נדחתה בקשת התאגיד הרוסי-ישראלי להתקשר עם חב' החשמל ללא מיכרז

דירקטוריון חברת החשמל לא אישר ההסכם עם החברה בשנה שעברה בהיעדר שקיפות

התאגיד הרוסי-ישראלי או.אס.אי לא יוכל לקבל ללא מיכרז מעמד של יצרן פרטי עבור חברת החשמל. כך קובע מנכ"ל משרד התשתיות, גיורא רום, בעקבות בדיקה מיוחדת שערך בנושא בהוראת השר אריאל שרון.

התאגיד מבקש להקים תחנת כוח המבוססת על פצלי שמן במישור רותם בנגב, בהספק של 300 מגאווט ובהשקעה של כ-500 מיליון דולר. הבדיקה במשרד התשתיות נערכה לאחר שראשי התאגיד התלוננו בנושא בפני שרון.

ל"גלובס" נודע, כי רום התבסס בחוות דעתו על חוות דעת משפטית מיוחדת שקיבל. רום קובע, כי אכן המו"מ עם או.אס.אי ועם ארבעה יצרנים פרטיים פוטנציאליים נוספים, החל עוד לפני כניסתו לתוקף של חוק חובת המיכרזים, והתקיים במשך כשלוש שנים. אולם מטעמים של סבירות פג תוקפו של המו"מ שהצדדים אמורים היו לנהל.

חברת החשמל והתאגיד הרוסי הגיעו להסכמות עקרוניות ברוב הסעיפים, אולם דירקטוריון חברת החשמל פסל את ההסכם לפני כשנה, בטענה שבעלי התאגיד אינם מציגים שקיפות מלאה. בין בעלי המניות של התאגיד נימנים חברות ממשלתיות רוסיות ואיש העסקים הישראלי יוסף אדלסבורג.

בעקבות הנחיה של שר האנרגיה לשעבר, גונן שגב, חודש המו"מ עם התאגיד, גם לאחר פסיקת הדירקטוריון, אך הוא לא הניב שום תוצאות. בעקבות כך, התלוננו בעלי התאגיד בפני שרון.

בינתיים נחתמו הסכמים עם ארבעת היצרנים האחרים. אורמת ומידאטלנטיק יקימו תחנות כוח להפקת חשמל מפצלי שמן, תוך שימוש בטכנולוגיות שטרם הוכחו. זאת, בניגוד לאו.אס.אי, שהטכנולוגיה שלה מופעלת בהצלחה בתחנת כוח של 2,000 מגאווט באסטוניה.

בעקבות החלטת משרד התשתיות, שוקל התאגיד לעתור לביהמ"ש, בטענה לחוסר צדק, לאחר שכבר בעבר היו הסכמות מלאות עם חברת החשמל ועם משרד האנרגיה לגבי חתימת ההסכם.

יצויין, כי התחנה שמבקשת או.אס.אי להקים היא הגדולה מבין יתר התחנות שמבקשות להקים החברות האחרות, שחתמו על חוזים עם חברת החשמל. מידאטלנטיק אמורה להקים תחנת כוח בהספק של כ-150 מגאווט גם כן במישור רותם בנגב ובהשקעה של כ-300 מיליון דולר. «מאת דוד חיון «נדחתה בקשת התאגיד הרוסי-ישראלי להתקשר עם חב' החשמל ללא מיכרז «דירקטוריון חברת החשמל לא אישר ההסכם עם החברה בשנה שעברה בהיעדר שקיפות