כיתן תשקיע 2 מיליון ד' בפתיחת 10 חנויות בנטון

זאת בעקבות קבלת הזיכיון הבלעדי * ההסכם בתוקף עד 2003 * ירידה במכירות בנטון בארץ ב-96' ל-15.3 מיליון שקל

חברת בנטון העולמית חתמה אתמול (ג') על הסכם עם כיתן, לפיו תקבל זו את הזיכיון הבלעדי להפצת מוצרי האופנה שלה בארץ עד שנת 2003. עד לחתימת ההסכם ניהלה בארץ את הזיכיון חברת אחזקות בשם "פארו", בראשה עומד זכיין איטלקי, המחזיק גם בזיכיון להפצת המוצרים באזורים שונים באיטליה.

ביולי האחרון פורסמה לראשונה ב"גלובס" ידיעה על המשא ומתן בין בנטון לכיתן. אז אמר מנכ"ל כיתן, עזרי גונן, כי כיתן תסכם על קבלת הזיכיון המלא להקמת והפעלת רשת חנויות בנטון, "בתנאים מסויימים של שליטה על מותג ובלעדיות". לדברי גונן מדובר בהשקעה גדולה, בהקמת חנויות חדשות ובשיפוץ הקיימות.

יצויין כי עד כה לא היה זיכיון בנטון בארץ בלעדי, ואף כיתן ייבאה ממוצרי האופנה של החברה ומכרה בעיקר בחנות "כיתן סנטר" בהדר יוסף. לכיתן זיכיון ליבוא מוצרי טקסטיל הבית של בנטון מזה מספר שנים.

היום (ד') אומר גונן: "עכשיו, כשקיבלנו את הזיכיון הבלעדי, נתחיל בהרחבת הרשת. בכוונתנו להשקיע כ-2 מיליון דולר בפתיחת 10 חנויות בשנתיים הקרובות, בשטח של כ-120 מ"ר האחת. עתה, כשהזיכיון הבלעדי בידינו נקבע בעצמנו את מדיניות המחירים, הקולקציות והמבצעים". מנכ"ל גולף/כיתן, אילנה קאופמן, תנהל את הרשת תחת המטריה של גולף/כיתן.

תקציב הפרסום יהיה בידי חברת גליקמן מייזלר. גונן לא יודע עדיין אם החברה תאמץ את הקמפיינים ה"שנויים במחלוקת" של בנטון. כל דבר, הוא אמר, ייבדק לגופו.

בפברואר 97' קיבלה חברת "דנדור השקעות", בשליטת אבי בן-דב, הודעה מבנטון איטליה לפיה, לאחר מכירת מוצרי בנטון לעונת אביב-קיץ 1998, לא תספק לה יותר בנטון מוצרים. דנדור הודיעה אז כי היא נערכת להפסקת פעילותה בתחום האופנה בארץ. הפסקת ההתקשרות לא כללה את פעילות מכירת מוצרי בנטון בפולין ע"י חברת "בנדור", המוחזקת ב-%50 ע"י דנדור.

לאחר שהקימה כיתן חברה משותפת עם בנטון בשם BFK, נפתחו שתי חנויות: בכיתן סנטר בהדר יוסף ובקניון ירושלים במלחה. לאחרונה נפתחה חנות החברה בקניון רמת אביב. הזכיון יופעל באמצעות חברה זו. דנדור הפעילה 10 חנויות בנטון, המוחזקות ע"י החברה בשכירות. מכירות מוצרי בנטון בארץ ברבעון הראשון של 1997 הסתכמו, לפי דיווחי החברה, בכ-3 מיליון שקל לעומת כ-4.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה וכ-15.3 מיליון שקל בכל שנת 1996. הירידה במכירות יוחסה בדו"חות לירידה במספר החנויות, מ-16 ל-10, ולירידה נמשכת במכירות בחנויות הקיימות. זכיין הרשת העולמית טען להשקעה בלתי מספקת בשיווק, פירסום ובעיצוב החנויות. בן-דב טען בשעתו לבעייתיות הנובעת מזיכיון ללא בלעדיות.

מאז הודיעה בנטון לדנדור על סיום ההתקשרות ביניהן, עסק נציג החברה בארץ בחיפוש זכיינים חדשים להקמת רשת חנויות. בשעתו התנהל מו"מ עם המשביר מחסני אופנה, אולם הוא לא הגיע לכלל חתימה.

תחום מוצרי האופנה והטקסטיל בארץ סובל מהאטה מאסיבית במכירות. במקביל, הולכת ומחריפה התחרות בין החברות הגדולות במשק: המשביר לצרכן, פולגת, שקם גאלרי וכיתן, כאשר כל אחת מהן מנסה להשיג זכיונות רבים ככל האפשר של מותגים ידועים מן העולם ולפתוח חנויות עצמאיות (ALONE STAND) על מנת להגדיל את פעילות החברה. כך מצויים בידי המשביר לצרכן הזיכיונות של החברות זארה, גס, מנגו, פול אנד בר ואחרות; כך מייצגת שקם גאלרי את גאפ, כיתן את ליויס, אספרי, קאמל ואושקוש; ופולגת את רלף לורן, דניאל השטר ואחרים.

גונן איננו חושש מן התחרות. "חשבנו כל הזמן ש"בנטון" זה שם עם פוטנציאל, ועכשיו נוכיח זאת. מדובר באחד המותגים הידועים בעולם, עם מחזור מכירות של כ-3 מיליארד דולר בשנה. החברה משרתת אלפי חנויות בעולם. מותגים אחרים בארץ חלשים יותר במונחים עולמיים. בבנטון מטפלים גם באופנה למבוגרים וגם לילדים, ולנו זה מתאים. פינות ילדים ימשיכו לפעול ברשת חנויות "כיתן סנטר". הקולקציה תיובא מאיטליה וגונן מעריך מכירות שנתיות של כ-20 מיליון שקל בתוך שנתיים.

מחזור המכירות של גולף כיתן הסתכם בשנת 96' בכ-370 מיליון שקל. "המותג "בנטון" הוא מותג מצויין והשקעה נכונה במותג יכולה להביא לשגשוגו כפי שקורה בעולם" - מבטיח גונן. יצויין כי כיתן הינה יבואנית של מספר רב של מותגים בינלאומיים בתחומי טקסטיל הבית, אופנה והלבשה תחתונה. פעילות הייצור של החברה מסבה הפסדים בשנים האחרונות, ולאחרונה צומצמה בשיעור חד, בניסיון לארגן מחדש ולצמצם את ההפסדים. מקור הרווח העיקרי של הרשת בשנים האחרונות הוא מהחברה בת טנגו, יצרנית ג'ינס ליוויס. «מאת זהבה דברת «כיתן תשקיע 2 מיליון ד' בפתיחת 10 חנויות בנטון «זאת בעקבות קבלת הזיכיון הבלעדי * ההסכם בתוקף עד 2003 * ירידה במכירות בנטון בארץ ב-96' ל-15.3 מיליון שקל