כתא"ל: עיסקת אופאל מימנה מחצית מהרווח השנתי ב-96'

הפסדים של 17 מיליון שקל למנן מדיקל ו-17.8 מיליון שקל לאר.די.סי

שנה לא קלה עברה על חברת כלל תעשיות אלקטרוניקה (כתא"ל). לצד הצלחת עיסקת אופאל מזדקרים להם הפסדי הענק של סאיטקס והכישלון המתמשך במנן מדיקל. על התוצאות הכספיות מעיבים גם הפסדי חברת אר.די.סי והחברות האחרות בקבוצה שעדיין משקיעות הון רב במחקר ופיתוח.

השורה התחתונה של כתא"ל מצביעה על רווח של 110 מיליון שקל בשנת 96'. למזלה, הצליחה החברה לסגור את עיסקת מכירת אופאל לאפלייד מטיריאלס ימים ספורים לפני תום השנה. אלמלא רווח ההון בסך 54 מיליון שקל ממכירת אופאל היה הרווח של כתא"ל צונח לחצי. העיסקה המוצלחת השתלמה גם למנכ"ל כתא"ל, מנדי עירד, שזכה עקב כך למענק מיוחד בסך 300 אלף דולר.

מרכז הרווח השני השנה היה אי.סי.איי טלקום, בה מימשה כתא"ל 1.4 מיליון מניות בסכום של כ-115 מיליון שקל וברווח הון של כ-87 מיליון שקל.

אלא שכתא"ל, המחזיקה עדיין ב-%26 ממניות אי.סי.איי, לא ממהרת להיפטר מהתרנגולת מטילת ביצי הזהב, המהווה כיום את מרכז הרווח העיקרי שלה. להיפך, בסוף 96' השקיעה כתא"ל בחזרה 130 מיליון שקל באי.סי.איי תמורת אג"ח להמרה. בהשקעה זו השתתפה גם בעלת השליטה הנוספת באי.סי.איי, חברת קלארידג', עימה יש לכתא"ל הסכם שליטה משותף המותנה בשיעור ההחזקות של השתיים.

ואולם זוהרן של שתי הצלחות אלה הועם עקב הפסדים בחברות האחרות בקבוצה. כישלון מתמשך מהווה חברת מנן מדיקל, שהפסידה השנה 17.1 מיליון שקל. מנן, בה מחזיקה כתא"ל ב-%55 מההון, עוסקת בייצור מוניטורים למחלקות טיפול נמרץ וליד מיטת החולה. בשנה האחרונה קטנו ההכנסות של מנן ל-53 מיליון שקל, לעומת הכנסות של 85 מיליון שקל ב-95'.

בעבר רשמה כתא"ל בספריה עודף עלות רכישה של 7.4 מיליון שקל בגין רכישת מנן, כאשר חלק מזה יוחס לשווי הבניינים והקרקע של מנן. בינתיים שווי ההשקעה הולך ונשחק. בסה"כ עלות הרכישה של מנן עומדת על 18 מיליון שקל, בעוד השווי שבו מוצגת החברה במאזן עומד על שווי שלילי של כ-30 מיליון שקל, מכאן שהפסד ההון הכולל של כתא"ל ממנן עד היום מגיע ל-48 מיליון שקל.

כתא"ל מציינת שיתרת ההלוואות שהעמידה עד כה למנן הסתכמה בסוף השנה ב-16.8 מיליון שקל. עד לסוף 95' השתתפו גם בעלי המניות האחרים במנן במימון הפעילות העיסקית של החברה, אולם החל מינואר 96' עושה זאת כתא"ל לבדה. עובדה זו גם גרמה לכתא"ל לכלול את מלוא ההפסדים של מנן במאזניה, בניגוד לרישום חלק קטן יותר בעבר. כתא"ל מציינת שמועד הפירעון של ההלוואות "יחול מיד לאחר ביצוע הנפקה ראשונה לציבור, לכשתהיה, ובכל מקרה לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2003".

הפסד גדול תרמה כמובן חברת סאיטקס. במהלך 96' רכשה כתא"ל מניות נוספות בסאיטקס בעלות של כ-30 מיליון שקל, על רקע מאבק השליטה עם דוידי גילה. ההשקעה בסאיטקס הגדילה את החזקתה בה ל-%13. ואולם ההפסדים של סאיטקס הקטינו את הרווח הנקי של כתא"ל ב-46.5 מיליון שקל.

בנוסף לכך רשמה החברה בגין סאיטקס הפחתה לירידת ערך השקעה והפרשה להפסדים צפויים בסך כולל של 20 מיליון שקל. לשם השוואה, בשנה שעברה רשמה כתא"ל בגין סעיפים אלו הפחתה של 6 מיליון שקל בלבד, מה שמלמד על הציפיות שלה מיצרנית מכונות הדפוס המקרטעת.

לצד ההשקעות הבוגרות מחזיקה כתא"ל בשורה של חברות בשלבי פיתוח שונים, שכמעט כולן עדיין מפסידות. כך למשל חברת אר.די.סי קומיוניקיישנס, העוסקת בפיתוח מערכת תקשורת מחשבים אלחוטית, רשמה השנה הפסד כולל של 17.8 מיליון שקל.

אר.די.סי נחשבת על ידי כתא"ל עדיין כחברת סטארט-אפ וההפסד שלה השנה כולל גם מחיקות של השקעות מו"פ משנים קודמות. המחיקות בוצעו לבקשת כתא"ל, שנכנסה להשקעה באר.די.סי בתחילת השנה, וביקשה לעשות זאת עם "דף חלק". להפסדים באר.די.סי שותפים גם בעלי המניות האחרים בחברה - החברה לישראל, אוורגרין ודי.סי.אל.

כרונוס אינטראקטיב הפסידה 5.7 מיליון שקל, ואיי.סייט אינק, העוסקת בפיתוח רכיבים לשיפור תמונה, הפסידה 4.4 מיליון שקל. אי.ג'י אסושיאייטס (ישראל), הפועלת בענף המוליכים-למחצה, תרמה גם היא הפסד של 9 מיליון שקל, וחברת סאידל, המפתחת מערכת לשילוב פרסומות בשידורי טלוויזיה ישירים, הפסידה 5.7 מיליון שקל.

הפתעה נעימה סיפקה השנה חברת טכנולוגיות בינלאומיות (לייזרים), העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של ציוד לראיית לילה לשוק הצבאי. לייזרים הצליחה ליישם השנה תוכנית הבראה, מכרה את מרבית הפעילות האזרחית שגררה אותה להפסדים בשנים 95-94', והצליחה לסיים את 96' ברווח של 6.4 מיליון שקל. «מאת עמי גינזבורג «כתא"ל: עיסקת אופאל מימנה מחצית מהרווח השנתי ב-96' «הפסדים של 17 מיליון שקל למנן מדיקל ו-17.8 מיליון שקל לאר.די.סי