לוקהיד-מרטין ובואינג עלו לשלב הסופי במיכרז הפנטגון לייצור מטוס הקרב האמריקני העתידי

מקדונל-דגלאס נפלט מההתמודדות על פיתוח מטוס הקרב של המאה ה-21, שיכניס מאות מיליארדי דולר במכירות לכל זרועות הצבא האמריקני - ולמדינות זרות

קונצרן לוקהיד-מרטין האמריקני, שהוא הקונצרן הבטחוני-תעופתי הגדול בעולם, ויצרנית המטוסים בואינג, עלו לשלב הסופי בהתמודדות על מיכרז הפנטגון האמריקני על ייצור אב-הטיפוס של מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר, המארינס והצי האמריקני.

שתי החברות זכו כל אחת בהקצבה של 1.1 מיליארד דולר, לפיתוח המטוסים הראשונים שייבחנו ומתוכם ייבחר המטוס הזוכה. לוקהיד-מרטין הודיע, כי הוא מעוניין שבריטיש-איירוספייס, שהתמודד עם אחת מהמתחרות שנשרו, ישתף איתו פעולה בחוזה.

מדובר במטוס הקרב האחרון שיפותח בעולם במאה הנוכחית, והוא מיועד להצטיידות גם בכוחות הצי הבריטי. ארה"ב מתכוונת להצטייד בשלב הראשון ב-3,000 מטוסי קרב כאלה, וצפוי כי ילכו בעקבותיה מדינות נוספות.

קונצרן מקדונל-דגלאס נפלט מההתמודדות. מההחלטה נפגעו גם נורת'רופ-גרומאן ובריטיש איירוספייס, ששיתפו פעולה עם מקדונל-דגלאס בגיבוש ההצעה.

החברה שתיבחר לייצר את המטוס תזכה בחוזה ייצור בהיקף חסר תקדים של מאות מיליארדי דולר. המטוס המתוכנן, שאמור להחליף את האף-16, ישנה לחלוטין את תוכניות הרכש של צבאות המערב ואת מערכי התחזוקה שלהן. המכירות לשלוש זרועות של הצבא האמריקני וכן למדינות זרות יכניסו ליצרנית יותר מ-750 מיליארד דולר.

בעקבות הוצאת מקדונל-דגלאס מההתמודדות, יתחילו בואינג ולוקהיד-מרטין, כל אחת לחוד, בתיכנון וייצור של "מודלים תפעוליים", על פי התוכניות שהגישו למשרד ההגנה. כל חברה תקבל מהמשרד מימון בסך יותר ממיליארד דולר למשך ארבע שנים. לקראת סוף שנת 2000, ישווה הצבא את ביצועיהם של המודלים שייצרו שתי החברות בטיסות מבחן. החברה הזוכה תיבחר בשנת 2001. ייצור החבילה הראשונה של כ-3,000 מטוסים מתוכנן להתחיל בשנת 2008.

המטוס החדש, המכונה "מטוס תקיפה בין-זרועי" (JSF), מבטא שינוי משמעותי בתפיסת העולם של זרועות הצבא האמריקני ושל משרד ההגנה. בעבר, התעקשה כל זרוע לרכוש מטוסים שנבנו במיוחד לפי המפרטים שלה. הדבר גרם לעלייה מתמדת בעלויות ולסיבוך מיותר של מערכות התחזוקה. המטוס יותאם במידה מסויימת לצרכי הזרועות השונות, אך קרוב ל-%80 מהחלקים יהיו זהים במטוסי שלוש הזרועות. דבר זה יגרום לאחידות במערכות התחזוקה ולצמצום ניכר בעלויות. «מאת דרור מרום ורן דגוני ייצור _ ב-2008 «לוקהיד-מרטין ובואינג עלו לשלב הסופי במיכרז הפנטגון לייצור מטוס הקרב האמריקני העתידי «מקדונל-דגלאס נפלט מההתמודדות על פיתוח מטוס הקרב של המאה ה-21, שיכניס מאות מיליארדי דולר במכירות לכל זרועות הצבא האמריקני - ולמדינות זרות