יצרניות הרכב בארה"ב דורשות להטיל עיצומים על דרום קוריאה

הדרישה היא בתגובה להגבלות שהטילה סיאול על מכוניות אמריקניות. איגוד היצרניות קורא גם לבדוק אם יש מקום להטלת סנקציות על יפאן

איגוד יצרניות הרכב האמריקניות, גוף המייצג את פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס, תבע אתמול (ד') מממשלת ארה"ב להטיל עיצומים על דרום קוריאה בשל ההגבלות המוטלות על ידה על יבוא רכב. האיגוד תבע גם לבחון את נהלי הסחר של יפאן ולבחון אם יש מקום לנקוט עיצומים נגדה.

האיגוד דרש מנציגת הסחר האמריקנית, שרלין בארשפסקי, לבחון את הנהלים הנהוגים בדרום קוריאה ולבדוק אם אינם עומדים בניגוד לסעיף בחוק הסחר האמריקני, המכונה "סופר 301". הסעיף מאפשר להטיל סנקציות על מדינות זרות המטילות מגבלות על יצוא מארה"ב.

במכתב ששלח איגוד היצרניות נאמר, כי "למרות שהביקוש למכוניות גדל במהירות, קוריאה הגבילה את היבוא לשוק המקומי המתפתח באמצעות הצבת שורה של מחסומים על יבוא והשקעה".

האיגוד קורא לפעילות נמרצת נגד קוריאה בשל אי כיבוד מזכר ההבנות עם ארה"ב, שנחתם ב-95' ונועד להביא לפתיחתו של שוק הרכב המקומי ליבוא.

במסמך נטען, כי יצוא מכוניות ומשאיות לדרום קוריאה עלה בשנה החולפת ל-10,315 כלי רכב לעומת 6,921 כלי רכב ב-95'. הנתון משקף פחות מאחוז מכלל מכירות הרכב בקוריאה, שהסתכמו השנה ב-1.64 מיליון מכוניות.

הדרישה האמריקנית פורסמה בתקופה שבה חלק מתעשיית הרכב הקוריאנית נאבק על חייו. קבוצת קיה הודיעה אתמול, כי תמכור יותר מ-%80 מהחברות שבבעלותה וכן נכסים בשווי של 6.3 מיליארד דולר ותפטר כחמישית מעובדיה, בניסיון למנוע את מה שעשוי להפוך לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות דרום קוריאה.

האיגוד קרא גם ל"עירנות מתמדת" ביחס לעמידתה של יפאן בתנאים שנקבעו בהסכם הסחר בין שתי המדינות מ-95' ולבחינת נהלי הסחר היפאניים. ההסכם היה אמור להביא לפתיחתן של 200 סוכנויות רכב אמריקניות נוספות ביפאן עד סוף שנת 96' ולהביא לגידול במכירות הרכב המיוצר בארה"ב לכ-160 אלף בשנה עד שנת 1998.

לדברי האיגוד, ההסכם לא הביא את התוצאות המיוחלות ועד מאי האחרון נפתחו רק 121 סוכנויות, בעוד שמכירות המכוניות האמריקניות רשמו ירידה של %28 בחמשת החודשים הראשונים של השנה.

זו הפעם הראשונה בה דורש איגוד היצרניות הטלת סנקציות על יפאן, למרות ששתי המדינות מנהלות ויכוח ממושך בנוגע ליתרונה החד-צדדי של יפאן בסחר במכוניות. דובר האיגוד אמר, כי האיגוד העדיף לבדוק את יישום ההסכם לפני דרישה להטלת עיצומים.

פקידים יפאניים טוענים, לעומת זאת, כי ההסכם בין שתי המדינות איננו כולל יעדים מספריים. שגריר יפאן בארה"ב, קוניהיקו סאיטו, אמר כי הביקורת האמריקנית "חסרת בסיס ומצערת". בתגובה אמר נשיא איגוד יצרניות הרכב, אנדרו קארד, כי המחויבות היפאנית לפתיחת שוק הרכב נעלמה לחלוטין. יצרניות הרכב טוענות גם, כי התחזקותו של הדולר ביחס ליאן מעניקה למתחרות היפאניות יתרון נוסף על פניהן.

חיזוק החששות מפני הידרדרות ביחסי המסחר בין ארה"ב ליפאן הביאה להיחלשות הדולר מול היאן במסחר באסיה היום (ה'). המטבע האמריקני נחלש, לאחר שמנהלים של תעשיית הרכב היפאנית אמרו כי הדולר התחזק מספיק.

טאקו טומינאגא, סגן יו"ר איגוד יצרניות הרכב היפאניות, אמר כי תעשיית הרכב היפאנית איננה מעוניינת ביאן חלש. לדבריו, הדולר צריך להיסחר ברמות של 110 עד 120 יאן. בעקבות הדברים ירד המטבע האמריקני לשער של 117.68 יאן, לעומת 118.31 יאן לקראת סיום המסחר בניו-יורק.

התחזקות נוספת של הדולר עלולה להביא לעלייה נוספת בעודף הסחר היפאני ולהגברת המתיחות הפוליטית עם ארה"ב. בחודש שעבר עלה העודף היפאני במאזן הסחר בין שתי המדינות, זה החודש התשיעי ברציפות, ל-3.66 מיליארד דולר - עלייה של %26.8 ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, שנרשמה בעיקר הודות לגידול ביצוא הרכב היפאני. «בלומברג, וושינגטון «יצרניות הרכב בארה"ב דורשות להטיל עיצומים על דרום קוריאה «הדרישה היא בתגובה להגבלות שהטילה סיאול על מכוניות אמריקניות. איגוד היצרניות קורא גם לבדוק אם יש מקום להטלת סנקציות על יפאן