית המשפט. סופו של עניין, צומצם היקף העיסקה וטעם ישראל רכשה רק %21 מהמניות הרשומות כיום בספריה לפי עלות מתואמת של 4.4 מיליון שקל. על פי חלקה בעיסקה, תקבל טעם ישראל 2 מיליון דולר, שיותירו בידיה רווח הון של כ-2.5 מיליון שקל.

היום אמר בעל השליטה בטעם ישראל, לאונרד סקסטין, כי "הציעו לנו מחיר מתאים שמשאיר לנו רווח סביר וטוב על ההשקעה. מדובר בחברה טובה מאוד שכשנכנסנו אליה חשבנו על שיתוף פעולה אסטרטגי. זה לא יצא אל הפועל ומאחר ואנחנו רואים היום הזדמנויות עיסקיות בתחום שבו אנחנו פועלים, ייצור ושיווק ממתקים, העדפנו לממש את ההשקעה ולהמשיך להתגלגל קדימה".

חברת טעם ישראל סיימה את המחצית הראשונה של 97' בהפסד של 912 אלף שקל לאחר הפסד של 3.2 מיליון שקל בשנת 96' כולה. לדברי סקסטין שורר בשוק דברי המתיקה "תוהו ובוהו שאותו ניתן לנצל כדי לבצע השקעות חדשות".

שוק ההמבורגרים בישראל מוערך כיום בכחצי מיליארד שקל לשנה. בורגר ראנץ' מחזיקה על פי ההערכות במחצית מנפח השוק ויתרתו מתחלקת בין הזכיינים של רשתות הענק האמריקניות מקדונלד'ס וברגר קינג. לעומת 70 סניפים של בורגר ראנץ', מפעילה מקדונלד'ס 46 סניפים ואילו ברגר קינג 28 סניפים. לאחרונה נתגלע סיכסוך עיסקי בין השותפים בברגר קינג - משולם ריקליס וחברת קמור שבשליטת דן ברנר ואהרון אחיעז. גם שם עשויות להיות בקרוב התפתחויות חדשות בקשר להרכב בעלי המניות. «מאת שי שלו «טעם ישראל תרשום רווח של כ-2.5 מ' ש' ממכירת חלקה בבורגר ראנץ' «חברת הדלק פז תרכוש השליטה בבורגר ראנץ' לפי שווי חברה של 9.5 מ' ד' *רון לפיד, מנכ"ל בורגר ראנץ': "פז שותפה אפשרית, אנצל זכות הסירוב שבידי רק אם העיסקה לא תשרת את טובת החברה"