כיתן סוגרת את מפעל הטוויה והאריגה בנצרת; מפטרת את 250 עובדיו

בעקבות הסגירה - הוצאה חד פעמית של 43 מיליון שקל * מנכ"ל כיתן: היקף עבודות קבלני המשנה יגדל ל%70

חברת כיתן הודיעה היום (א'), כי היא סוגרת את מפעל הטוויה והאריגה בנצרת, ומפטרת את 250 עובדיו. בכוונת החברה להשאיר רק פעילות טוויה ואריגה מתוחכמות, ולרכזן במפעל החברה בדימונה.

בעקבות הפסקת פעילות זו, תרשום החברה הוצאה חד פעמית בהיקף כספי של כ-43 מיליון שקל. לפני כחצי שנה, סגרה כיתן את פעילות האשפרה בבית שאן, והעבירה פעילות זו לדימונה. עקב כך, פוטרו אז כ-110 עובדים, ונרשמה הוצאה חד פעמית של כ-20 מיליון שקל.

תשלובת כיתן, מקבוצת כלל תעשיות, ריווחית בזכות הפעילות הקמעונאית, ובעיקר פעילות "טנגו", זכיינית ליוויס. הפעילות התעשייתית של כיתן מפסידה מזה מספר שנים. בשבוע שעבר ביקשה כיתן למנות מפרק זמני לחברת גיבור סברינה, יצרנית טקסטיל שנרכשה על ידיה לפני שנה והסבה לה הפסדים כבדים.

מנכ"ל כיתן, עזרי גונן, מסר ל"גלובס", כי בניסיון להביא להתייעלות, תצומצם פעילות הייצור. זאת מאחר שהתברר, כי מוצרי טקסטיל ראשוניים, דהיינו חוטים ובדים ארוגים, זולים יותר בייבוא מהמזרח הרחוק. לפיכך, מתכוונת החברה לייבא מוצרים אלו, ולהתמקד בארץ רק בייצור מתוחכם יותר בהיקפים מצומצמים.

גונן מעריך, כי בעקבות תוכנית ההבראה, תעבור כיתן תעשיות לריווחיות ב-98'. יצויין כי במסגרת התוכנית יפוטרו גם חלק מעובדי המטה במשרדי כיתן. בפועל, תמשיך בשלב זה כיתן תעשיות להפעיל את המפעל בדימונה בלבד, על 400 עובדיו, וכן מתפרת כלי מיטה בנצרת, המעסיקה 110 עובדים.

גונן, הוסיף כי, הנהלת כיתן מתכוונת להגדיל את ביצוע עבודות התפירה באמצעות קבלני משנה בשטחים ובירדן. בעוד מספר חודשים יגיע היקף העבודות של תפירה באמצעות קבלני משנה לכ-%70 מעבודות התפירה של בדים גולמיים. כך מסר היום (א') ל"גלובס"

לדברי גונן, סגירת המתפרות של כיתן, הפסקת התקשרויות עם קבלני משנה בארץ, והעברת חלק גדול מעבודות התפירה אל מחוץ לישראל, הם צעדים אסטרטגיים, שנועדו בעיקר להוזיל עלויות ייצור. לדברי גונן, עבודות התפירה בירדן ובשטחים זולות בלמעלה מ-%50 מעלויות הייצור של מתפרות כיתן ושל קבלני משנה בארץ.

ל"גלובס" נודע, כי הנהלת כיתן החליטה לסגור את כל המתפרות שלה ברחבי הארץ, הפועלות באזורים מוכי אבטלה, ולהעביר העבודות לירדן ולשטחים. המתפרות ייסגרו בהדרגה.

לדברי גונן, גם בעבודות האריגה מתכוונת החברה להעביר חלק גדול יותר מהעבודות לבתי אריגה חיצוניים. לדבריו, עד כה ביצעה החברה רכישת עבודות אריגה בהיקף של %15, ובכוונתה להגדיל את עבודות האריגה לכ-%50, כאשר במפעליה יבוצעו רק עבודות האשפרה והגימור. במסגרת זאת, הוסיף גונן, תגדיל כיתן רכישת בדים גולמיים מהמזרח הרחוק.

ראש עיריית נצרת עילית, מנחם אריאב, הודיע למנכ"ל כיתן תעשיות, גידי לקס, כי יאבק נגד סגירת המפעל. לדבריו, המפעל, שהיה מראשוני המפעלים בעיר, מעסיק בעיקר עולים חדשים. אריאב מסר עוד, כי בשנים האחרונות העירייה סייעה למפעל בניסיונותיו לקבל סיוע כספי דרך מרכז ההשקעות, כדי שזה ירכוש ציוד חדיש. "לא יתכן כי זו תקבל החלטה חד צדדית, הגורמת נזק עצום לעיר", אמר.

(ראה "שוק ההון") «מאת אורנה רביב ודוד חיון וגדי גולן «כיתן סוגרת את מפעל הטוויה והאריגה בנצרת; מפטרת את 250 עובדיו «בעקבות הסגירה - הוצאה חד פעמית של 43 מיליון שקל * מנכ"ל כיתן: היקף עבודות קבלני המשנה יגדל ל%70